Yksinäisyyttä
kannattaa katsoa monesta näkökulmasta. Mikä tuo yksinäisyyttä, milloin
yksinäisyydestä nauttii, onko se pakotettua ja/vai valittua vai luonnollista
etsimistä ja löytämistä? Minulle yksinäisyys on tuonut paljon hyvää ja
mahdollistanut itsenäisyyden jatkuvaa kehitystä.
Joskus
kolmekymppisenä kysyin ystävältäni, koetko sinä yksinäisyyttä joukossa.
Muistan, kun hän ei vastannut mitään, luulen, että tuo kysymys herätti meissä
molemmissa sisäisen viestin ja itsenäiseen elämään kuuluvan persoonallisuuden
kasvun haasteen, joukossa on tärkeää olla yksilöllinen.
Olen
harrastanut hyvin monenlaisia harrastuksia kuorolaulusta alkaen runoiluun,
näyttelemistä, kirjoittamista, liikuntaa, kirkkoja olen kulkenut, eri oppeja
hipaissut ja tuntuu siltä, että niin monessa on niiden filosofia kadoksissa, ei
tiedetä mitä varten niitä toteutetaan, niistä on tullut itsetarkoitus ja
ihmisestä välinearvo. Yhden vuoden kävin filosofian yleisöluennoilla
kirjastossa. Luennoitsijat esittelivät eri filosofien näkemyksiä, eikä ne juuri
aiheuttanut keskustelua.
Olinko minä
taas väärään aikaan väärässä paikassa? Eikö filosofian tarkoitus ole juuri
ajatusten aktivointi, eikö se ole ihmistä, elämää, jos luontoakin varten? Teoissa
ja tapahtumissa pitää olla jokin idean runko, teoria, joka pitää sitä
toiminnallisena. Taide on kulkenut eri muodoissaan elämässäni. Uskon, että
pelko ja kauhu luovat fantasioita ja ne näkyvät eri tasoisesti ajatuksissa,
aistimuksissa, tunteissa ja opittuina tapoina. Kun fantasia syntyy pelosta, se
esiintyy enemmän kehollisesti aistimuksena, aistikuvina ja tarvitsee peiliksi esim.
kauhuelokuvia ja piruja kuvastamaan sitä ymmärryksen syntymiseksi.
Muistan, kun
nuorena kauhutilassa en nähnyt itseäni ja mitä minulle tapahtui, kauhu vei
kokemuksen sekä tunteet ja vasta kun näin oman elämän tapahtumia muissa, aloin
nähdä omaa kokemustani. Minun kauhuni oli niin vahvaa, että aistimus hajosi ja vasta
kolmikymppisenä aloin kokea oman halun ja tahdon tuomaa iloa ja luoda jotain
itsestäni ulos. En kutsu vielä sanakielen ja tottelemisen kautta itsestä synnytettyä
luovuudeksi, kuten lapsuuteni enkelileikit, joita olin oppinut lukemalla. Leikki
toi kykyä luovuuteen eri kuvia sekoitellen, mutta ei vielä syväluovuutta, sielua.
Vaikka syvätunteet ja tiedostamaton ovat jo kohtuaikaan, niiden esiintulo on
hidasta ja estyy kun pelkoja on liikaa, silloin voi yksinäisyys auttaa
ympäristön rauhan kautta. Halusta ja tahdosta ihanteen kautta kehittyneenä
syntyy enemmän kauneutta ja toivoa, jossa maalautuu tulevaisuuden kuvia ilon
tulemisena ja pyrkimyksenä tuottaa sitä, niin kuin lapsi ihailee vanhempiaan.
Pelko ja kauhu lähtökohtana ovat usein myös seksuaalisuuden ylilyöntien takana,
ei toisen ihaileminen ja rakkaus, josta voi syntyä taivaalliseksi seksiksi
kutsuttua nautintoa.
Olemmeko
vielä niin paljon kehityksen ongelmissa, että aatteet ovatkin tieteen ja/tai
uskonnon auktoriteetteja hierarkian ylläpitämiseksi, joita kumarramme, eikä
ajatusten kehittämistä tapahdu.
Minusta
filosofia pitäisi olla sitä, että se palvelee elämää ja sen puitteissa arvot
jäsentyvät niin, että tiedetään, mitä varten harrastus tuo hyvää. Esim. olin
näyttelemässä kesäteatterissa siksi, että pääsin eroon esiintymispelosta ja
aivoni aktivoituivat niin, että niiden harjaannuttaminen puhekielessä ja
toistot vahvistivat niin paljon mieltäni, että pelko ei enää tuonut kauhua,
vaan mielenrauha syntyi ja kykenin tuottamaan puhetta ilman kauhun tuhoa,
ajatuksen hajaantumista. Liikunta on hyvin tehtynä kehon hoitoa, myös aivoissa.
Sosiaalisia taitoja ei opita juuri missään, vain pieni osa minun harrastusten
ja koulutuksen puitteissa osasi aktivoida sosiaalisuutta ja se loi
yksinäisyyden sekä syrjäytymisen tunnetta, mutta kuitenkin elämäni parhain
kehittymisen mahdollistaja on ollut harrastukset ja opiskelu, työelämä on
tuhonnut.
Yksinäisyys
positiivisena on mahdollistanut yksilöllisen kehityksen siihen, mitkä ovat
olleet minun todellisia tarpeita ja henkistä kehitystäni ruokkivaa. Olen vain
kulkeutunut niitä kohti, vaikka ympäristö on opettanut toisin, koska olen
luottanut omiin kokemuksiin, oppeja tutkien. Opiskeluistani on valitettu
työpaikalla, koska on haluttu luokitella vajaaälyiseksi, joten mitä tästä
opimme. Minut on kasvatettu erittäin itsenäiseksi varhaislapsuudessa kotona ja suurperheen
lapsena olen kehittynyt sosiaaliseksi, työelämä on kuitenkin rankaissut
itsenäisyydestäni päiväkodeissa. Valtaa on käytetty alistamiseen tapojen
kautta, eikä ammattiosaaminen ole päässyt toteutumaan. Kun v. 1980 OAJ:n liitto
taisteli sosiaalialan ammattilaisia vastaan päivähoidon työntekijöinä, etteivät
he saisi työskennellä päiväkodeissa, valittiin Suomen linja ihmisyyteen,
sosiaaliset taidot eivät nousseet arvoon ja kehitystä nähtiin liikaa sanakielen
kautta ja niin lapsista kehitettiin enemmän tottelijoita, kuin itsenäisesti
ajattelevia. Tämä on usein myös taustalla siihen, että lapset siirtävät oman
pahuuden toiseen ja voi olla kiusaamisen taustalla, kuten ongelmalliset
kotiolotkin, kun omat pelot ja ihastukset eivät tule lapselle itselleen
nähdyksi.
Ei taide voi
olla itsetarkoitus, jossa vain palvotaan taiteen synnyttäjiä, kunnioitusta ja
kiitollisuutta voi olla heitä kohtaan, mutta jokaisella ihmisellä tulee olla
oikeus luoda yhteisöissä oma tarinansa, jossa taide auttaa. Usein esim.
ajattelemme, että keskustelu auttaa terapoinnissa, se avaa muistia, mutta ei
vielä niitä tunteita, jotka tilanteissa on syntyneet. Traumassa muisti palautuu
hitaasti ja pätkissä ajan armoilla ja tunteet tulevat avautumisen tuloksena. Ihmisten
kokemukset avautuvat ja/tai sulkeutuvatkin tavoittamattomiin hyvin eri tavoin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti