Paha on
mahdollista ihmisessä, ja kun hänellä on siihen tilaisuus, hän toteuttaa sen.
Pahuus luokitellaan hyvyyden vastakohdaksi moraalisesti, vääryyden tekemiseksi.
Joidenkin mielestä pahuus on synnynnäistä ja tavallaan kuin aivo-olemuksessa.
Itse ymmärrän pahuuden niin konkreettisesti, etten filosofoi sitä miksikään
opiksi. Jokseenkin näen pahuuden tekojen ilmentymänä, jossa on rakenteelliset
edellytykset, ja ihminen tekee pahan, kun se mahdollistetaan ja erityisesti
tekee silloin kun se yhteisövoimalla hyväksytään. Pahuus ilmenee sekä
virallisina että epävirallisina versioina.
Ehkä
kaikkein vaikein ja kammottavin pahan muoto on totuuden vääristely, ja se
näyttää olevan vielä yleisintä. Tekeydytään hyväksi, kun tehdään pahaa,
ratsastetaan hyvyydellä pahassa mielessä. Viisas elämä messuilla
sosiaalipsykologi Jaana Venkula sanoo, ”Positiivinen ajattelu pitäisi kieltää.
Nyt on tullut jopa positiivista psykologiaa. Ihmiset teeskentelevät olevansa
positiivisia ja siitä seuraa vain huonoa” (AL.11.9). Jaana korvaisi
positiivisuuden ilolla, mikä on vallan viisasta. Ilo on yksittäisistä
tapahtumista kumpuavaa, tekojen luonnetta, mutta positiivinen ajattelu ikään
kuin laajentaa koko ihmisyyden positiiviseksi, ja siten leimaa yksilöt pahoiksi
ja hyviksi.
Väkivalta on
väkivaltaa synnyttävää ja sinällään pahaa. Vaikka väkivalta on läsnä jo
syntymässä, se ei tarkoita sitä, että sen täytyy toistua. Väkivaltaa
salaillaan, sitä harjoitetaan virallisesti, ehkä enemmän epävirallisesti, ja vaikenemalla
siitä, tehden salaa. Virallista väkivaltaa kuvastaa nykyään mielenterveysongelmaiseksi
leimaaminen. Suku hylkää, työpaikalla
vaietaan, olet kuin ilmaa, sinulle ei tarvitse vastata, olet ymmärtänyt kaiken
väärin. Koen surua siitä, että minulle tärkeä kirjoittaminen on tällä hetkellä
läheisten kanssa pannassa, siitä vaietaan, kuten myös väkivallasta puhumisesta.
Saan puhua vain heille tärkeistä asioista, matkustamisesta, ruuan laitosta, ostamisesta.
Kun yksilöä
kohdellaan kaltoin ja hän yrittää oikaisua, hänet nauretaan hulluksi ja
häpäistään. Mitään ei ole tapahtunut, sinä olet kuvitellut. Tämä näkyy
vallankin virallisissa asioissa, kun virkamies tekee virheen, hän pelastaa
nahkansa, sillä syytteeseen ei ole varaa, se on oman elämän menettämistä, sen
sijaan uhriksi joutuva saa maksaa virheestä. Mitkään viralliset tahot eivät
lähde taistelemaan uhrin puolesta. Kun minut häväistiin raiskauksesta, kukaan
ei tunnustanut avunsaanti vaiheessa yli kävelemistä. Oikeusmielessä on
oikeastaan turhaa kysyä rikolliselta, sillä kuka haluaa tunnustaa tekemänsä
rikoksen, erittäin harva.
Yksi
mielenkiintoinen piirre on näyttäytynyt leimaamisessa. Sieltä löytyy taustalta
ikään kuin uhraajan ”näky”. Uhraaja syyllistää julmasti uhrin siitä, mitä hän
on jossakin vaiheessa itse tehnyt ja myös yhteisörikokset näyttäytyvät yksilöön
kohdistumisena. Tuo näky uhraajan mielessä syntyy kun omatunto seuraa mieltä,
jotakin on uhrattava. Uhriutuminen on sinällään mielenkiintoinen termi. Jos ja
kun yhteisö etsii vikoja inhonsa ylösnousemuksessa yksilöistä, vika haetaan
uhrista, vaikka hän yrittäisi piiloutua näkymättömäksi maan alle.
Raija
Kiitos Raija! Tartuit tuohon uhriutumis-teemaan , joka nyt esillä paljon;, Olen Ihmetellyt myös sitä asennetta mikä vallalla, että uhriutuja on syyllinen, hänet jätetään , hylätään. Mitä siitä seuraa, ei ainakaan hyvää..kummallekkaan osapuolelle, toisella huono omatunto seurana toisella uhriutumiseen syntyy yksinäisyyden ymmärtämättömyyden vuoksi lisää syitä!!
VastaaPoistaKiitos Seija! Se on niin omituista, kun rikoksen tekijällä ei ole vastuuta, ja uhri kantaa hänen vastuunsa.
Poista