Olen ollut
päiväkodissa töissä vuosina 1976 – 2005, kuudessa eri päiväkodeissa, päiväkotiapulaisena,
lastenhoitajana, ja lastentarhanopettajana. Olen tykännyt työstäni. Päiväkodit
ovat pääsääntöisesti inhimillisiä paikkoja, joissa pyritään lapsen parhaaseen
varhaiskasvatussuunnitelmien mukaan, valtiolta tulee ohjeistus, jonka kunnat
referoivat kuntaan sopivaksi. Varhaiskasvatus on lastentarhanopettajan ammattiala,
jota nykyään opetetaan kasvatustieteen laitoksella yliopistossa, ja tähtää oppimisen
optimoimiseen. Ennen varhaiskasvatus oli sosiaali- ja terveysministeriön alainen,
nykyään se on opetusministeriön alainen.
Oppiminen ei
ole itsestään selvää ja tutkimuksissa on vielä varmasti paljon vajausta
ymmärtää oppimisen eri muotoja. Itse katsoin, että suurimpia ongelmia
päiväkodeissa tuotti ihmiskäsitys, mikä tuli lastenhoitajien koulutuksesta, ja
oli kehokeskeinen, ja heitä oli meidän kunnassa 2/3 osaa henkilökunnasta,
enemmistö. Lastentarhanopettajan koulutuksessa on enemmän oppimiseen liittyvää
henkisellä puolella, keskittyen sanakieleen. Tarinoiden kertojat ja
kirjallisuuden harrastajat ovat aina olleet arvossa, ja jo lapsena kiinnitin huomion
siihen, että hyvät tarinoiden kertojat ja valehtelijat pärjäsivät koulussa, ja
pääsivät opettajien suosioon, moralismia harrastavat. Katvealueeseen jäävät sosiaaliset
taidot, sosiaalinen oppiminen ja tunne-elämä. Vaikka leikki tuo sosiaalista ja
tunne-elämää paljon esiin, näyttää siltä, ettei sitä osata lukea lapsen kehityksen
alustaksi niin hyvin kuin pitäisi.
Eräänä
vuonna olin yksinomaan yhden lapsen hoitaja. Lapsi oli erittäin vakavasti häiriintynyt,
hän oli päihdeperheen lapsi, arvaamaton ja väkivaltainen. Perheessä oli
runsaasti väkivaltaa ja lapsi eli kauhujen keskellä. Tärkein tehtäväni oli
saada lapseen luottamus- ja turvasuhde kiintymyssuhteena. Loin tapahtumia,
jossa positiiviset kokemukset olisivat vahvistuneet, uintia, retkiä, piirtämistä
ja maalaamista, olin vain häntä varten. Kerran terapeuttisessa maalaussessiossa
maalasimme meren, jossa oli äiti, isä ja lapsivalaat. Ja yhtäkkiä hän kysyi, ”kuoleeko
isi”, isä oli viety ambulanssilla rajun tappelun jälkeen sairaalaan. Pääsin
pitkälle luottamuksen rakentamisessa, mutta jaksoin vain neljä kuukautta, sillä
en saanut tukea muilta työntekijöiltä, päinvastoin he tuomitsivat minut lapsen
lellittäjäksi. Ryhmään palauttamisen yhteydessä opettaja häpäisi ja tuomitsi
hänet törkeästi häiriköksi, jos hän kysyi mitään. Ja näin hän antoi muille
lapsille aseet syrjintään.
Enemmän kuin
lasten persoonallisuusongelma häiriöiden synnyssä lasten kasvussa ja
oppimisessa on aikuiset. (olen saanut tähän näkemykseen tukea itse Ben
Furmannilta) Mutta ei sovi unohtaa kasvattajien ja opettajien koulutusta, mikä
voi suosia hyvin kapea-alaisesti ihmisyyden kehittymistä. Suomalaisessa
kasvatuskulttuurissa on väkivaltaa, jota salataan. Muutaman ihmisen muistan työelämässä,
jotka puuttuivat tähän, mutta he saivat potkut.
Salailun kulttuuri tulee kaukaa, olemme vuosisatoja olleet toisen valtion vallan alla, mikä on opettanut pelon ja auktoriteettien uhkien alla salaamaan. Minun kouluaikana oli vielä karttakepillä napsautuksia, mutta häpäisy nurkassa seisottamisena oli pääsääntöisin rankaisumuoto. Häpäiseminen on yksi salailun vahvimpia ilmenemismuotoja ja sitoo sillä hiljaisuuteen. Häväisty ei kykene ja häpäisijät eivät halua paljastua.
Salailun kulttuuri tulee kaukaa, olemme vuosisatoja olleet toisen valtion vallan alla, mikä on opettanut pelon ja auktoriteettien uhkien alla salaamaan. Minun kouluaikana oli vielä karttakepillä napsautuksia, mutta häpäisy nurkassa seisottamisena oli pääsääntöisin rankaisumuoto. Häpäiseminen on yksi salailun vahvimpia ilmenemismuotoja ja sitoo sillä hiljaisuuteen. Häväisty ei kykene ja häpäisijät eivät halua paljastua.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti