Minut on
kastettu kirkossa, mutta en kuulu kirkkoon, rippikoulunkin kävin ja menin
naimisiin kirkossa. Koen itseni kristityksi sen oppien vuoksi. Vaikka niissä on
paljon ristiriitoja ja olen käynyt moninaisia kertoja Jaakopin painia, se ei
ole saanut minua hylkäämään oppeja. Se heikko tuntemus, mikä minulla on kirkon
opeista, ei riitä kertomaan kaikkea sitä totuutta, mitä se pitää sisällään,
mutta se on riittävästi minulle. Muihin uskontoihin en ole tutustunut, koska en
ole kokenut sitä tarpeelliseksi.
Kristinuskon
ydin on rakkaus ja sitä vaalimalla saavutamme mahdollisimman hyvän. Sen ytimessä
on sisäisen maailmamme viestien tunnistaminen, eli tunteiden.
Ytimessä on
myös sanakieli. Sitä kautta voimme löytää yhteistä ymmärrystä. En pidä
sanakieltä ensimmäisenä ihmisen kielenä, vaan tunnekieltä. Se on lapsen
ensimmäinen kieli. Tunnekielestä alkaen opimme välittämistä, ja opimme
huomioimaan toisia. Oppimalla tunnekielen, syvennämme tietoisuutta niin hyvään
kuin pahaankin itsessämme. Mutta opettelematta se ei onnistu. Meidän on
opittava tunteiden avulla välittämistä, opittava lukemaan toisten kokemuksista
syntyneitä tunteita itsessä ja toisessa ja myötäelää niitä. Se on tie sivistykseen,
jossa rakkauden yksi puoli voi olla elävänä.
Jos elämme
vain kehollisten aistimusten varassa ja kehitämme itseämme kehollisesti,
sisäisyytemme ei opi huomioimista. Pelkkä kehollinen aistimus tekee meistä kylmiä
ja välinpitämättömiä. Omassa ihmiskuvassani löysin tuon kehollisen kurjuuden
kun valintani oli estetty, minusta tuli kuori, jossa ei ollut sielua. Olin
ahdistunut, vihainen ja kylmä. Olin vain kehollinen möhkäle, jossa oli kuoleman
aistimukset, kivikovat ja aistimuksia kokemattomat. Siinä syntyi ruumisolento,
jossa ei ollut sisäisiä kokemuksia eikä tunteita. Nämä eivät ole mielikuvia,
jotka mieli olisi luonut, vaan sosiaalisen vallan avulla ja alistamisen seurauksena
syntynyt olemattomuuden tila sisäisessä minuudessa, ja siten tunteet eivät voineet
toimia, eikä niitä voinut olla. Paha olo tuli esiin kehonkielessä, ahdistuksen
jäykistävänä kuvana. Minun tarvitsevuutta ja kokemusta ei kuultu, jossa tunteet
olisivat viestineet kokemuksesta. Minulle oli jäänyt vain keho toimimaan.
Kokemukseni toisista oli samanlaisia kuin itsellä, en nähnyt enkä kuullut
muuta.
Tässä
muistan aina ensimmäisen käskyn. Älä tee Jumalaa joukkovallasta.
Syntymäahdistuksesta,
josta seuraa pelko ja siitä epäily, ovat vaarallisia kehityksen kannalta, ellei
niitä opita hyvällä hoivalla kasvatuksessa käsittelemään. Jatkuvat epäilyt
ottavat vallan ajattelussa, eivätkä ne silloin ole terveellä pohjalla. Valheellisuus
syntyy taas mielen todellisuutta kaunistavasta olemuksesta, jossa pahalta
suojaudutaan. Terveellä tavalla nämä pitää olla olemassa. Mutta maailmanhistoria
ei ole vielä saavuttanut totuutta hyvää rakentavana.
Sivistyksen
ideologia on perimmäisiä kysymyksiä kristinopissa.
Lapsi syntyy
pelkoa täynnä. Ensisijaisen tärkeää on tuoda lapsen elämään turvaa ja luottamusta
hellässä hoivassa niin, etteivät pelot pääse johtamaan mieltä, jolloin mielen
varjo työntyy epämiellyttävänä esiin, epätodellistaen totuutta. Hyvässä hoivassa
lapsen sisäisyyteen syntyy luottamus omiin mielikuviin ja hän alkaa rakentaa
ajatuksia. Kun pelko johtaa, alkaa keho vahvistua. Ihmiskuva ihmisestä pahana
on edesauttanut pahan lisääntymistä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti