Olen käynyt elämässäni
tunneskaalaa laidasta laitaan, kehdosta kauhuun, lamaannuksesta nousuun, sekä jäykkyydestä
rentouteen, ja nämä esiintyvät enemmän kehollisemmin kuin tunnetasolla,
oikeasti tunteet kuolevat. Kaikille näille yhteistä oli se, että ulkopuoliset
tulkitsivat ne pääsääntöisesti toiseksi kuin olin ne itse kokenut. Siksi en
osaa arvostaa kovin pitkälle toisen arviointia, en niitä aliarvioi, mutta olen
vain sitä mieltä, että tunteiden kohdalla vain ihminen itse tunnistaa omat tunteensa,
toisen tehtävä on kuunnella. Hyvä havaitsija osaa huomioida oleelliset asiat
näkemästään. Jo vuosikymmeniä sitten, entinen naapurini sanoi minulle avioeroni
jälkeen, kävelylenkillä; ”minä olen niin iloinen, kun näen, että olet nostanut
pääsi pystyyn”. Hän havaitsi asioita,
useimmiten samasta asiasta sanottiin, korjaa ryhtiäsi. Kun ei osaa kuunnella ja
nähdä, ei myöskään osaa osua oikeaan toisen auttamisessa, ja silloin loppujen
lopuksi auttaja etsii tai tukee vain itseään, ja luo uusia tarinoita.
Ammattiosaamista
tulisi kehittää huomattavasti, tosin sekään ei auta, jos tieto onkin vääristä
asioista ja ideologioista kehitetty, kuten vainoava ihmiskäsitys, persoonallisuuden
piirteisiin ja sukupuoleen viittaaminen, jotka oikeuttavat ihmisten huonoon kohteluun.
Käyttäytyminen
ja itsetunto sekoitetaan usein toisiinsa. Kun joku alkaa käyttäytyä
aggressiivisesti, asia selitetään turhautumisella, persoonallisilla piirteillä,
opituilla tavoilla, mutta ei juuri koskaan ulkopuolisten väärällä kohtelulla.
Olen nähnyt usein, että aggressio on syntynyt ulkopuolisen tunkeutumisesta tai
väkivallasta ja en ole koskaan nähnyt, että tunkeutuja tunnustaisi oman tekonsa.
Tätä ei haluta tunnustaa, että sillä olisi vaikutusta. Pääsääntöisesti ongelmaa
lähestytään syyllistämisen ja psykologisoimisen avulla, etsien vikaa
persoonallisuudesta, on itse aiheuttanut tyyliin, se lienee psykiatrian perintöä.
Freud kuitenkin sanoo, että ihmisellä voi olla hyvä itsetunto, mutta hän voi
käyttäytyä epämiellyttävästi. Tavat tuovat käyttäytymistä, mutta kohtelu
vaikuttaa niissä ratkaisevasti. Minun itsetuntoni oli vahvasti rakentunut
oppimiseen, se oli intohimoni ja vain sitä kautta selvisin, olin valmis
jatkuvaan muuttumiseen ja oppimiseen.
Voin sanoa,
että olen kulkenut kehdosta kauhuun. On kuin ihmisen kehossa olisi kaksi
puolta, se syöksyvä keho, joka syntymäpuristuksen jälkeen kiskaisee kehonsa
eloon ja lihaksensa ylös ja se joka sitten voimien hiipuessa ponnistuksesta
väsähtää lamaannukseen. Sitten ovat tiedostamattomasta syntyneet tunnesyöksyt,
jotka rynnivät ulos ovista ja ikkunoista, ympäristöstä syntyneet, ja jos ja kun
ympäristö lyö, käytös alkaa muodostua psyykkiseksi puolustukseksi, mikä
suuntautuu teoiksi, tunnekokemus, jossa lopussa uupumus voi ottaa vallan,
liiallisten syöksyjen jälkeen. Väkivalta nostaa pintaan ulkoa tulleen uuden
koetun väkivallan jälkeen jälleen tunnesyöksyn. Silloin ei auta opitut pidättäytymiset
ja mielikuvaharjoitukset itsen hallinnassa. Usein puhutaan siitä, että uupumuksen
takana on liian tunnollinen persoonallisuus. Minulla ei ollut niin, olen niin
köyhistä lähtökohdista, etten osannut edes vaatia tai tavoitella mitään, ja työntekoni
oli rennolla tavalla vastuullista. Vasta kolmekymppisenä ymmärsin, että minullakin
voisi olla oikeus opiskeluun.
Ulkoa
havaitsevat ihmiset näkevät ihmisen itsekkäänä, kun hänen kehonsa on psyykkisen
puolustuksen vuoksi hyökkäävän oloinen, ja juuri tähän ansaan menevät arvioijat,
vääristä havainnoista ja analyyseistä syntyviin harhoihin.
Kun kauhu
syntyi mielessäni, se oli minulla ensin tunnereaktio, kun puheoikeuteni
riistettiin. Silloin nousi taustalta kehon kokemus ja ahdistus syntymästä
syntyneenä, mikä tavallaan on suoja ihmiselle, mutta liiallisena tuho. Kun itsemääräämisoikeus
riistetään, kauhu valtaa mielen, siirtyy kehoon ja minun tapauksessa se hajotti
mielen, kuten se oli tapahtunut väkivallassa, hajoaminen tunkeutumisessa. Jäykkyys
on enemmän rooliin liittyvää, se että saa olla tietynlaisessa asennossa, liikkua
tietynlailla, tällöin ainoastaan keho toimii, ja psyykkinen puolustus heikkenee,
kun siitä rangaistaan. Lamaannus syntyi, kun menetin täysin puheoikeudet, minuutta
ei saanut olla, eikä itseä.
Kaltoin
kohteluissa, ja väkivallassa ihmisen mielen osaan syntyy alitajunta, jossa pelot
asustaa. Se ei ole omatunto, mikä syntyy normeista, kun ihanteet tiedostetaan
ja oikea ja väärä ymmärretään. (Käytän eri tavalla mielen alitajunta käsitettä,
kuin yleisesti, ja pidän sitä eri asiana kuin tiedostamaton, josta syntyy tunteet).
Mielestäni alitajunta on yhteisön normeista kehittynyttä. Jos yhteisö on
väkivaltainen, alitajunta vahvistuu liiallisesti. Kun työpaikallani oltiin häpäiseviä,
pilkkaavia, vähätteleviä sekä ylimielisiä minua kohtaan, kohtelu tuli uniini
painajaisina. Työkaverit tulivat unessa kirveiden kanssa oven läpi kotiini tappaakseen
minut. Tällöin alitajunta aktivoitui liikaa ja mieli murtui. Saattaa olla, että
unissakävelijöiden alitajunta on aktivoitunut peloista. Minua kohdeltiin ala-arvoisesti,
koska olin murtunut jo aikaisemmin, ja se katsottiin persoonallisuudesta
johtuvaksi, ei raiskauksesta ja mykäksi alistamisesta.
Raija
Wikipedian
määritelmää:
Alitajunta ja piilotajunta ovat
kansanomaisessa psykologisessa tekstissä käytettyjä nimityksiä mielen tiedostomattomasta osasta,
jonka sisältöä ei voida saada varsinaiseen tietoisuuteen eli tajuntaan.lähde? Alitajunnasta
puhuessa voidaan tarkoittaa joko kognitiivista alitajuntaa tai dynaamista
alitajuntaa. Dynaaminen alitajunta (oikeammin dynaaminen tiedostumaton)
liitetään psykoanalyyttiseen tai psykodynaamiseen näkemykseen
ihmisestä, kun taas kognitiivinen alitajunta liittyy kognitiiviseen psykologiaan eli
näkemykseen ihmisestä informaatiota käsittelevänä olentona. Nykypsykologiassa
vallitsee yhteisymmärrys siitä, että osa ihmisen psyykkisistä prosesseista
tapahtuu automaattisesti ja tiedostamatta. Eri näkemykset eroavat kuitenkin
siinä, miten monimutkaisia tai tarkoitushakuisia tiedostumattomat prosessit
ovat.
Psykoanalyyttisessa tutkimuksessa
ei käytetä sanaa ”alitajunta” (saks. Unterbewusstsein). Sigmund Freud torjui
sen artikkelissaan ”Das Unbewußte” (1915). Suomen kielessä suositeltavin
käännösratkaisu on tiedostumaton, mutta myös sanoja ”tiedostamaton” ja
”piilotajunta” näkee jopa Freud-suomennoksissa käytettävän, vaikka niitä ei voi
pitää asianmukaisina.
Käsitettä
tiedostumaton käytti myös Carl Jung, joka esitti, että henkilökohtaisen piilotajunnan
lisäksi on olemassa myös kollektiivinen tiedostumaton. Tämä ilmenee
hänen mukaansa kaikille kulttuureille yhteisissä myyteissä, saduissa ja unissa,
sekä tietyissä arkkityyppisissä hahmoissa, joita kulttuureissa muunnellaan yhä
uusissa hahmoissa halki vuosituhansien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti