Opetus- ja
kulttuuriministeriö on hyväksynyt seksuaalirikosten selvittelyn Jehovan
todistajien yhteisölle päätäntävallaksi, jolloin yhteisö saa päättää, onko
rikosta tapahtunut ja tutkimusten mukaan rikoksen uhreilta vaaditaan asiasta
vaikenemista. Näin Suomi on sinetöinyt oikeusvaltionperiaatteen hylkäämisen
vuonna 2018 lokakuussa. Järkyttävää.
Yhteisövalta
on kinkkisimpiä asioita vallan käytössä. Sitä voi tarkastella tietysti elämän
kokemuksen valossa, niin kuin myös tapahtuneiden asioiden suhteen, ja siitä myös
johdonmukaisuutta arvioiden ja tieteenkin valossa. Yksi tunnetuimpia teorioista
on Erving Goffamanin teoria, jossa yhteisö on kuin näyttämö, näytelmä, jossa
itse kullakin on opitut, annetut, saadut, pakotetut ja valtaa käyttävät roolit.
Yksilön minuudessa on hänen mukaansa neljä puolta, mitkä kuvastavat olemuksen
esiintyvyyttä, itselle näkyvä ja salattu, muille näkyvä ja salattu.
Kun
ajatellaan, että ihmiset useimmiten heijastavat omia kokemuksiaan toisiinsa, on
yhteisömekanismeissa melkoinen valhesoppa kytemässä, eikä totuus tule esiin
kaivamallakaan. Sen vuoksi yhteisövalta niin kuin yksilövaltakin on mitä
typerintä vallan väärinkäyttöä, kun se kohdistuu yksilöihin mielen perusteista
käsin. Tähänkin asiaan auttaa parhaiten kunnioitus, kun tietää mikä on ihmiselle
hyväksi itseilmaisun ja toimivuuden kannalta, oppimisen keinoja apuna käyttäen
ihmisoikeus perusteisesti.
Näytelmässä
roolit suojelevat yksilöitä ja yhteisöä häpeältä, tukevat valta-asemaa,
ruokkivat minuuden hyviä ja huonoja puolia, luovat valtaa joukkovoimalle, ja
tuhoavat sekä leimaavat sekä yksilöitä että yhteisöä.
Yksilötasolla
leimaamista voisi kuvailla seuraavasti. Joku yksilö tekee toistuvasti
jonkinlaisen tunkeutumisen toiseen ihmiseen häpäisten, alistaen ja nöyryyttäen
yksilöä. Kun tulee hetki, jolloin uhri tekee samantyyppisen teon, alkuperäinen
alistaja tuo asian huomiota herättävästi esille ja hakee tukea yhteisön
jäseniltä. Moraalisointiin taipuvainen yhteisö on valmis tuomitsemaan ja
leimaamaan uhrin. Tämä on näkyvä puoli. Alkuperäinen tunkeutuja tekee salassa
rikoksen. Näin uhri saa julkisen häpäisyn ja leiman otsaansa, ja jatkuvaa
piinaa elämäänsä epäilyjen myötä. Aina ei tietenkään näin mene, mutta olen
havainnut sen säännönmukaiseksi.
Kun näitä
leimaamisia tarkastelee, usein huomaa, että junailija ja valtaan pyrkivä on
luonteenpiirteeltään vallanhimoinen. Hän on kuin jakaantunut persoona, näkee
pahat toisessa, ja jos toinen tekee jotain hyvää ja kunnioitettavaa, sieppaa
tämä vallanhimoinen kunnian teosta itselleen. Ei yhteisöissä kaikki halua jotakin, vaan ne ovat useimmiten joidenkin yksilöiden junailemia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti