Kaipaan
aikaa, jolloin sain unilääkettä. Nukuin erittäin hyvin ja näin valtavasti unia.
Mutta lääke otettiin pois, kun Englannissa oli tutkittu, että se yleisesti aiheuttaa
muistin heikentymistä. Minulle kävi kuitenkin päinvastoin, muistini parani,
sain takaisin tunnekokemukset ja elämästä nauttimisen. Vaikka söin hyvin pienen
määrän tuota lääkettä kaksikymmentä vuotta, minulla ei ollut vaikeuksia päästä
siitä eroon, minä vain lopetin. Ilmeisesti minulla oli juuri sisäinen
tunne-elämä kuollut, ja olin joutunut keskittymään liikaa etuaivolohkolle,
etten tekisi virheitä, joista sain julmat rankaisut.
Muisteja on
luokiteltu eri tavoin toimiviksi, ja ne kehittyvät erilaisia reittejä.
Kuulomuistin ja kinesteettisen muistin sanotaan olevan vahvimpia. Lyhyt jako on
lyhytkestoinen ja pitkäkestoinen, tapahtumamuisti, kuulomuisti, näkömuisti,
lisäisin vielä omasta kokemuksesta sielumuistin. Onneksi nykyään ollaan jo
tutkimassa toiminnallisia sairauksia, kuten se muistin takana voi olla. Muistia
voi tarkastella sekä biologiselta, fysiologiselta, että toiminnalliselta
kannalta. Muutakin varmaan on, muttei minun osaamisalueella. Mielenkiintoinen
on myös kulttuurinen oppimismalli, joissa on vuosisatojen perinteet. Kun suuri
osa ihmisistä ei ole saanut puhua, on puhumattomuus ollut pääsääntöinen
toimintamalli. Itse uskon, että puhumattomuus voi estää ja johtaa aivojen
toimintaa, muistista tulee reaktiivista.
Joskus
vanhemmat närkästyivät siitä, että lapsille oli paljon askartelua päiväkodissa.
Ja itse asiassa se on ihan tarkoituksellista. Aivojen aktivoituminen lähtee
käden ja silmän yhteistyöstä, ja alkujaan liikkeen oppimisessa suurten raajojen
liikuttelusta siirtyen pieniin lihaksiin, mikä kehittää erityisesti
analyyttistä ajattelua. Sosiaalisten taitojen ja tunne-elämän lähtökohdat ovat
mielen aktivoitumisessa, jossa tunne ensin on tärkeää motivoitumisessa, ja mielen
aistimukset johtavat nautintoon. Tämänkin taidon oppiminen vaatii harjoittelua,
että voi tarkastella omia tunteita, ajatteluaan, ja että voi tunnistaa omat
reaktionsa. Reaktioiden tunnistamiseen tarvitaan sekä sanakieltä että vahvaa leikin
aikaa, niin että muistikuvia voi pitää lyhytaikaisessa muistissa,
etuaivolohkolla, ja jäsentää ne sitten kielen alueelle pitkäaikaiseen muistiin ymmärrettävään
muotoon. Pahimmillaan masennuksessa en reagoinut juuri mihinkään.
Yhteiskunta
on valinnut mielen harjoitukset muistin alueelta, tunnealueet ovat kuoliossa.
Se ei ole hyvä ihmisen kokonaiskehityksen kannalta. Ihmisen positiivinen
kokemus vaatii monipuolisen aktivaation kokonaisessa ihmisessä. Tunteet tuovat
voimavaroja, motivaatio lisää aktiivisuutta, ja pelkkä lihasten harjoitus ei
anna ihmiselle tyydytystä oloonsa. Liiallinen muistaminen ei ole hyväksi.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti