Etsiessäni
omaa ihmiskäsitystäni olen joutunut poukkoilemaan mitä erilaisimmilla poluilla,
kristinuskon, filosofian, psykologian jos sosiologiankin tiedekartoilta. Ne selittävät
osittain minun kehitystäni, ja en ole koskaan valmis, itseyteni muuttuu koko
ajan ja se on hyvä asia. Monia yhteyksiä kehitykseeni on luoneet elämän
kohtaamiset ja tapahtumat, joita olen analysoinut ja tutkinut, kuinka ne
kertovat sitä totuutta mitä etsin.
Psykologian
puolella kohtasin psykologian opiskelijan, nykyisen neuropsykologin,
seurustelumielessä. Töksäytin jossain keskustelussa hänelle, ettei ihmisellä
ole tunteita. Hän sai raivarin ja kiusasi minua lopun aikaa yhteisellä
taipaleella. Ja tosiasiassa olin oikeassa, minun tunteeni eivät päässeet esiin
masennuksen alta, masennuksen, joka oli syntynyt aivojen käyttämättömyydestä,
eikä tunteitteni pettymysten, luopumisten ja menetysten ongelmasta. Se oli
sosiaalista realismia, jossa ihminen suljetaan pois yhteisöstä, ja viedään
puheoikeudet, itsensä ilmaisemisen oikeudet. Totta kai ne tunteet siellä
taustalla olivat jossain, mutta niille ei tullut aikaa, tilaa eikä
huomioimista. En kokenut vahvana menetyksiä, en ollut tottunut saamaan paljon mitään
elämässäni, en osannut sitä kaivata, mitä en ollut kokenut. Välittäminen ei
ollut vahvaa yhteisöissä, joissa olin, se oli selviytyminen, jossa suomalaiseen
mentaliteettiin kuului yksin selviäminen, onneksi, muutenhan en olisi selvinnyt,
kun tukea ei ollut.
Filosofiassa
luin Timo Airaksisen jotakin kirjaa, jonka nimeä en enää muista. Hän pohti
siinä halun ja tahdon olemusta. Jokseenkin luin ehkä valikoiden, mutta hän ei
eritellyt näitä kovin hyvin. Tulkitsin, että hän piti näitä paheena. Ja sitä ne
voivat ollakin, jos ihminen jää aistihalujen ja aistitahdon vangiksi,
tyydyttämään kahden vuoden ikään kuuluvaa aistimusmielihyvää. Tässä filosofia ja
psykologia kohtasivat. Tunteille tuli antaa oikeutta, että oppiva mieli voi
saada innostuksen, ihmettelyn ja intohimon itsensä rakentamiseen oppimisen
avulla.
Tässä juuri
on tärkeää erottaa halusta ja tahdosta aistimusmielihyvä, mikä ei ole sama kuin
mielihyvä tunteista lähteneenä. Aistimusmielihyvä johtaa ahneuteen, josta
syntyy endorfiinihumalaa. Tunteista syntynyt mielihyvä luo hyvää oloa ja
tyydytystä, koska tässä kokemuksessa itse synnyttää uutta, luo ja oppii. Tunne
synnyttää positiivisen oppimiseen johtavan tunteen ja reaktion, jonka mielikuvasta
yksilön täytyy rakentaa muistikuva, jota hän oppii hallitsemaan. Se synnyttää
elämänhalua. Kun itsen halua ja tahtoa tukahdutetaan, aivot lamaantuvat ja
seurauksena on masennus.
Surullisena
joskus totean, kuinka paljon meillä on tunnepuuttumisen vuoksi ahneita ihmisiä,
jotka himoitsevat aistimielihyvän jälkeistä kokemusta. Se voi tulla kasvatuksen
tuloksena, kilpailun, vertailun, liiallisten tavoitteiden, aistimielihyvän
ruokkimisen, kuten esim. liikunnan kautta, jossa on tutkittu, että jo
pelkästään toisen voiton näkeminen tuottaa endorfiineja. Ruoan ahmijat, ostosvimmaiset,
varallisuuden jne. himoitsijat saattavat kärsiä tunteidensa puuttumisesta.
Jokseenkin on naurettavaa, kuin nyt esim. politiikassa kuulutetaan valinnan vapauden
merkitystä. Se täytyy olla, mutta valitettavasti se menetetään liian rankkojen
vaatimusten viidakossa, opetuksen ja kasvatuksen avulla ja niin ihmiset jäävät
vain kuluttajiksi markkinatalouteen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti