Olen toivonut
ja uskonut, että ihmisen kärsimystä voisi vähentää, koska sillä on paljon
elämää tuhoavaa voimaa ja turhaa kärsimystä, sillä monia asioita voi helpottaa,
jos ymmärtää syitä ja seurauksia. Valitettavan usein vihan jäljet jäävät
pyörimään ihmissuhteisiin, eikä niitä selvitetä ja syntipukkeja synnytetään kuin
sieniä sateella, niin perheyhteisöissä, harrastuksissa kuin työpaikoillakin,
nykyään somessa. Joku laitetaan syntipukiksi omille kokemuksille; nk.
projisoiminen, heijastaminen toiseen. Omien traumojen käsittelemättömyys,
kieltäminen ja torjuminen tuo turhaa kärsimystä, jota ei pitäisi kutsua luonnolliseksi
ja elämään kuuluvaksi, hyväksymällä se niin että kärsimys on kuin ihailua,
kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat, jolla oikeutetaan pahat teot. Tulemalla
tietoiseksi näistä kärsimyksistä, vähennämme pahojakin ongelmia ihmissuhteissa,
suojelemme ihmisiä niin perheissä kuin muissakin suhteissa.
”minä kostan
isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen” on tunnettu lause,
jossa usko vie vastuuttomuuteen omista teoista uskoen tekoja Jumalan teoiksi,
kun pitäisi ottaa vastuu ja selvittää asia. Vastuun ottamattomuus johtaa usein
vallan ottoon ja ulkopuoliseksi tarkastelijaksi, jossa luodaan uusia totuuksia,
sisäistä kokemusta ei tutkita.
Yksi jo edesmennyt
tyttöystäväni kuljetti omaa traumaansa pitkään kykenemättä käsittelemään sitä,
tiedostamatta. (olen sekoittanut roolit tunnistamattomuuden vuoksi). Trauma
syntyi nuoruuden herkässä vaiheessa ensirakastumisen hetkellä. 1960 luvulla,
jolloin itsekin olin nuori, vanhemmat, opettajat ja naapuritkin syynäsivät
erityisen tarkkaan nuorten menoja, erityisesti seurustelua, peläten nuorten
menettävän mahdollisuuksia tulevaisuudessa tai raskauden pelossa, mutta myös
asenteet seksuaalisuuteen oli kovin nurjat, epäiltiin herkästi, että seksiä
harrastettiin. Ystäväni ja hänen poikakaverinsa olivat kirjeenvaihdossa ihastumisen
jälkeen. Isä oli kuitenkin lukenut tyttärensä kirjeen, nimetään hänet, vaikka Katriksi.
Salasuhde paljastui ja aiheutti valtavat riidat vanhempien ja Katrin välillä,
kirjesuhde päättyi häpeään.
Katri pakeni
kodistaan toiselle puolelle Suomea ja rakastui uudelleen, meni naimisiin ja
unohti kokemuksensa ja ”itsenäistyi” vauhdilla, teki pääosin asioita vastoin vanhempiensa
arvoja ja toiveita. Unohdettu loukkaus näkyi ihmissuhteissa. Hänellä ilmeni
vihaa miehiä kohtaan, naureskelua ja pilkkaa, mitä hän ei näyttänyt ymmärtävän.
Perheeseen syntyi poika. Nuoruusiässä pojalla alkoi ilmetä huolestuttavaa
käytöstä, isä epäili poikaa huumeiden käytöstä, tutki tavaroita ilman pojan
lupaa. Katrilla oli käsittelemättä oma trauma, ja hän syöksyikin miehensä
kimppuun, kutsui perheen koolle ja ilmoitti pojalle, kuinka hirveä isä hänellä
on, kun on tutkinut tavaroita. Tapahtui trauman ylösnousu, paljastus, mikä ei
ollut tietoinen, vaan ahdistuksen tuottama. Raamatussa puhutaan näyistä ja
ilmestyksistä, psykologiassa trauman muistiin noususta.
Asia sai
ikävän lopputuloksen. Poika lähti ovet paukkuen kotoa, katkaisi välit
vanhempiinsa ja syytti isää rikoksesta, äitiä isän syyttämisestä ja taakaksi
jäi syyllisyys sekä häpeä, mitä hän ei kyennyt ymmärtämään.
Pojan suhde vanhempiin
rakoili, oli vihaa ja lähestymistä, ihailua ja syrjintää molempia vanhempia kohtaan.
Mieli alkoi oirehtia, itsemurhayrityksiä ja poukkoilua eri asioihin ja riitoja ystävyyssuhteissa
ilmeni vähän väliä, eikä hän kyennyt rakentamaan pitkäaikaisia suhteita.
Katrin
psyykkisessä prosessissa voi nähdä ilmiön, jossa mieli oli niin suuressa
ristiriidassa, ettei hän kyennyt sitä ratkaisemaan. Hänen minuudessaan oli sekä
yliminä että lapsi, mutta koska nuoruuden trauma oli syntynyt tunnetilassa, mitä
hän ei nuoruudessa osannut käsitellä, se tuli takaisin samanlaisena, tunnistamattomana
voimana. Niinpä hän oli syyttelevän yliminän roolissa vanhemmiltaan saaneena tapana
ja syöksyi miehensä kimppuun ja puolusti samalla itseään lapsen roolissa, puolustaen
poikaansa. Persoonallisuudessa tapahtuu samaistumista sekä rankaisevaan
vanhempaan, että puolustautuvaan lapseen ja ristiriita on valmis, ennen kuin
järkiminä ymmärtää asian.
Asiat eivät
ole useinkaan selkeitä, eikä niitä voi psykologisoida kaikkiin tapauksiin. Joskus
joku voi olla ilkeä tai törkeä ja siihen vahva suuttuminen on luonnollista. Käyttäytymistä
on opittuina tapoina, ohjattuina normeina, arvoina, joissa ei aina ole opittu
käsittelemään asioita, tunteita pidetään hömppänä. Toisen joku teko tai ilmaisu
voi nostaa pintaan oman trauman, mitä ei ole muistanut tai tiedostanut, ja
yhtäkkiä työpaikalla on hirveä riita jostakin asiasta, mikä muistuttaa omaa
kokemusta.
Asioiden
käsittelyinä ja tunne-elämää ymmärtämällä voimme edesauttaa ihmistä elämässään,
opitaan, ymmärrys lisääntyy, myötäeläminen itseä ja toista kohtaa vahvistuu ja
eritoten yksilö voi iloita itsestä. Mielenterveysongelmat vähenevät rutkasti,
viha lientyy, emmekä ryhdy tuomareiksi ja arvostelijoiksi toisten mielipiteisiin
ja käyttäytymisiin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti