On
todennäköisempää, että ihminen joutuu kohtaamaan sielunsa tyhjyyden
kulttuuristen tapojen, oppien, normien, vallan ja uskontojen puitteissa.
Tyhjyyden tae on se, että kulttuurit tuottavat suorittamista, ei ihmisyyttä. Valta
takaa sen, että ihminen on koko ajan tarkkailun alla, muiden arvioiden varassa
ja saa vain sitä kautta ihmisarvonsa. Kristinuskossa sen antaa Jumala. Toisen
tarkkailu ja arviointi mahdollisena totuutena on tieteen paradigma, se on
vallan ideologiaa.
Suomalaisessa
kulttuurissa on sanonta, että tyhjät tynnyrit kolisevat. Olen elänyt niin monia
vuosikymmeniä tyhjyyden tilassa, että luulen, että osaan sanoa siitä jotakin.
Minulle on turha tulla sanomaan, että ihminen valitsee itse. Siihen ei ole
mitään mahdollisuutta, kun ympäristö alistaa tahtonsa alle, ja ottaa pois elämän
mahdollisuudet, ellei tottele, julmilla rankaisuilla. Olen elänyt vuosikymmeniä
sieluni tyhjyydessä vain suorittajana yhteisövallan alla. Kun olin menettänyt
täysin itseni, menetin kehonkuvani, se oli kuin maan vetovoimasta syntynyt,
venyi sinne tänne pienestä suureen, ja joskus täysin tajun saavuttamattomaksi,
kuin katosi olemattomaksi, mitä ei tunnistanut, eikä kehoa tiedostanut.
Kun nykyään minulla
on aikaa paremmin havainnoida ihmisiä, havaitsen, että niin moni joutuu sielun
tyhjyyden tilaan suorittamaan elämää, juoksemaan karusellissä. Koska emme ole
oppineet tuntemaan ja oikeuttamaan sisäisen minuuden olemassaoloa, sitä ei
arvosteta, ja valta on ulkoisella tarkkailulla, sisäinen minuus kuolee, ja
usein aggressiot tunkevat mielestä esiin, kun on joutunut hylkäämään itsensä.
Liiallisten
suorittamisten ja fyysisten kokemusten kautta ihminen ajautuu ruumiin maailmaan,
jossa keho on kuollut, ja on syytä erottaa juuri tämä, keho ja ruumis. Keho on
elävä ja herkästi aistiva oman aidon tahdon seurauksena syntynyt tila, kun taas
suorittamisen kautta se on suorastaan brutaalisti ja alkuperäisesti kehosyvyyksien
syntymähuutoa, jossa ei sielu eli tunteet ja niiden viesti tule esiin, sisäinen
minuus. Jo vauvalla on syvätunteet unissa syntyneenä kohtuajalta, vaikka ne
eivät ole tietoisia, ennen kuin merkityskieli on tullut tunnistettavaksi,
sanat, kuvat tai kosketukset. Se sisäinen,
joka on mahdollista saavuttaa näkemään ja kokemaan itseään, mikä on psykoanalyysissä
nimeltään mielikuva, jonka avulla ihminen tunnistaa itseään, ja Kristinuskossa
Jumala, jonka avulla ihminen tekee saman.
Elämä on
tarkoitukseltaan monia asioita, ja ihmisen nautinto on niistä yksi. Se voi joko
mennä liiallisuuksiin, tulla herkäksi ja tiedostavaksi, tulla melkein
täydelliseksi, ja tuottaa itselle vilpitöntä iloa, jonka haluaa antaa oikeutena
myös muille.
Olen
useimmiten tarkka, kun analysoin asioita, tutkin niitä. Mutta en väitä
tietäväni koko totuutta, eikä minun tarvitse, voin iloita siitä, että myös muut
tekevät sitä. Otan esimerkiksi seksuaalisuuden, mikä näyttää olevan monen
elämän perusoikeuksia tutkivan premissi edellytyksenä suoda ihmisen oikeuksia.
Olen katsonut ja analysoinut pornoa. Nainen ja/tai mies on kohteena, jossa toinen
tyydyttää itseään ruumiin tasolla, nautinnoksi nimetään syvältä kehosta tuleva
voihkinta, mikä on syntymähuudon pohjalta tulevaa, ja loppujen lopuksi kipua,
ei nautintoa. Kun ihmistä pidetään vain kohteena, ja tutkitaan hänen
kokemustaan, juuri tuo virhe tapahtuu, kipu tulkitaan nautinnoksi.
Toinen
ulkoisen tarkkailun ongelma on psyyken arvioinnissa. Jatkuvaan alistamiseen ja
oikeudettomaan osaan jouduttuaan yhteisövallan alla, ihminen voi ottaa
selviytymiskeinoksi ylpeyden. Kun sielu ei saa puhua, ylpeys auttaa nostamaan
itseä ylös. Tämä näkyy kehossa ikään kuin itsekkyytenä, itsensä ylentämisenä,
ja kun oikeuksia ei ole sisäiseen itseen, ihmisen on otettava avuksi nautinnon
usko, eli valehdeltava itselleen, että saa elää. Sillä jos ei näytä näitä
miellyttäviä ilmeitä ja eleitä ympäristölleen, hän saa tuomion ja rangaistuksen,
hyljeksinnän ja syrjinnän, hänen on hymyiltävä. Näitä ei sanota aina sanoin, ne
kerrotaan kehon kielellä, jotka ovat syvävaikutteisia enemmän kuin sanat. Ja niin johtopäätös ulkoisen arvioijan toimesta
on, hän nauttii, ellei peräti ole narsisti. Ei turhaan sanota, että narsismi on
psyykkisen puolustuksen kuva, kun ihminen on vallan väärin käytön vuoksi joutunut
suorittamisen kehään teoissa, ja vaatimusten mukaan esittämisen osaan olossaan.
Mitä enemmän minua alistettiin, sitä enemmän yritin olla mahdollisimman hyvä,
virheetön, kaunis, täydellinen, haluttava ja hyväksyttävä, ettei iskuja tulisi.
Mutta minä en nauttinut, suru asui sielussani, ja sitten se tuli romahduksena
ja masennuksena ulos.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti