Minulla on
taipumus kysellä liikaa. Opiskeluaikoina sain lisänimen, ”voisiko se olla”.
Nykyään huomaan, että esitän asioita varmana, väitteellisenä ja osin perusteltuinakin.
Joskus nuorempana testasin erästä vanhempaa henkilöä kysymällä häneltä jotakin,
ja odotin milloin hän uskaltaa sanoa, en tiedä. Sitä ei tapahtunut. Hän tiesi
aina vastauksen.
Tiedonmuodostus
ei ole helppoa. Kuuntelin tänään Aamu teeveen keskustelua nettikäytön vaikutuksesta
oppimiseen. Näyttää siltä, että se heikentäisi oppimista. Melkein sata
prosenttisena totuutena pidetään sitä, että lukeminen on oppimisessa tärkein
tekijä. Minä en ole siitä varma, mutta se on perustekijä, ihmisoikeus, josta ei voi luopua. Se on ulkopuolelta tulevaa, mikä luonnollista,
mutta nostaisin yhtä tärkeäksi asiaksi tiedon tuottamisen sekä kirjoittaen,
että puhuen. Onko siinä taustalla se, että auktoriteetti tuo opin ulkopuolelta, kun lukemiseen alistetaan liikaa?
Itse olen vakuuttunut, että aikakautena, jolloin luin enemmän kaunokirjallisuutta,
helposti erehdyin kuvittelemaan enemmän tutkimuksen alla olevaan ilmiöön, ja
asiaan tuli turhaa lisäväriä, punainen lanka katosi. Hyvä havaitsemien on ehkä
tärkeämpää kuin kuvitteleminen, mutta havaintoharhat on yleisiä. Totuus on monta kertaa yksinkertaista ja vähäeleistä.
Jos ihminen
on jatkuvan pelon alla, jatkuva sälä digilaitteiden kanssa lisää varmasti
yliaktiivisuutta, mikä voi heikentää unta, ajatuksen luomista, mielen
hallintaa, ja tunteiden tunnistamista. En ole vakuuttunut siitä, että totuuden
säilyminen olisi oleellisinta sanakielen kautta, se on osa sitä.
Pelon ja
ylisuurten odotusten ja ihanteiden maailmassa elävät ihmiset takertuvat
pakonomaisesti mielikuviinsa, vaikka ne olisivat kuinka hataralla pohjalla.
Niitä julistetaan totuudeksi ilman pätevää tutkimusta, vain omaan
totuudellisuuteensa uskoen. Oman totuudellisuuden uskominen on tärkeää yksilölle
hänen identiteettinsä säilymiseksi, mutta jos yksilöllä ei kehity havaitsemisen
mahdollisuus, ja tieto perustuu vain uskoon, totuus on kadotettu. Ei usko ole
totuutta, vasta Jumala on totuus, jos uskon ydintä tutkii tarkemmin.
Häpeä on
ehkä vahvimpia totuuden hävittäjiä. Kun elin pelon ilmapiirissä, uhkailujen
alla ja elämän menettämisen pelossa, en muistanut tapahtumia, joita elämääni
oli tullut. Vasta turvallisessa ympäristössä pelot uskalsivat tulla esiin ja
muisti palautui. Kun totuus oli kielletty ympäristön taholta, se piiloutui mielen
kätköihin, koska siitä puhumisesta rangaistiin julmasti. Luulisi
kasvatustieteilijöitä kiinnostavan enemmän, kuinka ympäristön ilmapiiri ja totuuden
kieltäminen vaikuttaa oppimiseen kuin itse laite, mikä ei tarkoita sitä, ettei
sitäkin tutkittaisi, mutta jos käytön ongelmana on pelko taustalla, se on suurempi
kysymys.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti