Uskontojen
synty on kehittynyt uskomuksista, taikauskon ajalta, jolloin tietoa ei ollut.
Ihmisessä on alkuun ajattelun suhteen myyttinen puoli, jossa epätietoisuus
majailee. Sen voi jokainen testata itsellään, ottaa asian, josta ei ole mitään
tietoa, ensimmäinen vaihe on epämääräiset kuvat asiasta. Miten selittää sitten
uskontojen kehittyminen tästä myyttisestä uskomusten epämääräisyydestä? Monien
Jumalien jälkeen päästiin yksijumalisuuteen. Onko siinä kysymys
yksilöitymisestä, yksilöksi syntymisestä? Onko tämä loukkaus uskoon, jossa
Jumala on luonut kaiken?
Uskontoja ja
uskoa tulee uskaltaa kyseenalaistaa, mistä siinä on kysymys, miksi se on
tarpeen ihmisille, ja miksi yhteiskunta ei pärjää ilman uskontoja.
Uskontojen
ytimissä on kuolema, elämä, sielu, rakkaus, pahuus, hyvyys, syyllisyys, armo ja
anteeksianto. Kuolemattomuus näyttäytyy varsin vahvana uskonnoissa, milloin
ihminen ajatteli itsensä niin suureksi, että täytyy ruumiinkin säilyä, kuten
balsamoinnin toteutus kertoo. Minulle kuolema on niin luonnollinen asia, etten
pelkää sitä, päinvastoin, toivon kuolemaa. Elämälläni ei ole merkitystä, en koe
itseäni niin suureksi, että elämäni olisi täällä tarpeen. Mitä, enkö kunnioita
elämää? Kyllä kunnioitan, se on minulle suuri lahja, mutta yhteiskunta ei ole
koskaan kunnioittanut elämääni, päinvastoin, se on raiskannut elämäni antamalla
ihmisille liikaa valtaa tuhota se. Viimeinen yhteisövaltainen teko ajaa
alitajunnan kautta tuhoa, häpeällä, pelolla ja syyllisyydellä.
Ennen
ajateltiin, että sielu tulee Jumalalta, ikään kuin elämänvoima, nykyään sielu
ymmärretään tunteiksi, ja kokemuksesta voin sanoa, että se tuo elämänvoimaa.
Syvätunteiden esiintyminen näyttäisi kuvastavan sielua kaikkein vahvimmin. On
kuin kaikki muu katoaisi, ettei elämänvoimaa syntyisi enää muusta, sen voin
vaan todeta elämästäni.
Yhteiskunnallinen
valta on syyllisyyden ytimessä. Se on kuin sopimus oman pahuuden hyväksymisessä,
siksi Jeesuksen kuolemasta tehtiin sovitus, ettei omaa syyllisyyttä tarvitse
kohdata. Syyllisyys ei ole helppo asia, mutta vaikeammaksi sen tekee uhrin
salliminen, se syyllistää ihmistä yhä enemmän. Kaikki ne ihmiset, joita olen
elämässäni kohdannut, ja jotka uskovat vahvasti Jeesuksen syntien sovitukseen,
ovat julmia tuomareita toisia ihmisiä kohtaan. Siksi on syytä kysyä, miten tämä
oppi suojelee pahuutta, ja syyllistää ihmistä yhä enemmän, että hänen täytyy
ottaa uhreja. No minulle Jeesus on opettaja. Ehkä hän opetti ihmisiä omalla
mallillaan ottamaan syyllisyyden omaksi taakaksi. Kyllä, tiedän kuinka vaikeaa
on syyllisyyden kohtaaminen, kuinka se nujertaa, mutta omien tekojen seuraukset
tulee kantaa itse. Jokainen ihminen tekee virheitä, enkä tiedä minkälainen syyllisyys
syntyy murhaamisesta, siksi minun on vaikeaa sitä käsitellä itsessäni.
Elämänhalu
on pääsääntöisesti vuorovaikutuksesta syntyvää, jo vauva kääntää päänsä kohti
äidin rintoja, yhteyteen. Kun ihminen menettää ihmisarvonsa ja ihmisoikeutensa,
hän menettää elämänhalunsa. Ihminen voi säilyttää arvostuksensa ja
kunnioituksensa itseään kohtaan, kun tekee oikein, mutta se ei takaa
elämänhalua.
Jokseenkin on
nurinkurista, että lääketiede on tehnyt diagnoosi luokituksen rakkaudesta, ja todennut
sen sairaudeksi. Yhteiskuntavallan kautta ihmiset päätyvät pahuuteen, jolle ei
näytä olevan rajaa. Eikö sittenkin ole parempi antaa uskontojen viljellä oppia,
jossa Jumalan rakkaus on pyyteetöntä, vuorovaikutusta edes johonkin, kun se
estyy yhteiskunnan arvojen ja vallan vuoksi.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti