Suomessa on
meneillään kurittamisen aikakausi. Työttömiä moititaan laiskuudesta, ja
simputetaan aktiivimallilla työtä hakemaan, ja syyllistetään heitä
saamattomuudesta, vaikka työtä ei ole tarjolla. Tämä näyttäisi olevan
oikeistolaista politiikkaa. Poikien lukutaidottomuutta selitetään vähällä lukemisella
ja neuvona on lukemiseen laiskuudesta pois patistaminen.
En usko
laisinkaan näin yksinkertaistavaan näkemykseen. Surullista on, että korkein
päättäjäelin, opetushallitus kurittaa poikia laiskuudesta, mikä on hyvin
vanhakantainen näkemys. Viime aikaiset uutiset korostavat vain lukemisen
tärkeyttä.
Uskon, että
yksi syy poikin lukemaan oppimisen ongelmista on puhumattomuuden kulttuuri, mikä
on perin perisuomalaista. Täällä puhuvat auktoriteetit ja opettajat, koululaiset
ovat hiljaa ja kuuntelevat. Erikoista tässä on se, että miesten kulttuuri on
vallan kulttuuria, jossa puhevaltaa luulisi olevan paljon, mutta ehkä juuri
tämä on hierarkkisen kulttuurin ongelma, vallassa olijat saavat puhua,
johtajaluonteet. Olen vakuuttunut siitä, että lukemisen taito on kytköksissä
puhumiseen, taito kehittyy puhumisen kautta, etuaivo aktivoituu, kun lapsi
tuottaa ensin puhumisen, minkä apurina toimii lukemisessa tullut muistikuvien
runsaus sanakielen kautta.
Yksi
merkittävä tekijä on puhumisen ja lukemisen kontekstissa mielenterveys. Jos
mieli on saarroksissa ja huomiomaton, puheen tuottamiseen tulee ongelmia.
Eräässä ryhmässä jo yli viisikymppinen mies sokelsi ja oli hyvin epäselvä
puhuessaan, ajatukset olivat epäloogisia, eikä puheesta saanut selvää,
erityisesti tämä näkyi ryhmässä. Kun henkilö oli sitten kahden kesken
turvallisessa tilanteessa, puhe tuli selväksi ajatuksena, sekä puheen
tuottamisessa.
Suomen
varhaiskasvatuksessa on vakava häiriö. Meillä ei huomioida riittävästi
tunteiden aktivoivaa ja lähteellistä vaikutusta oppimisessa, joka on tieteessä
todistettu jatkuvasti. Lapsi ei voi olla yksilö suurissa ryhmissä, ja tunteet
jäävät taka-alalle, innostus ei pääse ruokkimaan yksilöllistä kiinnostusta, kun
ryhmässä paineet tulevat ulkopäin. Yksilöille jää liian vähän mahdollisuutta puhumiseen,
ja vuorovaikutukseen yksilöllisellä tasolla. Ryhmiä ohjataan joukkoina ja
opettaja on puhuja, jota kuunnellaan, mikä on tärkeää, mutta liian yksipuolista
lapsen kehityksen kannalta.
Tunteet ja
puhuminen ovat avainasemassa lukemaan oppimisessa. Totta kai lukemisen oppimiseen
vaikuttaa ensin kuulemisen kautta saatu oppi, mutta puheen tuottaminen tulee
eri aivolohkolta, se kytkeytyy mieleen ja innostukseen, jossa mielikuvat
aktivoituvat ja tuottavat kielikuvia. Lapsi on innokas ja tarvitsevainen
vuorovaikutuksessa. Sen ei tule olla yksipuolista auktoriteettien kuulemista,
ja mikä usein johtaa ryhmässä johtoon pyrkivien lasten etuoikeutta puhumiseen.
Meillä on todella paljon opittava vielä vuorovaikutustaidoissa. Näyttää siltä,
että vuorovaikutuksen oleellista vaikutusta ei vielä nähdä oppimisessa, yhäkin
ryhmissä ihmisluonteet sanelevat oikeudet puhumiseen.
Kun tunteet otetaan mukaan oppimiprosessiin, ne sitouttavat muistin ja oppimisesta tulee pysyvää ja muisti paranee, ne pitävät yllä kiinnostusta, jopa intohimoa oppimiseen.
Kun tunteet otetaan mukaan oppimiprosessiin, ne sitouttavat muistin ja oppimisesta tulee pysyvää ja muisti paranee, ne pitävät yllä kiinnostusta, jopa intohimoa oppimiseen.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti