Valheet ovat
maailma vitsaus, mikä tuottaa runsaasti ongelmia. Valheellisuus on synnynnäinen
taipumus mielessä, jossa ihminen suojelee itseään todellisuudelta. Mitä
kunnioittavampi, kuuntelevampi, ja inhimillisesti kohteleva ympäristö on, sitä
vähemmän ihmisen tarvitsee turvautua liialliseen suojeluun. Jo eläimilläkin on
itsensä muuttamisen kyky, ne muuttavat väriään suojatakseen itseään uhkilta,
jossa niiden elämä vaarantuu. Kun ihminen kohtaa itseään uhkaavan todellisuuden,
mieli voi kaunistaa tarinan uudeksi, ettei häpeä nujertaisi. Jo luomikertomuksessa
Jumala sanoo, miksi häpeät alastomuuttasi, ja kehottaa totuuteen. Ihmisen kokemukset
muuttuvat tarinoiksi, joissa valhe asustaa, että ihminen kestäisi sen. Uskomuksiaan
tutkien ihminen voi löytää totuuden tielle, mikä vapauttaa ahdistuksesta ja
häpeästä, kun taas uudeksi luotu tapahtuma tuo enemmän ahdistusta, ja ihminen pakenee
paikkoihin ja asioihin, sekä liittyy ihmisiin, joissa valhe ja salaisuus säilyvät.
Valheesta muodostuu hyväksytty tapa.
Joskus
puhutaan valhemuistoista, jossa uskotaan ihmisen luovan uuden tarinan
kestääkseen sen, tai trauma uusintaa sitä psyykkisen puolustuksen kuvassa ja/
tai todellisessa tapahtumassa, tai sellaiseksi kuin se hyväksytään rankaisujen
alla. Ihminen pystyy kuitenkin erottelemaan mielen tuottaman todellisuuden ja
kinesteettinen lihasmuistimme tallentaa parhaiten totuuden. On yhteisöstä kiinni,
saako yksilö puhua totuudesta, vain suojeleeko yhteisö mainettaan tarinoiden
kautta, ja yksilön totuus vaietaan. Puhutaan myös aistiharhoista, jossa
havainto vääristyy, ne ovat kuitenkin huomattavasti vähäisempiä kuin mielen
tuottamat ajatteluharhat ja kielen tuottamat tarinat. Mitä enemmän ihmiset menevät
mukaan valhetarinoihin, sitä enemmän he tulevat skitsofreenisiksi, ja elävät
sekä kuvittelevat maailman mielensä mukaiseksi, ja sitä vähemmän he näkevät
sitä mikä on oikeasti totta.
Yksilön
tuottamat tarinat ovat huomattavasti heikommin vaikuttavia kuin yhteisön
ylläpitämät, jossa yhteisövalta vahvistaa ja sinetöi valhetta ja/tai totuutta. Vahvasti
diktatuurisissa kulttuureissa ja autoritäärisissä menetelmissä yksilöllisyys
korostuu. Vanha tarina katharsiksen tarpeesta, itsensä puhdistamisesta ja jonkun
uhraamisesta puhdistukseen tuottaa enemmän tuskaa, ahdistusta, häpeää ja syyllisyyttä
kaikille, kuin yleisesti halutaan tunnustaa, sillä valhe on miellyttävämpää, aistien
kokemaa kauneutta, jossa ylevyys nousee läsnä olevaksi. Uhraaminen on uskonnollinen
rituaali.
Ihminen puhdistuu vain totuuden, armon ja anteeksiannon kautta,
väliaikainen uskomus kauniiseen on joskus tarpeen, mutta se ei tyydytä ihmisen
mieltä ja sielun kaipausta lopulta, totuuden virvoitusta. Oma terve syyllisyyden
ja vastuun kantaminen teoistaan tervehdyttää ihmisen mieltä. Omatunto on yhteiskunnan
katalysaattori, se joko suojaa tai tuhoaa ihmistä.
Joku
opettaja kirjoitti joku päivä sitten, kuinka yllättävää hänelle oli huomata
fiksujen oppilaiden kiusaamisen ovelat piirteet. Kilpailujen ja vertailujen
kulttuurissa ihmisen narsistiset piirteet vahvistuvat, koska lapsille ei
mahdollistu tunteiden jakaminen, ja ohjauksessa on liikaa suorittamista. Jos
lapset voisivat jakaa tunteitansa hyvässä ohjauksessa, tasavertainen kohtelu
hoitaisi tunteet niin, että niihin tulisi hyväksyntä. Kun jakamista ei ole,
tunteet kehittävät narsismia, mikä on itsen suojelua alkuun, mutta alkaa
kehittyä hyväksymättömyydessä negatiiviseksi, jossa itsen hyväksytyksi tulemisen
ja kokemisen tunne heikkenee, ja itsetunto rapistuu, ja tunneylentäminen tuo mukanaan
alistamisen tarpeen narsismin kääntöpuolena, joko itseen tai toiseen.
Yhteisötarinoiden
fokus on vallassa, jossa kaunis tarina pitää kiinni ihmistä. Ihmiset
kiinnittyvät kauniin tarinan kertojaan, vaikka se olisi valhetta. Juuri
valhetarinoiden yhteisöissä syntyy uhraamista, syntipukkeja ja syrjintää. Sen
sijaan yhteisöissä, joissa rehelliset tarinat ovat pääosassa, syntyy
kunnioitusta, välittämistä ja totuutta. Tarinat tukevat ja yhdistävät ihmisiä
hyvässä ja pahassa.
Yksilötasolla tuki tulee oman egon pönkittämisessä ja
arvojen säilyttämisessä turvaa tuovana, vaikka se olisi valheellista. Mitä
miellyttävämmän tarinan mielipiteillään johtava luo, sitä vankemmin hän saa
kannattajia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti