Arvottomuus on syvältä kuluttava
voima ihmisyydessä. Ihminen voi kadottaa kokonaan itsensä, kehittää
sivupersoonan, tai syrjäytyä yksinäisyyteen, niin monta reittiä matkalle
tarjotaan. Pääsääntöisin syy arvottomuuteen on ympäristön antama kohtelu ja
arvostus.
Läheisten kesken tunnereaktiot ovat
vaikuttavin vaikute, jossa koko keho voi romahtaa, iho kuoriutuu pois ja selkä
vääristyy. Kun yhteiskunta ei tajua tätä, kustannukset terveydenhoitomenoina on
mittavat. Onkin pöyristyttävää lukea arvovaltaisen henkilön kolumni, jossa hän
lyttää täysin yksilön omaksi syyksi ongelmat, kuten teki Ylen sivuilla, Jari
Ehrnrooth. Kirjoittaja on kirjailija ja filosofisesti
suuntautunut kulttuurin tutkija. Hän on kulttuurihistorian ja sosiologian
dosentti.
Arvottomia on tällä hetkellä Suomessa yhteisön
kohtelun näkökulmasta työttömät, fyysisesti sairaat, vammaiset,
mielenterveysongelmaiset, vanhukset, lapset, ja koululaiset, joita yhteiskunta
kohtelee syrjivästi. Varmasti jäi joku pois.
Arvottomuudelle on historialliset perusteet, niitä
esiintyy varmasti eniten uskontojen piirissä, mutta ei tiedekään ole niistä
vapaa, rotuoppeja muistaessa, sen antropologista väylää.
Kun joutuu arvottomaksi, ei ihminen itsessään
välttämättä aiheuta sitä. Kun kuljin tuntemattomalla seudulla ja jouduin
tuntemattomien raiskauksen uhriksi, taustalta löytyy suunniteltu rikos, jossa
pedofiliasta vankilassa ollut henkilö ohjaa työkaverinsa tekemään rikoksen
nuorelle tytölle. Ympäristö osallistuu rikoksen suojeluun ja väittää tytön
avunpyyntöperusteita valheeksi. Mitkään avustusjärjestöt eivät suostu
auttamaan. Mielenterveys asiantuntijat uskovat myös rikoksen mielikuvituksen
tuotteeksi, sillä rikos on saanut asianomaisen mielen järkkymään.
Joku aika sitten tuli TV dokumentti, jossa
käsiteltiin psykiatrian taustaideologiaa. Suomessa sen historia käytänteineen
juontuu sota-aikaan, jolloin heikkoutta ei voitu sietää, ja mieleltään murtunut
oli heikkomielinen. Naisen historiaa tutkiessa huomaa, kuinka naista pidetään
holtittomana ja leväperäisenä, mikä juontaa paljon uskontoihin ja
syntikäsityksiin, ja kulkee vielä vahvasti mukana kohtelussa. Valitettavasti
nuo uskonnon vertauskuvalliset tekstit muuttuvat konkreettiseksi, ja kieli
pyhissä kirjoissa on ongelma.
”Perinteiset hyveet eivät enää kanna
yhteiskunnassa: Niille ei ole enää itsestään selvää paikkaa. - Kohtuullisuus,
kriittisyys, kärsivällisyys, oikeamielisyys, rehellisyys. Suomalaisen kasvatus-
ja yhteiskunnan arvot yleensä, irtaantuivat klassisista hyveistä sodan jälkeisenä
aikana. Ehkä me hylkäsimme ne, koska hyveitä oli käytetty väärin kasvatuksessa,
politiikassa tai uskonnollisessa vallankäytössä. Ehkä me halusimme lisää
vapautta. – Emme koskaan pääse yksimielisyyteen siitä, mitä hyvyys, totuus ja
kauneus ovat. Mutta voimme päästä yksimielisyyteen siitä, kuinka toista ihmistä
on kohdeltava. – Rehellisesti ja kunnioittavasti”. (Veli-Matti Värri,
kasv.tiet.prof. Aamulehti 18.8.2002)
Mieleni murtuminen rikoksen johdosta aiheutti sen,
että mennessäni mihin tahansa työpisteeseen, tieto ”hullusta naisesta” oli
kiirinyt edellä. Minua kohdeltiin huonommin kuin koiraa. Kun yhteiskunta alkaa kohdella ihmisiä kuin
rottia, ei sitä voi enää kutsua sivistyneeksi hyvinvointivaltioksi. Tämä
Ehrnroothin esiinmarssi on ääriliberalistinen hyökkäys kansaa ja ihmisyyttä
vastaan, jossa ei ole tippaakaan inhimillisyyttä, eikä ymmärretä sosiaalisia
vaikutuksia vallan väärinkäytössä yksilöön.
Myöskään yhteiskunnallisena filosofiana ja arvona
Ehrnroothin näkemykset eivät kestä asiallista tarkastelua. Ihmisyys on asetettu
liiallisen yksilöllisyyden korostamiseen, jossa yhteiskunnan kontrolli
lisääntyy ja sosiaalisuudesta tulee liiallisen kilpailun vuoksi ahneuden
pohjalta kehittyvä ilmiö kunnioituksen sijaan. Jos nykyisen kontrollin ongelma
on yhteisövalta, jossa yksilöt alistetaan vallan alle, se tulee myös ongelmaksi
liberalistisessa näkemyksessä yksilön heikkotasoisen kehityksen valossa.
Sosiaalisuus voi olla hyvin kehittynyttä ja yksilön kykyä kasvaa vastuulliseksi
ja eettiseksi toisiaan kohtaan, se vaatii parempaa opetusta ja kasvatusta. Ahneus
ihmiskasvun alustana on vain markkinatalouden intressi, ei ihmiskasvun kestävä
pohja.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti