Olisin
tarvinnut toisten ihmisten empatiaa eli myötäelämistä pahojen väkivaltaisten
tapahtumien jälkeen, mitkä kohdistuivat minuun. Kohtasin apua hakiessani yhden
empatiataitoisen psykiatrin, ja loppujen lopuksi sain terapoida itse itseni
vähäisen avun vuoksi. Ehkä se oli sopivaa minulle, koska minulla oli oppimisintoinen
persoonallisuus, mutta koska tunneyhteyttä ei ollut, ja kun opetus ja asiat oli
muiden tavoitteista vaadittua, oppiminen oli heikkoa. Väkivallasta syntynyt
psyykkinen oireilu katsottiin tyhmyydeksi, joten minun katsottiin tarvitsevan
muiden määräyksen. Olen todella ihmetellyt sitä, että yhteisön reaktiot otetaan
viitekehykseksi ja ohjaaviksi tekijöiksi hoitoa määriteltäessä ja annettaessa.
Minua on ärsyttänyt
viime aikoina se, että lukemisen väitetään tuovan empatiakykyä. Se tuo kyllä
kuvittelukykyä, mutta jos sitä ei osata yhdistää tunne-elämän tietoihin ja
taitoihin, kokemusperäiseen intuitioon, mahdolliseen kokemusteorian kehyksiin,
empatiaa ei synny. Lukeminen tuo muistikuvia, joiden avulla kuvittelu onnistuu
etuaivolohkolla, lisää muistikuvia, jossa tarina kulkee jatkumoina, mutta jos
sitä ei osata kytkeä kokemuksen kontekstiin, se on tyhjää laulua. Pyytäessäni
apua olen saanut korkeasti koulutettuja henkilöitä, paljon lukeneita avukseni,
mutta en apua. Oma kokemuskaan ei auta toista, jos kokemusta ei osaa analysoida.
En sitä itsekään osannut edes itseni kohdalla, ennen kuin olin lukenut
tunne-elämän teorioita, ja kokemuksen synnyn mekanismia ihmisen mielessä.
Osittain
katson, että ongelman ytimessä on teorioiden sekavuus, teorioiden sopimattomuus
potilaalle, ja ylipäätänsä teorioiden heikkous. Olen puhunut paljon siitä,
kuinka psykologiset teoriat rakentuvat keskiluokkaisten ihmisten
kokemusperäisiin näkemyksiin, jossa yksilöitä tarkastellaan haluavana ja
tahtovana henkilöinä.
Lähtisin
avaamaan psyykkisessä häiriössä ihmistä sisältä päin. Ensin on fyysinen taso,
jossa on solukäyttäytyminen. Tällainen oli minulla, joka sain osakseni pahaa väkivaltaa,
minuus katosi kolme vuotiaan tasolle, kun mitään apua en saanut. Tällöin mieli
vaan hajottaa ajatuksia, itsemääräämistä ei ole, ja kun yhteisö rankaisee siitä
julmasti, siitä syntyy aggressioita ja ahdistusta, mikä näyttää jonkinasteiselta
pyrkimykseltä tavoitteeseen, mutta se oli ainakin minulla harvinaista. Ympäristö
ei tarjonnut valinnan vaihtoehtoja. Näistä päätellään, että ihminen on tahtova
tai haluava, ellei peräti narsistinen.
Tunteiden
tasolla helposti luokitellaan ihminen myös narsistiseksi, jos hänellä ilmenee
tahtoa. Valtaa pitävät haluavat alistaa toisen tahdottomaan tilaan,
näkymättömäksi ja kun ihminen on vielä psyykkisessä puolustuksessa, on fyysinen
olemus hyökkäävä ja pyrkivä, taistelua ilmentävä, ollaan helposti analyysin
puitteissa pielessä, hän on narsisti.
Narsismia on
eri lähtökohdista syntyvää, tai niitä luokitellaan narsismiksi yleisesti.
Psyykkisessä puolustuksessa narsismiin liittyy aggressioita, mikä ilmenee
ahdistuksena, hyökkäämisenä, rynnimisenä, ja on usein pakokauhun ajamaa,
epäloogista ja hallitsematonta; tämä luokitellaan negatiiviseksi aggressioksi.
Tietoiset halun ja tahdon kautta syntyneet aggressiot luokitellaan usein positiiviseksi,
niissä narsistisia piirteitä ilmenee hallitusti, kilpaillen, voittoon pyrkien,
kohtuutonta asioiden ihailua aina kauneudesta alkaen, ja täydellisyyteen pyrkien,
ja ellei se tapahdu, seurauksena on voimakasta muiden halventamista ja toisten
poissulkemista, jopa tuhoamista.
Käsittelemättömät
tunne-elämän asiat lisäävät ahdistusta, ja mitä kauemmin ne ovat käsittelemättä,
sitä suuremmaksi kasvaa ahdistus, ja ihminen pakenee elämän todellisuutta.
Luonnollisesti tässä kohtaa hienovaraisuus on paikallaan, mutta ei loputon
asian salaaminen auta. Kuvittelin itse 50 vuoden olevan riittävä aika asian
käsittelyyn, mutta salaaminen olikin aiheuttanut niin suuren tuskan kokijoilleen,
että ahdistus muuttui hallitsemattomaksi.
Kauneuden
kaipuu voi kehittyä sairaaksi. Se voi olla oikeutettua, esim. sydänleikkauksessa.
Kohtelulla ja tavoitteellisella kauneudella on erot käyttäytymisessä verrattuna
kaltoin kohteluun. Narsismi on myös tervettä ja se on erinäköistä lähteistä riippuen.
Se voi kehittyä julmaksi itsekkyydeksi, ja sairaudeksi. (kannattaa lukea Wikipediasta
kokonaan määritelmiä).
Narsismin
kehittymistä voi avata myös myytin takaa. Miksi siellä on Ekho-nymfi,
näkymättömäksi kirottu, mikä on kyltymätön ihminen, eikä anna tilaa Narkissonille,
kuin salaa pahaa tekevä? Ja itsenäistyessään Narkissos kasvaakin kauniiksi
kukaksi, mutta jää narsismin vangiksi yksin, ja nääntyy. Ihminen tarvitsee
toisen ihmisen.
Raija
Narsisti-sana juontuu Narkissoksesta, joka on kreikkalaisessa mytologiassa esiintyvä komea nuorukainen. Ennustuksen mukaan Narkissos ei eläisi vanhaksi, jos näkisi oman
kuvansa. Näkymättömäksi kirottu Ekho-nymfi lähenteli
Narkissosta, mutta Narkissos torjui lähentelyt. Sattumalta metsästysretkellä
Narkissos näki kuvansa lähteestä ja rakastui kuvaansa, mutta kuva ei antanut
hänelle vastarakkautta. Lopulta nuorukainen nääntyi lähteelle. Häntä etsimään
tulleet löysivät lähteen reunalta kauniin kukan, valkonarsissin.[2]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti