tiistai 23. maaliskuuta 2021

VIHAA, VIHAA JA VIHAA

 


Vihassa on monia vaiheita, joskus on toinen lähde ja toinen tulopaikka ja aika, joskus toinen, joskus sitä ei tiedosta lainkaan, tekee ja menee vain höyrypäänä ymmärtämättä mitä tapahtuu, tai siihen ei voi vaikuttaa, jos ja kun valta omaan olemiseen on toisilla. Viha menee asumaan sinne, missä sille on tilaa, kehossa se voi olla tuhoavaa, minulla oli aistimusten hajoamista pelon voimasta. Vihan taustalla on useimmiten väkivalta ja välinpitämättömyys. Viha voi tuhota itsen kokonaan, jos sitä ei pääse käsittelemään mitenkään, ajatukset ja tunteeni suljettiin rankaisujen voimalla. Unissani näen aina tämän itsemääräämisoikeuden puutteen mereen menemisenä. Viime yönä asianajajani tuli veteen kanssani, ja sanoi, ettei voida todistaa rikosta, kun kukaan ei tunnusta tekojaan. Itsetutkimuksella voi löytää arvaamattomia asioita itsestään, yritän nyt lähestyä sitä oman kokemukseni kautta, aivojen toimintaa kuvaamalla ja toivon saavani sinulle eväitä.

Väkivaltainen tunkeutuminen kehooni tapahtui, kun olin 16 vuotta vanha, täysin kokematon ja koskematon, tuntemattomalla seudulla tuntemattomien toimesta. Tekijät olivat kuulleet, että seudulla asui nätti tyttö. Vihani ja kauhuni siirtyi ajattelutasolta kehoon, kun en saanut kertoa asiasta, ja vaikka kerroin, sitä ei uskottu. Kehoni alkoi jäykistyä ja liikuntatapani muuttui poukkoilevaksi, hyökkäileväksi, levottomaksi ja veltoksi, en saanut yhteyttä itseeni, kehonkuvani ja koordinaatiokykyni hävisi, haihduin välillä olemattomuuden ja painottomuuden olotilaan, kun tietoisuus katosi halun ja tahdon puuttuessa, en halunnut totella ja uskoa sitä valhetarinaa, mitä ympäristö tyrkytti. Kehonkuvani vääristyi pienestä suureen, litteäksi ja pallomaiseksi.  Yhteisö pilkkasi ja ivasi, hullu tyttö. Minusta tuli pälyilevä kuin hevonen, joka juoksi ravirataa päättömänä, muisti oli kehossa, ei tietoisesti mielessä. Silmäni loimusivat tulisesti liikehtien, kun pelko saartoi mieleni, ja sen katsottiin olevan valehtelijan merkki ja se lisäsi pilkkaamisen löylyä.

Yhteisön ihmiset alkoivat tarkkailla ja tulkita minua, oli vuosi 1969. Tavalliset ihmiset näkivät vajaaälyisyyttä ja itsekkyyttä, ammattilaisia ei ollut, joilta olisi voinut kysyä ja saada apua. Myöhemmin yli 30 vuoden jälkeen lukiessani himosielusta Kari Turusen kirjoista, ymmärsin, että ajattelutasolla olevat ihmiset kuvittelivat, että yksilöllä on himosielu, eli himotunteet, joiden vuoksi hän syöksyy itsekkäästi valtaa haluten. Ajattelun sulkemisessa tunteet tietoisena katoaa, kun niitä ei saa ilmaista ja viha lukittuu kehoon. Liikunta tuottaa kipua lihaksiin ja vaikka kuinka paljon harrastaa liikuntaa, se jäykistää kehoa, ikään kuin tunteet ja minä toimivina olisi voiteluainetta. Aineenvaihdunnan ehto on, että minän aktivoima mieli tuo rauhasissa aineenvaihduntaan tarvittavat aineosat, sisäerityksen, minkä tuottaja on aivojen aktiivisuus, ja ajatuksia toteuttavat aivot ehkä liikkumisen kautta kuljettavat tai synnyttävät serotoniinia, välittäjäainetta, jotta muisti voi kulkea synapseissa ja yksilö voi tulla tietoiseksi. Kun paha masennus sitten teosta tunkeutui aivokemiaan, jouduin syömään 20 vuotta lääkkeitä, jotka tasapainottivat aivotoimintaa.

Minut suljettiin ”avovankilaan” rikoksen tekijän kanssa. Puheeni alkoi takkuilla, ääneni muuttui välillä kimeäksi, välillä karheaksi. Jos mitään tekoa ilmeni itsen taholta, siinä oli sekä kiihkoista vihaa että hidastumista, niin etten enää hallinnut ruumistani. 20 vuotta tapahtuneesta hierojani totesi, että kestää kaksi vuotta avata lihaksia. Irti päästyäni vankilasta, vapauden ja muodin mukaan ryntäsin urheilun pariin, juoksin ja hiihdin kehoni kiveksi miesten tyylillä, muodin virtauksissa. Itkin kuivia kyyneleitä, kun tunteet olivat loppuneet, ne muuttuivat kivuiksi silmiin ja korviin.

Mielestä tuli ulkopuolisen pilkan vuoksi yliaistimuksia tuottava, koska keskittyminen oli näkö- ja kuuloaistissa odotusten mukainen, kinesteettisessä lihasmuistissa, suojellen sisäistä itseä, ettei iskuja olisi tullut lisää. Tunteita ei syntynyt. Vasta vapauduttuani vankilasta, mieli alkoi toimia rakoilevasti ja tunteita alkoi syntyä. Kun tunteet syntyvät, mieli ottaa ne vastaan ja niistä syntyy mielikuvia, jotka ihminen lopulta mahdollisesti ilmaisee erilaisin muodoin. Kun paha itsemääräämisriisto tapahtui työnantajan taholta 1977, traumani aktivoitui ja menin psykoosiin. Kun heräsin siitä, ensimmäinen muistikuvani oli, kun harhassa opettaja kirjoitti jotain kaunokirjoituksella taululle. Siitä lähti kirjoitusintoni, harhakin voi olla merkityksiä tuova.

Väkivaltaa ihmisyyteen tuovat pääsääntöisesti psyykeen kohdistuneina ulkopuolelta tullut väkivalta, jolloin tunteet ja mieli synnyttävät mittaamattomat voimat tiedostamattomasti, Freudin sanoin, ne voivat siirrellä vuoria. Alkuun reilut kymmenen vuotta rikostapahtumasta vihani tunki lihavoimaa, jaksoin enemmän juosta kuin normaalisti, mutta se ei tuonut nautintoa eikä iloa, vaan kipua ja tuskaa. Mielen puolella ahdistus, masennus ja aggressiot vaelsivat epämääräisesti ja epäsäännöllisesti, milloin minnekin, tunteet muuttuivat tunnistamattomaksi, tai niitä ei enää tavoittanut. Ääneni ei ollut enää omani, joskus se oli kimeä ja huutoni oli kuin eläimen kidasta, onneksi se oli harvinaisempaa, raivohuuto, mutta suruääni kulki mukana ja se ahdisti muita.

Trauman purkautuminen alkoi, kun pääsin vapauteen. Mielessä oli lapsi ja aikuinen, ei vielä nk. egoa, järkiminää. Jos lapsuus on traumaattista, selviytymisen moodi nousee pintaan ja lapsi käyttää keinoja, jossa ei osaa käyttää tietoa hyväkseen, ja toisaalta trauma on voinut rakentaa tunnelukkoja. Tunnelukot voivat olla tunnistamattomia ja ihminen tuo esiin ne heijastaen niitä esiin toisissa nähdäkseen niitä, kuin särkyneen mielen heijastamisongelma. Oppimisen näkökulmasta mielikuvaharjoittelulla yksilö ottaa mielikuvia/muistikuvia haltuun, ja taas tunnekokemuksessa tunne tulee, tahtoipa sitä yksilö tai ei, ja se on vain kohdattava, annettava aikaa kokea sen vaikutus ja sen jälkeen mielen avulla ottaa se haltuun, sanoittaa ja/tai kuvittaa se, apuna niiden löytämiseen voi käyttää esim. musiikkia. Minulla ei toiminut kielimuisti, vaan taantumuksessa alkoi kehittyä ajattelutaitoja, jotka olivat saaneet alkunsa vapaan leikin oikeudesta, mitkä olivat jatkuneet lapsuudessa pitkään, kuvittelutaidot palasivat, mutta niiden jäsentäminen johdonmukaiseen näkemykseen kesti vuosia, ensin ne olivat pakkotoistoa, hallitsematonta ja liiallista tuottamista.

Kun katselen itseni levottomuutta, vaelteluja mielen kuvia mielessä, nyt jälkeenpäin, jaottelen minuuttani, oppimisminuus, mieliminuus, tunneminuus, ja kieliminuus. Pääsääntöisesti kun sain olla rauhassa, ja ympäristö ei kiusannut, oppimisminä oli läsnä, väkivallan ja uhkien alla mieliminä, ja tunneminä taas silloin kun tunteita syntyi, iloa tai surua, mikä tämä vaihe tuli noin kymmenen vuoden päästä rikoksesta, kun sain vapauden. Ensin aivot olivat kuin lyijyä, niihin ei saanut yhteyttä, ja voimakkaat päänsäryt olivat usein toistuvia, erityisesti naishormonimuutosten aikaan. Oli kuin aivoni olisi lähtenyt käyntiin lohko kerrallaan.

Mieli ei vielä toiminut normaalisti, kun aloin avata sitä kirjoituksina 25 vuoden jälkeen, kätkettyä ja piilotettua minääni, häpeän alle painettua, häpeän, joka ei syntynyt omantunnon seurauksena, vaan häpäisynä ihmisten taholta, kirjoitin kokemukseni kirjaksi. En tehnyt rikollisia tekoja, minut oli kasvatettu noudattamaan ohjeita. Ihmiskäsitykset olivat kuitenkin yksilökeskeisiä persoonallisuudesta vian etsimistä, eikä teoista havaittuja näkemyksiä ja yhteisö etsi yksilöön viittaavia todisteita, ja niistä tehtiin ihmiskuvani, harvinaisista virheistä, sillä pelko yhteisön rankaisuista laittoi minut yrittämään virheettömyyttä. Virheiden todistamisella terrorisoitiin. Kun mieli alkoi avautua kokemuksesta, se tuotti vertauskuvallista tekstiä, ei siis konkreettista kuvausta, vaan eri kuvaa kuin kokemus. Minuus kuvantui ruusuksi itseydessä, jossa oli kaksi puolta, Tuhkimo, joka oli avuton pikkulapsi, ja suojasi itsensä ruusun symbolissa lasiarkkuun, itse suojaava osa ja toisaalta yhteys yhteisöön ruususymbolilla, ruusun ollessa arkun päällä ja sisäinen itse arkun sisällä.

Oppi-, tunne- ja mieliminuudet, ja niiden vaikutukset kuvaavat aivojen toimintaa oppimisen ja muistin palautumisen jälkeen, leikkiminän takaisinpaluussa, kehossa muistin toistoa ja kauhun syntymää, kun tietoisuus alkoi palautumaan aivojen sekasorrosta kohti luonnollisen aivotoiminnan tapaa. Lapsiminässä, kun tunteita ei osaa käsitellä ja tiedostaa, se suuntautuu tekemiseen.

Alkuvaiheessa ajattelutasolla ei ollut muuta kuin raivoa ruumisvaiheessa. Kun ajattelu ja tunteet sitten myöhemmin palasivat, ne olivat jonkin aikaa liian vilkkaita, niitä ei saanut kiinni eikä jäsennettyä, ne olivat julistuksenomaisia, kuin tauluja, joihin ajatus iskettiin kuvaksi sanoin, kuin ehdoton totuus ja väittämä. Tieto toistui ja sitä tuli vyörymällä hirveitä määriä, joissa oli johdonmukaisuus kadoksissa, tämä enemmän opetuksen ja kirjallisuuden alueella. Mutta käytännön minä teki lyhyitä, harkittuja ja olennaisuuksista asioista, kuten lapsiin kohdistunut väkivalta, mitä vastustin kiivaasti. Siitä ei pidetty, ne olivat salattuja asioita.

Ylipäätänsä koko elämänkaareni näyttää sen, että sekä ympärillä asuvat ihmiset että ammattikunta tekivät kaikkensa kieltääkseen minulle tapahtuneen, ja kun en siihen suostunut, minut suljettiin ulkopuolelle, ja se jatkuu yhä. Ainoa tie oli etsiä itsensä itse, tutkia ne kokemukset, joita oli kohdannut ja avata tunteet, joita ne oli tuottaneet. Onni oli, että sain koulutusta siihen, kokemuksen analysointiin, ne tulivat kuin pilareiksi kannattelemaan. Kehon täytyi treenata uudelleen minäksi, huutamalla näyttelijänä kipu pois ruumiista, opettelemalla puhumaan ja kirjoittamaan itseilmaisua. Maailma julistaa yhäkin vielä, että toiset voivat auttaa. Minua he eivät auttaneet, vaan tekivät uuden totuuden, tarinan, joka oli heille miellyttävää ja josta he hyötyivät. Tarina on vahvempi kuin totuus.

Mihin oppiminen suuntautuu. Kaikilla meillä on erilaiset oppimisen väylät, voimme löytää niitä eri kehitysalueista, joskus kieli on vallassa, joskus mieli, joskus tunteet, tasapainon saavuttaminen vaatii työskentelyä itsen kanssa. Vuorovaikutuksen ja yhteistyön toimivuuden kannalta viisautta olisi tutkia enemmän minuutta kuin kilvoitella matikkaa ja kieliä. Yhteisövalta, mikä esti puhumisen ja itseilmaisun, ajoi minut kirjoittamisen maailmaan, mutta vei esim. kielten oppimisen.

Raija

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti