Riku Sivonen
perään kuuluttaa Ylen sivuilla kolumnissaan aitouden perään, mitä on
tulevaisuus, onko meissä mitään aitoa, elämmekö keinotodellisuudessa, emmekä kohtaa
toisiamme, emme ole enää aitoja ihmisiä.
Freudin
mukaan rakkaus, työ ja leikki ovat elämän peruselementit, joita on hyvä pitää
elämän perustana. En tiedä, missä
vaiheessa hän toi seksuaalisuuden elämänvoiman ja eteenpäin menon lähtökohdaksi,
kuoleman pelon. Siihenkin se voi ajautua, ja ihmiskunta on ajautunut törkeällä
tavalla, koska syntymäahdistus on lähtenyt johtamaan ihmisyyttä, ahdistuksesta
syntynyt pelko. Pidän seksuaalisuuden korostamista enemmän kapitalismin ahneuden
alttarina, joskin se ei näytä olevan minkään aatesuunnan pois sulkemaa.
Minulle
lapsuus on asia, jossa lapsen on annettava olla lapsi pitkään, leikkivänä ja
tutkivana, mikä kuuluu leikin olemukseen, hahmottaminen. Suomessa leikkiä on
ennen arvostettu, mutta nyt ovat alkaneet puhaltaa eurooppalaiset tuulet, lapsi
halutaan esikouluun jo 4 vuoden iässä, ja sanakielen tietoisuus kirjallisuuden
kautta alkaa johtaa näkemyksiä. Leikin juuri on sisäisessä mielikuvituksessa,
unimielikuvissa, jotka ovat alkaneet kehittyä kohtuaikana mielihyvässä, jossa
ilo on uuden syntyminen, ajattelun alkeissa, kuvissa, jotka tunteista
aktivoituneena syntyvät. Ulkoisesti havainnoiden ajatellaan, että ne ovat kehoaistimuksellisia,
mikä ilmenee kehojännitteenä, himona ja itsekkyytenä, mikä luokitellaan seksuaaliseksi,
kuten lasten maistamis- ja haistamisinto, kosketuksen tuoma aistimielihyvä.
Leikki on kuitenkin tutkittu lapsen synnynnäinen kyky, mitä pitää suojella ja
se on erilaista kuin kehoaistimuksista syntyvät kuvat, mitkä ovat
kuvittelutaitoa, havainnointia. Kirjallisuuden kautta opimme enemmän herkästi uskomaan
kuin itse ajattelemaan, se tuo valmiita mielikuvia.
Leikin katoamisesta
pitää huolestua, jo reilu kymmenen vuotta sitten YK asiantuntija totesi sen
kadonneen. Näin huomasin myös päiväkodissa.
Säästyin
varhaislapsuudessa liialliselta ohjaukselta. Minun annettiin leikkiä paljon. Minulla
oli aikaa vapautua ahdistuksen sekä pelon syövereistä ja joutumatta liikaa
pelon maailmaan, sain kokea turvaa ja luottamusta, iloa itsestäni. Itsestä
Iloitsemisen ytimessä on vapaa liikkuminen ja itseilmaisu erilaisilla
itseilmaisun kielillä, jossa osin vapaudutaan ahdistavasta kehokokemuksesta, kielen
oppiminen oli vuorovaikutuksellista muiden kanssa, puhuminen oli focuksessa,
kohtasin oikeasti ihmisen, en mennyt oman tietoisuuden kautta havaintoihin
toisesta, kuulin oikeasti toisen puhetta ja hänen kokemuksiaan, opin kuulemisen.
Myöhemmin, kun jouduin kohtaamaan vaikeat pelot ja väkivallan, minulla oli
riittävästi omien kokemusten valossa myönteistä, mikä kantoi elämässä ja opin
erottelemaan pelon vaikutukset. Vasta häpäiseminen ja valheen väkivalta mursi
mielen, mutta palauduin takaisin itseeni, kun väkivaltaa ei ollut.
Lapsuutta ja
oppimista tarkastellaan liikaa kielen kehittymisen kannalta. Itse tarkastelen
lasta enemmän keskittymisen kannalta, ilon, luovuuden ja innostuneisuuden. Jos
ja kun kieli kehittyy ahdistuksen voimasta ja pelko on kyyditsijänä, se johtaa nk.
lapsiseksuaalisuuteen eli kehoaistillisuuden ylilyöntiin. Lapsen tahto ja halu
tulee liialliseksi ja ensimmäiset oireet ilmenee vahvana jo kolmen vuoden
iässä, uhmaikä. Lapsesta tulee ylitavoitteellinen, sen sijaan, että lapsi olisi
vasta olemassaoloansa tutkiva, jossa tietoisuuteen voisi kehittyä
tiedostamattomasta tuleva luova puoli. Liiallisesti ja vahvasti lukuromaanien
ja satujen kautta kirjallisuudesta kehittynyt tietoisuus minuudesta, omasta
hyvästä ja pahasta luonnekuvausten kautta vahvistaa tarkkailijan roolia ihmisyydessä,
ulkopuolisten tarkkailua itsen sijaan, koska havainnointi jää vähäiseksi tiedon
hallitessa liikaa. Leikkivä ihminen osaa katsoa sisäänpäin ja ulospäin
minuudessaan, hän näkee varjoja ja valoja, hän näkee oikeasti.
Minusta on
tärkeää, että ihminen puhumisen kautta oppii hyvin sanakielen, se on loppujen
lopuksi aina kaiken sopimusten ja totuuden taustalla, mitä kehitetään, harvoin
siellä tarinat tuovat viisautta. Tarinoissa sanat tuovat merkityksen, kuvataan ihmisen
luonnetta ja tekoja, mutta puhuttaessa kohdataan oikeasti ihminen, kuullaan
ääni, kehonkieli, parhaimmillaan sanakielen merkitykset tulkitsematta liikaa.
Valta, johon ihminen pääsee kirjallisuuden kautta, voi olla hyvin moralistinen,
jossa ihminen on tarkkailtavana, ei kohdattavana, liiallisten aistimielikuvien
valloittama, mikä johtaa tulkintoihin toisesta, ei kuulemiseen. Ihminen ei opi
tuntemaan itseään. Vastustanko kirjallisuutta, en, se ei lähde hallitsemaan
ihmisen mieltä ja tietoisuutta, jos lapsuus on riittävän pitkä.
Ei voida
kieltää sitä, ettei kirjallisuutta vaivaa vieläkin ihmiskuva, jossa joku vain
tarkkailee toista ja jossa ylikorostetaan ihmisluonnetta, asemaa ja
luokittelua, sosiologista näkökulmaa. Kristinusko, kuten muutkin uskonnot, ovat
tuoneet synnin jo lapsuudesta saakka ihmisyyteen, kirjallisuus ruokkii sen vahvistumista.
Vanhemmat, jotka ajattelevat lapsen olevan paha, ajavat ennakko luulojensa
kautta lasta valheellisuuteen, eikä lapsi voi olla oma itsensä. Lapsi ei opi
havaitsemaan ja tutkimaan, hän oppii luulemaan, pelkäämään ja epäilemään, ja
mitä vahvempana on ahdistus kokemuksessa, sitä voimakkaammin lapsi kokee nämä pelot
ja hyökkää niiden kimppuun itsessä ja/tai toisessa. Inhimillinen hoiva, opetus ja
kasvatus auttavat pääsemään näistä terveellä tavalla irti, ja sitä kautta myös
itsekkyys vähenee. Eriarvoistuminen on pahimpia itsekkyyden kehittäjiä. Lapsen
tulee saada pitkään vahvaa hyvänä olemisen tunnetta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti