Kuusikymmentä
luvun lopulla eräässä kyläyhteisössä esiintyi seksuaalista häirintää, kuten tuo
metoo kampanja on tuonut julkisuuteen nyt monien yhteisöjen ongelman. Kylällä
moni nuori mies jäi kiinni tyttöjen seksuaalisesta hyväksikäytöstä yhden
tomeran opettajan toimesta. Muutama mies joutui vankilaan. Havaintojeni mukaan
häirintä oli hierarkkisesti johdettua vanhemman miehen toimesta.
A-talkin
keskusteluissa Ruotsissa työskentelevää näyttelijää haastateltiin ja hän sanoi,
että taustalta löytyy macho kulttuuri. Hyvän määritelmän löysin
Maailmankuvalehti.fi sivuilta, jossa Kimmo Lehtisen artikkeli, ”Syntynyt
machoksi” oli varsin hyvä kuvaus ongelmasta. Koulutuksen puute ja ruumiin
kulttuurin palvominen johtaa ikäviin alistamispyrkimyksiin, joiden ongelmat
voivat näkyä ruumiin aistimusmielihyvän lisääntymisenä. Urheilun
yliarvostaminen saattaa jättää minuuden kehityksen huomioimatta.
Nicaragualaisten miesten parissa työskennellyt tutkija Peter
Sternberg määrittelee machismon miehisyyden kultiksi, eräänlaiseksi
sekoitukseksi paternalismia, agressiivisuutta, naisen järjestelmällistä
alistamista, ruumiin fetisismiä, lisääntymis- ja penetraatiokyvyn pakonomaista
ihannointia ja homofobiaa. Useimmat latinomiehet pitävät machismoa
verenperintönä, jota ei tarvitse sen koommin pohtia.
(maailmankuvalehti.fi)
Kulttuurit tulevat sellaisiksi kuin niiden arvot ovat. Ei ole
helppoa löytää perustaa sille, mikä suojaisi ihmisyyttä pysymään terveellä tiellä.
Itse pidän aika hyvänä Freudin määritelmää, jossa minä on jaettu kolmeen osaan.
Yliminä, minä ja itse. Nämä sisältävät arvoihin liittyvät ominaisuudet, ihanteet,
joihin yksilö pyrkii. Kun ihanne on ruumiillistumaa, ei ihmisen varsinkaan
sisäinen lapsi ole tavoitettavissa. Kulttuurin pitäisi puhutella ihanteita,
konkretiaa ja uuden syntymää, luovaa ihmistä.
Olen paljon miettinyt sitä, vastaako kristinusko näihin
ihmisyyden vaatimuksiin. Uhrataanko siellä juuri se sisäinen lapsi, joka
rakentaa kokonaista ihmistä? Sivistys ei ulotukaan kokonaiseen ihmiseen, vaan
osa jää ruumiillistumisen vangiksi. Onko tässä kulttuurissa ihanteita, mikä on
lapsen vilpittömyyden ohjautumaa? Onko sisäinen lapsi, aikuinen ja vanhempi
tasapainossa, vai ohjaako joku näistä liikaa? Miksi juuri Jeesus uhrataan? Jos
ajattelemme sitä vertauskuvallisesti, liian alas mielen suohon vaipuminen
saattaa olla kuoleman symboli, josta sitten noustaan ylös.
On todella surullista, että nykyiset koulutuskulttuurit eivät
suinkaan vastaa ihmisyyden kokonaisuuteen. Kulttuurien kehitys on kuin onkin
sattumien ja valtarakenteiden varassa. Yhtälailla kuin ruumiin kulttuuri voi
viedä yliseksuaalisuuteen, siihen voi viedä, kuten hyvin tiedämme ahdistunut ja
rooleihin alistettu henkinen kehittäminen, kuten monista uskonlahkoista
huomaamme. Myös se vie pakkoroolin kautta yliaistillisuuteen. Vapaus katoaa ja
ihmisyys ei ole enää jatkuvasti itseksi syntymää.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti