Useimmat
meistä ovat kokeneet tuon rakkauden hurman ja pakkoliittymisen tunteen. Ilman
sitä eivät parit pariutuisi, se on kuin liimaa, joka lujittuu ja pitää kiinni
loppuun saakka, ikuisesti. Hurma voi johtaa vahvaan seksuaalisuuteen ja niin
ihmissuku jatkaa lisääntymistään. Onneksi tuon kuherruskauden jälkeen alkaa
erottautumisprosessi, ja yksilöt alkavat taas toimia itsenäisinä persoonina.
Rakkauden
huuma on kuin symbioosi lapsen ja äidin välillä aina kahteen ikävuoteen saakka.
Tällöin lapsen tunne-elämä on koko kehoon vaikuttava ja kokonaisvaltainen,
liikkuminen on kokonaisvartalon liikettä, jossa on jännitettä liikaa ja äiti on
sama kuin itse. Tällainen on raskasta tunnekokemukseen. Vaikkakin rakastumisesta
voi sanoa, että se antaa voimaa, mutta pidemmän päälle se uuvuttaa. Uupumisessa
on usein kysymys siitä, että tunteet ovat kuin kertapaukku, ne eivät ole eriytyneet.
Vuorovaikutuksen
voimasta syntyy eriytymisen prosessi tunteissa, ja itsenäistymisen erillisyys.
Juuri eriytymisen seurauksena tunteet muodostuvat vuorovaikutuksen ja kilpailun
alla erilaisiksi. On kateutta, ihailua, ahneutta, mustasukkaisuutta, vihaa, on
ylpeyttä, jotka johtavat itsetunnon kehittymiseen ja tulevat vertailun alaiseksi.
Tämä on välttämätöntä tunnekehityksessä. Kehityksen edistyessä tunteet
jäsentyvät arvojärjestykseen. Vertailu ja kilpailu, mitä ihmisarvo ei tarvitse
itseisarvona, nostavat pintaan negatiiviset tunteet, siksi kaikkein tärkeintä
on pitää yllä kunnioitusta, jossa yksilöt voivat yltää parhaimpaansa ja
negatiiviset tunteet eivät ohjaa liikaa.
Kilpailu
synnyttää lapseen seksuaalisuutta, jota ei normaalisti ole, on vai ihailu. Jo
Freud oivalsi tämän, aikakautena, jossa lapsen oikeudet olivat heikot, ja äiti
oli kaukana isän omistamana. Lapsen mieli on pelon ja ihailun värittämä ja hän
lähtee herkästi kilpailuun, koska kokee suurta pienuutta ja heikkoutta. Itse koin vasta nuoruudessa seksuaalisia
kokemuksia, hormonitoiminnan alkamisen jälkeen. Siksi lapsi on minulle viaton,
ja kilpailu omasta asemasta tuo seksuaalisuuden, mikä on pelosta syntynyttä
yliaistillisuutta. Lapsen kunnioittaminen innostuvana, oppivana ja tunteitaan
vahvasti kokevana on jalusta, josta erilaiset kasvun tiet lähtevät ja eriytyvät,
kun kasvatus on hyvää.
Liian nopeaan ja yksipuolisesti toteutettu opetus ja kasvatus
vievät lapsesta pois herkkyyden, jolla hän ohjautuisi hyväksi havaitsijaksi.
Siihen vie myös liian varhain ja liikaa toteutettu sanakieli, tunteet jäävät
kokonaisiksi, melkeinpä möykyiksi, eikä yksilö ehdi niitä käsitellä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti