Usko on
merkitykseltään Suomen kielessä montaa asiaa ilmentävä. Usko itseen, jos
toiseenkin sisältää luottamuksen ja turvallisuuden tunnetta, uskoa, se tarkoittaa
myös tottelemista, uskollinen ja tottelevainen auktoriteeteille ja esivallalle.
Uskominen kevyesti ilman ymmärrystä on vaarallista absurdien tapahtumien
kohtalonomaista vaeltelua ja usko voi viedä harhaan ja valtaan, jossa vain
pyritään alistamaan itseä tai muita. Omat tulkinnat ja uskominen voivat olla
vastoin kristinuskon ydintä, uskominen ainoastaan sanaan, joka on
kahdentuhannen vuoden takaa, ei vastaa tiedon vaatimuksia loogisesti,
merkityksellisesti tai symbolisesti, vaan voi jopa tuhota uskon rakentumista tervehdyttävästi
ihmisyyden suojaksi. Se on vastoin ensimmäistä käskyä, itsestä ei pidä tehdä
Jumalaa. Ainoastaan tapauskovaiset eivät lähde kasvun tielle, usko on haaste,
jossa ihmisyydelle voi tulla mahdollisuus kasvuun, jos uskaltaa ottaa riskin,
että antautuu sanakielen tulemiseen itsestään, automaattisesti. Valitettavasti
psykologisoitunut maailma ei mahdollista tätä ennakkoluuloineen ja
ihmiskäsityksineen, jossa ei huomioida kohtelua, vaan syyllistetään ihminen
helvettiin vallan avulla. Raamatun mukaan uskon antaa Jumala ja suurin osa
ihmisistä määrittelee sen itse ja vaatii sitä sen mukaiseksi muillakin. Sekä
yksilöllistä, että yhteisöllistä uskoa tulee tarkastella.
Luin hiljattain
Ylen sivuilta yhden henkilön kokemuksia uskostaan, jossa häntä oli rankaisujen
avulla alistettu tiettyyn muottiin ja ajettu helvetinmoiseen ahdistukseen.
Oikeastaan uskoa ja tietoa ei voi asettaa vastakkain ihmisyyden ymmärtämiseksi,
koska usko on vahvasti sidoksissa ihmisen identiteettiin, oppimiseen,
kehittymiseen ja tietoisuuteen tiedostamattoman huomioiden, jossa hän voi kokea
olevansa itsenäinen ja ottaa vastuun ajattelustaan. En ymmärrä kirkon ja
valtion vastakkaisasettelua. Koska tieteessä ja kristinuskossa on ihmiskuvassa
railoa, se ei yhdisty, jos sitä ei tutkita, se on vain valtataistelua, jossa
ideologia jyllää. Uskosta ja uskonnoista tulee uskaltaa puhua, kuten
tiedettäkin tulee kritisoida. Minulle suurin pettymys opinnoissani ihmisyydestä
on ollut se, että se on hyväosaisten ja valtaa pitävien ihmiskuvaa, jossa ei
ymmärretä liikaa erillistyneiden kehollisten, tunteiden ja mielen vaikutuksia,
silloin kun ihmisellä ei ole ihmisoikeuksia, kuten itsettömyys, kun psyykkinen
puolustus jatkuvana tuo ihmisen liskoaivot pintaan. Kirkko on ajautunut samaan
ongelmaan oppiensa vastaisesti, kuten kuolema ja kuolemanpelko, sitä käytetään brutaalisti
ihmisen alistamiseen muiden tahdon alle.
Raija
Wikipediasta
määritelmää.
Usko tarkoittaa uskonnollista
vakaumusta, uskontoa: ihmisen vakaumusta jumalan tai muun yli-inhimillisen mahdin
olemassaolosta ja tähän turvautumista.
James
Swindalin mukaan uskonnolliseen uskoon liittyy joko julkilausuttu tai
lausumaton näkemys ilmoituksesta ja sen tuonpuoleisesta, ylimaallisesta
eli transsendentista lähteestä.
Kristinuskon sisällä esiintyy
eroavia tulkintoja siitä, mitä uskolla tarkoitetaan.
Uudessa testamentissa ja Vanhan testamentin kreikankielisissä käännöksissä uskosta käytetään
kreikan kielen sanaa πιστις (pistis), joka tarkoittaa vakuuttumista,
uskoa (jumalaan) ja luottamusta (toisiin ihmisiin). Raamatussa uskosta käytetty
kreikan kielen sana on etymologisesti johdettu verbistä πειθω (peithō), joka
tarkoittaa suostutella ja vakuuttaa.
Uskonnonfilosofi James Swindalin mukaan
erilaisille lähestymistavoille uskon luonteesta löytyy esikuva apostoli Paavalin kirjoituksista. Roomalaiskirjeissä Paavali toteaa,
että ”Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä. Onhan Jumala
ilmaissut sen heille. Hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen ikuinen voimansa
ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja
havaittavissa hänen teoissaan.”. Toisaalta ensimmäisessä
korinttolaiskirjeessä Paavali katsoo, että Jumalan ilmoitus
on hulluutta viisautta etsiville kreikkalaisille ja maailma ei oppinut
tuntemaan Jumalaa järjen avulla vaan ”Hän paljastaa itsensä puhtaan uskon
kautta”.
Teologi Alister McGrathin mukaan kysymystä uskosta voidaan
lähestyä joko filosofisesta tai uskonnollisesta näkökulmasta.
Filosofista näkökulmaa edusti Tuomas Akvinolainen, jonka mukaan uskon
kysymykset ovat rationaalisesti todistettavissa olevia propositioita. Tuomaan
mukaan usko sijaitsee tiedon ja mielipiteen välimaastossa. Uskon näkökulmaa
edusti McGrathin mukaan Martti Luther. Tällöin uskon
merkityksen katsotaan avautuvan henkilökohtaisen elämän kautta ja siinä on
kysymys luottamuksesta Jumalan lupauksiin.
Uskonnolliset
käsitteet
Uskontotieteilijä Pascal Boyerin mukaan uskonnolliset käsitteet
voidaan yksinkertaistaen selittää siten, että niiden intuition vastaiset piirteet loukkaavat
ihmismielen ontologisten kategorioiden jäsenten
ominaisuuksia. Intuition vastaisuus tarkoittaa sitä, ettei piirre vastaa
arkiajattelua. Tällainen piirre voi olla esimerkiksi kuollut esi-isä, joka
vaeltaa näkymättömänä keskuudessamme. Intuition vastaisuutta ei kuitenkaan saa
olla liikaa, vaan juuri sopiva määrä, koska liian intuition vastaiset
käsitykset ovat vaikeita käsitellä mielessä ja ne unohtuvat nopeasti. Sen
sijaan sopivassa määrin intuition vastaiset käsitykset loisivat aivoissa
myötäsyntyisten ontologisten kategorioiden loukkauksina.
Uskon
arvostelua
W. K. Cliffordin tunnetun
lausuman mukaan on aina ja kaikkialla väärin uskoa mihinkään riittämättömin
perustein.
Filosofi Bertrand Russell arvosteli uskon (engl. faith) käsitettä. Russell
kirjoitti sekä kristittyjen että kommunistien pitävän omaa
uskoaan hyvänä. Hänen mukaansa usko on kuitenkin aina vahingollista, jos se on
lujaa uskoa johonkin, josta ei ole todisteita. Russellin mukaan uskosta
puhutaan silloin, kun todisteita ei ole. Tällöin todisteet korvataan hänen
mukaansa tunteella.
Sam Harrisin mukaan
uskonnollinen usko on ongelmallinen. Jotkut uskomukset ovat luonnostaan vaarallisempia
kuin toiset – toiset ideologiat esimerkiksi oikeuttavat väkivallan, toiset eivät.
Vaarallisista uskomuksista kaikkein vaarallisimpia ovat kuitenkin sellaiset,
jotka asetetaan järjellisen keskustelun ulottumattomiin. Harrisin mukaan tämän
suojamekanismin tarjoaa ”uskon dogmi”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti