Siinä se on,
viides käsky. Tuo moraalin ohjenuora ei ole toteutunut hyvin maailmassa.
Tiedämme enemmän sodasta kuin elämästä. Herran pelko on viisauden alku, sekö on
johdattanut maailmankatsomuksia ja se on johtanut liialliseen pelon palvontaan,
olemme varustautuneet pelkäämään enemmän muita, kuin että olisimme menneet
sisäiseen itseemme, ja opetelleet kohtaamaan pelkoa, mikä tuhoaa ihmisyyttä järjettömästi,
ja on vain viisaasti kohdattuna ihmisen suoja. Turvallisuudesta ja luottamuksesta
on tullut ulkoisten uhkien varalle suojautumista, pelko on voittanut.
Raamattu
pitäisi nähdä sisäisinä ihmisyyden viesteinä, mutta onkin ajauduttu Jumalan
palvontaan ja ulkoiseen todisteluun. Kaikki arvotkin tuntuvat menevän outojen
vaelluspolkujen etsimiseen, ja personointi liiallisesti tuhoaa ihmisenä kasvun
mahdollisuutta. Mutta miten kävi kauneuden, se personoitiin narsismin kautta,
hyvyys ja pahuus kääntyivät toisensa käänteiseksi peiliksi, hyvästä tuli paha
ja päinvastoin, totuudesta tuli niin väitelty, että tuntuu siltä, että tiedekin
jo vastustaa totuutta.
Uskonnot
ovat kulkeneet tuhon tietä, ja ihmisyyden suojelu on jäänyt toiselle tilalle,
on sodittu ihmisyyttä vastaan. Uskonnoilla voi parhaimmillaan olla positiivinen
vaikutus, että se haastaa mielen etsimään erilaisia näkökulmia epäselvien viestiensä
vuoksi, mutta samalla antaa mahdollisuuden uskon kautta juuri tuhota tuon
kehityksen mahdollisuuden itsemme tutkimiseen.
Yhteiskunnilla
ja valtioilla on mahdollista kehittyä selkeämpään tiedon omaksumiseen tieteen
avulla, mikä on ainoa mahdollisuus saada selkeyttä asioihin, niiden tutkiminen.
Sotiminen ja asevarustelu erilaisten järjestöjen ja yhteiskunnan ulkopuolisesti
järjestäytyneiden tahojen kautta ei mahdollista hyvää kehitystä ihmisyydessä.
Armeijan oikeus tulisi olla vain valtioilla.
Kun
valtioiden kautta armeijan rooli on selkeytetty puolustamiseen, ihmisen ja
ihmisyyden oikeuksien puolustamiseen, se suojelee koko ihmiskuntaa, kun taas
monien uskontojen tavoite on juuri uskon ongelman vuoksi viedä nämä oikeudet
ihmisiltä. Uskonnot vievät vallan kautta ja sen avulla valtaa hyväksi käyttäen ihmisyyden
oikeudet, valta-asemien muodostuessa hierarkkiseen jatkumoon. Tällöin on kysymys
luonnon voimien vallasta, eikä vielä ihmisen henkisestä kehityksestä, mihin
esim. kristinusko pyrkii.
Sanakielen
selkeys on ratkaisevaa kehityksessä, ja sen puute on uskontojen ongelma, ja
juuri siksi ne elävät mielikuvien maailman voimalla, epäselvällä tiedon
jäsentämisellä. Esim. kun nainen ja mies samassa ihmisyydessä on mielen kokemuksen
ja kohtelun tulosta, se on konkretisoitu ja se saanut aikaan pahoja virhetulkintoja.
Nainen uskonnollisessa kokemuksessa on syntynyt mielen puolustuksessa, kehon
yliaktivaationa, mikä taas on tullut väkivaltaisesta kohtelusta ja nainen on
alkanut symbolisoida pahuutta, koska mieli on ottanut vallan pelon kautta. Sanat
ovat vieneet ne järjettömyyteen ja totuuden vastaisuuteen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti