Niin se
saatiin keväällä kauppojen aukiolo vapaaksi. Näin uskotellaan, että elämme
vapaassa maassa, jossa voi vapaasti toteuttaa unelmiaan, kulkea missä lystää ja
ostaa milloin haluaa. Tämä on sitä näennäistä vapautta, ja kuitenkin kuljemme
talutusnarun päässä kuin pässit. Tällä tasolla olemme yhteiskunnallisessa
fokuksessa ja kuvittelemme olevamme vapaudessa.
Merkittävin
yhteiskunnallinen vapaudenriisto tapahtuu nyt opiskeluoikeuksien valossa ja
oikeistolaisin menetelmin. Se on häpeäpilkku, jota viedään eteenpäin kuin
käärmettä pyssyyn, eikä tuolle kauniisti hymyilevälle opetusministerille juuri
vastaan lausuta. Tosin hyvin korkealle koulutetut ja oppimista vahvasti ymmärtävät
ovat kirjoittaneet myötähäpeällisiä kannanottoja opetuksen alasajosta. Yksi
merkittävin niistä on historian vapaavalinnaiseksi muuttaminen. Jos kriittisesti
ajatellaan, toki historian kirjoituksissa on kovasti vielä parantamisen varaa,
ettei Stalinia ja Hitleriä kehuttaisi maasta taivaaseen. Tästä oli oivallinen
kirjoitus Uuden Suomen palstalla kirjailija Arno Kontrolta.
Vapaus on
aina tietoisuutta, mikä lähtee ihmisyydestä ja ihmisoikeuksista. Tässä voi
suositella vain YK:n ihmisoikeusjulistusta. Mielestäni kasvatus on tällä
hetkellä manipuloivaa, jossa pelko on perimmäinen vaikuttaja, jonka metodit
sinetöivät. Ammattikasvattajilla ei ole riittävästi tietoa niistä vaikutteista,
joita puutteellinen kasvatus aiheuttaa vuosikymmeniksi. Kun tunne-elämä
jätetään hoitamatta varhaislapsuudessa, valitsijaksi ihmisen mielessä jää pelko,
ja se johtaa vuosikymmeniä, niin ettei ihminen sitten loppujen lopuksi huomaa
ollenkaan, että on ollut vedätettävänä. Eivät ajatukset ole vapaita, jos
muistikuvat kulkevat pelon ajamina tiettyyn hallitsevaan ja vallitsevaan näkemykseen.
Kaiken tämän
vapauden saisimme ilmaiseksi, sillä tuo varhaislapsuuden tunne-elämän hoito
vaatii vain syliä ja aikuista lapsen lähelle jakamaan pelon ja olemaan läsnä,
turvana, niin että lapsi saa pelkonsa hallintaan. Liiallinen uskominen opetuksen
voimaan on vienyt koko tunne-elämän hoidon harhaan. Se on pitkälti poliittinen
kysymys, jossa yksilöllisiä oikeuksia ei ole ja jossa tämä erityisesti psykoanalyyttinen
syvällinen tunne-elämän kehitys on syrjäytetty juuri massaohjauksen keinoin.
Tuo syväanalyyttinen tieto tunteiden kehityksestä on syrjäytetty koulutuksistamme.
Näin meitä on mahdollista johtaa pelon kautta valitsemaan sitä mitä
kansanjohtajat tahtovat.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti