lauantai 10. syyskuuta 2016

LIIKKUVAT LAPSET



Opetusministeri ohjeisti uudet liikuntavaatimukset alle kouluikäisille. Se on vähintään kolme tuntia päivässä liikuntaa. Jokainen päiväkoti on varmasti erilainen, ja niin myös henkilökunta. Asiasta on keskusteltu mediassa asiantuntijoiden suulla useammasta näkökulmasta. Työskentelin päiväkodissa 35 vuotta. Asenteissa on parantamisen varaa, lapsia istutetaan helposti ja pidetään hiljaisena, koska meteli häiritsee, ja liikunta tuo vaaratekijöitä. Pahin näkemäni tapaus oli kun päiväkodin liikuntatelineet poistettiin, kun yksi lapsi putosi ja sai aivotärähdyksen. Muita tapauksia ei ollut sattunut neljänkymmenen toimintavuoden aikana. Kiipeilytelineet olivat kyllä kolmen vuoden ikäiselle liian vaativat.

Nyt ei kuitenkaan ole puhuttu laisinkaan liikunnan vaatimuksista lasten ikätason mukaan. Lapsen kehitystaso on ratkaisevaa, onko liikunta ohjattua vai lapsen itsensä kehittämää. Alle viiden vuoden ikäiset harjoittelevat vasta kehon hallintaa, ja liiallinen ulkoa ohjattu liikunta voi heikentää liikkumisintoisuutta. Kehon hallinta on edellytys ohjattuun liikuntaan, mikä syntyy lapsen itsensä harjoitetusta liikunnasta, tuntuma kehoon.

Liikuntaa perustellaan useimmiten lasten huonokuntoisuudella. Uskotaan, että se on liikunnan puutetta. Päiväkodissa tulee helposti kolmen tunnin liikunta täyteen ja jos pihassa on kiipeilyyn, roikkumiseen ja muutoinkin kehon haasteisiin vastaavat monimuotoiset harjoitusmahdollisuudet, liikuntavaatimus toteutuu helposti.

Lapsi oppii alle kolmen vuoden iässä useimmiten mallista. Tällöin liikuntasuoritus ei ole vielä lapsen oman kehonhallinnan tuottamaa, ja siihen liittyy riski liian kokonaisvaltaisesta keholiikkeistä. Tunne saattaa olla liiallista, ja voimistaa alussa jopa ylisuorituksiin, mutta lopussa voi syntyä kovasta kunnosta huolimatta väsynyt lapsi, joka on jopa loppuun palanut. Liiallinen tunne vie voimat, koska tunne-elämä ei ole vielä eriytynyt kehosta. Liikaa ohjattua toimintaa ennen kehohallintaa ajaa lapsen ottamaan mallia, eikä itseys ole vielä valmis, eli omien aivojen käskystä toimiminen.

Liikuntaan huomion kiinnittäminen on tärkeä asia. Se ei saisi viedä kuitenkaan lasta lapsiveden mukana. Päiväkodin koko henkilökunta ei ole tarpeeksi koulutettua tämän ymmärtämiseen, puhumattakaan kaikista vanhemmista. Liikunta ei kaikista lisäyksistä huolimatta auta, jos kehitystä ei nähdä monipuolisena ilmiönä, jossa osatekijät tukevat tosiaan, lapsikin on kokonaisuus.

Raija


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti