Arvostan
äitiäni, pidin häntä hyvänä kasvattajana. Arvostukseni on vaihdellut eri
aikoina, mutta lopulta kai sitten oman lapsen syntymä tuo sellaisen
ulottuvuuden, jossa osaa tarkastella vanhemmuutta, sen tuomia huolia,
velvollisuuksia, iloa ja surua. Tarkastelussa itse äitinä osaa suhteuttaa
äitinä toimimisen mahdollisuuksia, aikaa ja osaamista. Äitini eli aikaa,
jolloin naiselle ei edes kuulunut rahan käyttö, vaan se oli miehen rooliin
liittyvä. Omassa avioliitossa helposti annoin vastuun miehelle taloudellisissa
asioissa. Roolit ovat syvävaikutteisia, kannamme niitä mukanamme huomaamatta.
Toisaalta tuntuu hölmöltä, että äiti oli opiston käynyt ja isä vain kaksi
viikkoa kiertokoulua, mutta juuri tästä huomaa, että rooleja on vaikea muuttaa.
Yhteisöt ovat vahvoja rooliin kahlitsijoita, naurua, pilkkaa ja ivaa saa
herkästi osakseen, jos ei ole miehinen tai naisellinen.
Freudia on
moittiminen siitä, että hän etsi ja löysi neuroosien takaa äitisuhteen ja
siirsi taakan perhedynamiikasta äidin harteille. Freudia onkin syytetty siitä,
että hän perusti liikaa teoriansa neuroosista kärsivien potilaidensa
havainnoinnista. Vaikka Freud on transferenssin isä, ei se teoria ole saavuttanut
suurta yleisöä, transferenssi on heikosti ymmärrettyä.
Olin kovin
nuori tullessani äidiksi, vasta seitsemäntoista vuoden ikäinen. Äitiyden malli
tuli matkimalla, siitä ei löytynyt syväulotteista tunteiden vaikutusta, se oli
lähinnä pelon, häpeän ja kauhun konteksti. Kun olin oppinut siihen, että lapset
leikkivät itsekseen, he saivat leikkiä, eikä ohjauksen osuus ollut kovin suuri,
olin itsekin saanut leikkiä paljon. Se kehitti kuvittelutaitoa, mutta
tunne-elämää ja mielikuvitusta se ei niin paljon synnyttänyt. Lukeminen oli
arvossa, ja kuvittelutaito luoda näkemyksiä kehittyi vahvaksi. Tositapahtumien
arviointi muistin mukaan ei omasta eikä toisen elämästä ole suinkaan
objektiivista, muistamme harvemmin tapahtuvaa, ja mielen kääntämää. Hyviä muistajia
ja havaitsijoitakin on olemassa, mutta ne ovat vähemmistöä.
Yhteiskunnan
tunkeutuminen perhe-elämään tuottaa ongelmia, mitä ei aina huomata. Kun ylirasittunut
äitini sai lääkärit heräämään, 60- luvulla, asia hoidettiin huonosti, äiti
joutui syyllisen rooliin, ja voin nähdä vieläkin sisarissani, kuinka erilaiset
häpeän roolit ovat vaikuttaneet heihin, joku on ihan hiljaa, joku ottaa liikaa
valtaa, joku luulee olevansa ainut muistaja. jne. Minä en selitä näitä luonneteorioilla,
joissa persoonallisuus korostuu liikaa, näen enemmän nämä opittuina. Asioita,
mitä perheessämme tapahtui, hävettiin ja se toi ahdistusta, koska liiallinen
salailu toi ahdistuksen ja mielenterveysongelmat. Suurperheitä syynätään liikaa
vahingon tuottajina, onko tutkittu, kuinka paljon yhteiskunnalle tulee kuluja
yksilapsisen perheen neurooseista, verrattuna suurperheen ehkä täysipäisiksi
kasvaneista aikuisista?
Tunnekohtaamisen
taidot ovat heikkoja suomalaisessa kulttuurissa. Äidilläni oli kyky nähdä lapsi
ja ihailla häntä aidosti. Hän osasi olla läsnä, silloin kun olin pieni, ja
uskon, että keskittymiskyvyn osatekijä läsnäolotaitona oli sanakielen
harjoittelu, lukeminen ja puhuminen. Myöhemmin suuren lapsiluvun vuoksi hän ei
enää jaksanut, ja nuorimmat lapset kärsivät siitä. Tuo vilpitön ihailu ja
kunnioitus ovat olleet vahvimpia kokemuksiani, jotka ovat pitäneet yllä kykyäni
mennä eteenpäin. Itse olin ensimmäisten lasten synnyttyä ahdistunut ja joskus
aggressiivinen, kannoin vihaani mykkänä, sillä puhua ei saanut ja siitä lapseni
saivat kärsiä. Heille tunne-elämä ei ole ollut helppoa, kun sai pelätä äitiä.
Jokaisen
pitäisi käydä läpi lapsuuttaan. Monet muistin tuomista kuvista ovat mielen
kaunistelemia, tai negatiiviseksi vääristämiä. Oma syyllisyys estää näkemästä
totta, ja mieli värjää suojautumisessa tapahtumaa toisenlaiseksi, mikä on yksi
selviytymisen perusteista, ja sinällään on typerää sanoa ihmisten valehtelevan
silloin kun se mielen puolustuksessa ei ole tietoista. Vanhempana ihminen näkee
selvemmin erot mielen tuottamasta kuvasta ja aistein havaitusta. Me olemme
havainnoinneissamme erittäin paljon erilaisia, toinen näkee ja kuulee paremmin,
toisella mieli tuottaa uusia tarinoita. Ihmiseen ei tulisi koskaan lyödä
leimaa, jos joku on joskus ollut harhainen, saattaa se olla sytyke siihen, että
ihminen opettelee havaitsemaan erittäin tarkasti.
Kaikki
lapset kohtaavat erilaisen lapsuuden. Äidit ovat tilanteiden ehdoilla, ajan
ilmiöiden ja lasten iän vaikutuksen huomioivia. Kaikki äidit eivät ole katkeria
ja negatiivisten tunteiden ajamia, on myös äitejä, jotka osaavat
kunnioittamisen taidon ja rakastavat lapsia. Kaikilla ihmisillä ei ole negatiivisten
tunteiden sävyttämää mieltä, sen on tuonut enemmän psykologinen tutkimus. (Negatiivisia
tunteita tutkitaan enemmän, Lagerspetz 1980, Tiede lehti)
Mitä
lempein, inhimillisempi ja johdonmukaisempi kasvatus ja opetus ovat huomioiden
ihmisen kehitystasot, sitä paremmin ihminen alkaa havaita todellisuutta, ja
nähdä sekä etsiä totuutta, eikä hän sekoita omia mielen tuotoksia
todellisuuteen. Lapsen kunnioitus on vahvin perusta hyvälle kasvulle ja
oppimiselle.
Minut on kasvatettu
tunnistamaan omat sisäiset viestini, vaikka niitä ei ole monessa paikassa hyväksytty.
Tunne-elämäni kulkee kristillisellä periaatteella, puhu Jumalan kanssa ja opi
tiedostamaan omat tekosi. Uskon, että se on tie kasvaa inhimilliseksi ja toiset
huomioivaksi ihmiseksi, ellei kasvatus ole väkivaltaista ja alistavaa. Ne
kulttuurit, joissa ihmiset joutuvat kasvamaan mallista ja ovat johtajiensa
palvojia, liiallisen mallin vaikutuksen alaisena, kuten Pohjois-Koreassa,
sosialismin ihmiskäsitysten viitoittamana, on osittain syynä siihen, ettei
inhimillisyyttä ihmisyyteen pääse kehittymään.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti