Entä jos
mielikuvitus viekin meitä pois todellisuudesta ja heikentää kohtaamisen
taitoja. En ole yltiöpäisen sanakielen ihannoija, mutta pidän sitä erittäin tärkeänä
viestinnän välineenä. Olen surullinen siitä, että sanakielen ylistys on
johtanut ylikuormittamiseen mielen ja tunteiden menettämisenä. En ihannoi
mieltä ja tunteita ylitse sanan, ja yhtälailla niiden ylituotanto voi tuhota kykyä
sanalliseen ilmaisuun, ja havaintokykyyn. Mieli ja tunteet voivat viedä pois
todellisuudesta, kuulemisesta ja näkemisestä. Kaipaan tasapainoa näiden
välille. Kehityspsykologian mukaan ihminen oppii erottamaan toden ja epätoden
sisäisessä todellisuudessaan noin seitsemän vuoden ikäisenä. Käytännössä olen
todennut, ettei se niin aina tapahdu, mutta se ei vie uskoani sen mahdollisuudesta,
se on kasvatus- ja opetuskysymys.
Minulla on
tällä hetkellä muutama ystävä, joilla on alkanut pakkoroolista irtaantuminen ja
itseksi tuleminen. He ovat yli kuusikymppisiä. Kun puhun heille, he eivät
kuule eivätkä näe juuri muita kuin oman kokemuksensa, he puhuvat koko ajan
niin, etteivät he kuuntele, mitä toisella on sanomista, on hyvä, että osaan
kuunnella. Minulla on myös ystäviä, jotka kuulevat hyvin. Tilanne ja ihmisen kehitys
arvoineen voivat siis viedä kohti muisti- ja tai mielikuvien liiallisuutta, jossa
todellisuutta ei kohdata, ei kuulla, vaan todellisuus syntyy heidän päässään,
ei havainnoiden, kuullen ja nähden, kuten voisi kuvitella, että aistimme havaitsisivat
todellisuutta. Muistamattomuuteen joutuminen on vielä suurempi ongelma. Joku
päivä sitten Hannu Lauerma sanoi yhtäkkisestä aggressiosta, jossa amerikkalainen
nainen yritti tönäistä raskaana olevan naisen uima-altaaseen suututtuaan, kun
ei saanut tahtoaan läpi, tiettyä paikkaa, arvostettu ja menestynyt nainen. Lauerman
mukaan näin voi käydä kenelle tahansa, jonka mieli ei ole tasapainossa.
Muistan
ajan, kun itse uskaltauduin ulos pakkoroolista. Trauman jälkeen juuri
itseilmaisu oli ongelmallista, syntyi paniikkia, ja puhe kangerteli. Kun alkoi
esiintyä, kaikki saattoi kadota tietoisuudesta. Seuraava vaihe oli juuri liiallinen
puhuminen, ja äänen korostuminen aina vinkuvasta karheuteen ja ahdistuneeseen
huutoon. Se liittyi minun tapaukseeni, sillä minulta oli puhuminen kielletty.
Ihmiset
sekoittavat lahjakkaasti mielen, tunteet ja kielen omassa todellisuudessaan.
Kuinka paljon se estää havaitsemista, havainnointia, kuulemista ja näkemistä,
jos nämä psyyken ominaisuudet tunkeutuvat järjestelemään yhä uudelleen
näkemäänsä ja kokemaansa? Kuinka paljon esimerkiksi liiallinen lukeminen voikin
aiheuttaa sen, että kuullessaan jonkun kertomuksen, se uusiutuu luetun tarinan
kerrostumista? On erityisen tärkeää, että lapsuudessa opitaan erottamaan tosi
ja epätosi. Se vaatii hyvää kasvattajien ja opettajien koulutusta. Uskon, että
yhteiskunta säästäisi reilun 30 % korjaavien hoitojen kustannuksista panostamalla
hyvään oppimiseen itsen suhteen. Se vaatii korkeatasoisempaa koulutusta ammattilaisilta
kuin nykyään tarjotaan.
Niin kauan
kun yhteisöissä on väkivaltaa, hyväksymättömyyttä, tuomitsemista, rankaisuja ja
moralismia, missä ei ole selkeitä sääntöjä oikeasta ja väärästä, ihmisen psyyke
sekoittaa omalla todellisuudella vallitsevan todellisuuden ja vuorovaikutus on
kaaosta. Eriyttämisen taito mielessä on tärkeimpiä asioita oppia lapsuudessa,
mutta ei liiallisena, jolloin se vie pois ihmisen kokonaisuudesta, ja havaitsemisen
kyvystä. Emme voi elää uskomusten irrationaalisessa maailmassa ja toteuttaa
halua ja tahtoa toisiin nähden ilman, että siitä olisi seurauksia, vastuu teoista
on kannettava, opittava kuulemaan ja näkemään niin, että psyyke ei luo siihen
omaa totuutta. Mieli on aistimusten syntymää, aistimielihyvää, mikä on pääosin
kyltymätön. Mielihyvän voi nähdä myös ilona, jossa oma vilpittömyys tuottaa
iloa, kunnioitus toiseen, ja todellisuus, mikä on totta, rehellisyys, mikä lapsessa
on mahdollista, valitettavasti se tuhotaan väkivallalla ja vallan väärin käytöllä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti