Taide on
ehdottomasti tärkeimpiä asioita ihmisen kehitykseen. Jotkut pitävät sitä
hömppänä, se voi mennä liiallisuuteen, eikä enää tuota sitä hyvää, mitä ihminen
tarvitsee oppiakseen tästä maailmasta jotain. Taide on tie oppimiseen, se auttaa
ja on tie itsetuntemukseen, oppimista havaitsemiseen ja kehittymiseen, sekä pikkuhiljaa
kypsymiseen. Taidetta on elämää ilmaisevana muotoina, kuvina ja sanoina, on
ollut aikojen alusta saakka, kalliomaalauksissa, pergamenteissa, kirjoituksissa,
toiminnoissa, tavoissa.
Jo heti
syntymän jälkeen lapsi on ikään kuin vankilassa kehossaan, joskin ei
tietoisena. Avautuminen alkaa liikkumisesta ja hellällä hoivalla siihen saadaan
mielekkyyskokemus, osa sisäisessä kokemuksessa kohtuajalta. Alkuaikoina
sisäisen minuuden kehitys on pääosin tunteissa vuorovaikutuksen suhteen, mutta
myös unina, jotka ohjaavat lasta etsimään positiivista mielekkyyskokemusta
tiedostamatta, vaistomaisesti, siitä saa elämänvoimantuntua. Vanhemmat
vastaavat tähän etsintään hoivaamalla ja ruokkimalla, vahvistaen niitä.
Taide ei aina
mene ihmisen itsetutkiskeluun, siitä tulee itsetarkoitusta, taiteilijan
yliarvostamista, markkinaehdoilla toimivaa, palvontaa, kumartamista ja niin
taide voi menettää merkityksen ihmisen kasvun välineenä.
Kaiken
keskiössä on ihmisyys luonteenpiirteenä. Kun autoritaarisessä kulttuurissa ja
myös opetuksen metodeista johtuen, ihminen ajautuu etuotsalohko työskentelyyn,
ainoastaan tulevaisuuteen päin, ei itsetutkiskelu onnistu, koska sen pitää
nähdä myös menneisyyteen, tulevaisuuteen ja tässä ja nyt. Niin kuin Raamatun
tulkinnassa on menty Jeesuksen palvontaan ja kumartamiseen vastoin Jeesuksen
opetuksia, se sama toistuu ihmisten välillä aina, ellei meitä ohjata kohti nöyryyttä
tutkia itseään. Hierarkkisen vallan väärinkäytön vuoksi asemat korostuvat,
roolit vahvistuvat, eikä oppiminen ja valta kulje käsi kädessä, eikä opin
merkitys kohtaa, se katoaa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti