Tuntuu
siltä, että elämä on jatkuvaa väärinkäsitystä, vuorovaikutusten epäonnistumisia,
tulkintoja, onnettomia yhteensattumia, vallan väärinkäyttöä, epätietoisuutta,
tiedon väärinkäyttöä ja enemmän mielikuvitusta kuin totuuden etsintää. Siksi
minusta on outoa, että pilkataan uskontoja ja pidetään ihmisten mielikuvitusta tavallisessa
arjessa (mieli on ehdoton edellytys ihmisen kokemukselle ihmisyytensä löytääkseen)
kuin suurena totuutena, että sen varaan lasketaan maailman järjestys ja vallan
käyttö. Kummassakin on vaarana sokeutua, paeta ja kierrellä totuutta. Totuuskin
on raskasta, mutta raskaampaa on mielikuvituksessa eläminen, muistit ovat
kummallisuuksia täynnä, sekoituksia todellisuudesta, josta ei ota pirukaan
selvää. En ole elämässäni nähnyt yhtään ihmistä, joka ei harhautuisi muistinsa
kanssa. Ihmiset kulkevat päämäärättä, ilman tavoitteita, sattumien virrassa, usein
ilman johdonmukaista tarkastelua, uskovat ja todistavat irrationaalista tietoa
vain omien juurtuneiden käsitystensä tueksi, eivätkä tutki, onko asia totta vai
kuvitelmaa, osin se on vapaan mielen ehto toimia vapaana. Itsensä ymmärtäminen
ja asioiden oppiminen vaatii työtä. Jo yksistään menneisyyden muistaminen ja
siitä oppiminen on vaativaa. On paljon helpompaa keksiä uusia mielikuvia, kuin
kaivaa niitä menneisyydestään.
Elokuvassa Rautanaamio
joku näyttelijä sanoo, etsi totuutta, älä todisteita.
Tietoisuuden
ymmärtäminen ei ole helppoa, kun siihen lisäksi liittyy tiedostamaton puoli,
emme aina itsekään tiedä mitä sisällämme oikein virtaa, uutta ja vanhaa
vaeltelee muistissamme, ja jonkinlainen konsensus on hyvä olla järjen
säilyttämiseksi. Katsoin dokumentin tiibetiläisestä lääketieteen tutkimuksesta,
jossa tutkittiin kuolemaa. Kuolema oli päätös, jossa henkilö meditaation avulla
saattoi itsensä ruumiin kuolemaan. Siinä eroteltiin mielessä hienojakoinen ja
karkeajakoinen puoli. Kun ihminen oli todettu kuolleeksi länsimaalaisen
lääketieteen menetelmin ja tutkittiin kuoleman jälkeen ihmistä, sydän oli
lämmin vielä monta päivää. Sen katsottiin ilmentävän mielen olemusta. Minulle
se tarkoitti enemmän sydämen vahvuutta, mutta en ymmärräkään kaikkien
ulottuvuuksien syvätietoisuutta ja haastetta, mikä siinä kertoo tietoisuuden
olevaisuudesta. Aivokeskeisyys ei aina ole viisasta, eikä vallankaan minun
järkeni, olen oppinut suomalaisesta lääketieteestä tiedon jyväsiä, enkä halua
julistaa sitä ainoaksi oikeaksi.
Näyttää siltä,
että olemme jatkuvasti epätietoisia, se kuuluu ihmisyyteen. Olemme erilaisia, ymmärrämme
asioita toisin kuin toiset, ja sen ei pitäisi viedä meitä erilleen vaan voisi
olla ilo, kun toinen näkee toisin, opimme toisilta, mutta se ei tarkoita,
etteikö meidän näkemyksiä saisi kyseenalaistaa kohtuudella ja perustellusti,
antaa ajatusten virrata välillä hullustikin, sillä hulluus on aina vieraanamme
ja sitä tulee kunnioittaa, siellä voi piillä viisautta. Hulluus ja viisaus asuu
samassa päässä.
Kerron pari
esimerkkiä elämästäni lääkärin vastaanotolta. Ne eivät ole imartelevia lääkäreitä
kohtaan, mutta ovat yksittäistapauksia, mitä ei tulisi yleistää kaikkia
lääkäreitä koskeviksi, älköön leimattako heitä näiden perusteella, eikä minua
hulluudestani. Olen saanut erittäin hyvää palvelua ja tukimusta monien
lääkärien ammattitaidolla. Tarkoitukseni on avata sitä problematiikkaa, mitä kohtaamme
jatkuvasti ihmisten välillä, koska mielikuvat synnyttävät aina erilaisia
yhteyksiä, se on vain ihmisyyttä. Lääkärien koulutuksessa alettiin panostaa
enemmän vuorovaikutuksen kehittämiseen vasta 1990 luvun jälkeen. Itse näen
parhaana tutkimismenetelmänä ihmisen ymmärtämiseksi sen, että kuunnellaan tarkoin
moralisoimatta, tutkitaan, mitä on ihmisen ajatuksien ja kokemuksien taustalla.
Yhdessä
parisuhteessa oli vaarana, että olisin tullut raskaaksi, mikä ei siinä
elämänvaiheessa ollut mitenkään hyvä asia. Koin hirveää pelkoa, kun yhtäkkiä
aloin tuntea liikkeitä vatsassani, epäilin sikiön liikkeiksi. Silloin olin palaamassa pahasta traumasta,
jossa olin ollut pakkoroolissa, kehollisesti jähmettyneenä, ja tuntoaisti alkoi
palaamaan. Aloin tuntea ilmavaivat, pierut vatsani uumenissa ja ne säikäyttivät
pahanpäiväisesti, nuo ilmatykityksen mestarit. Lääkärin olisi pitänyt tutkia,
mikä oikein saa elimistön kokemaan niin vahvasti ilmavaivat, eikä tuomita
luulosairaaksi. Liika jännitteisyys kehossa toi jopa kipuja elimistöön ja
lopulta selvisikin laktoosi-intoleranssi. Yksi työkaverini sanoi kerran, että
häntä jännittää niin paljon, ettei saa edes pieraistua.
Toinen
tapaus sattui neljännesvuosisadan ikäisenä. Oli paljon fyysisiä oireita ja
elimistö ei toiminut niin kuin terveellä tavalla toimisi, se vaati tutkimuksia.
Vikaa etsittiin ja kuvattiin, kuten maksa. Minulla todettiin rasvamaksa.
Lääkäri tokaisi, ”lopeta se viinalla läträäminen”. En käyttänyt alkoholia, olin
ottanut vain yhden viinilasillisen illallisella koko elämäni aikana, olin 25
vuotta vanha. Nykyään tiedetään, että
rasva-aineenvaihdunta on monimutkainen asia, kuten sokeriaineenvaihduntakin,
mihin liittyy monet asiat. Itseäni kiinnostaa kehon pakkoroolin vaikutukset,
kun itse ei saa olla aktiivisesti toiminnassa, kuinka se estää elintoimintojamme
jo yksistään ainetuotannon syntymisessä, mitkä turvaisivat elintoimintoja.
Arvojen
kanssa ei ole aina niin helppoa, mikä olisi oleellista, mikä tieto riittäisi.
Eipä tuohon vanha akkakaan osaa vastata. Nöyryys on viisautta, mitä kannattaa
harkita ja mihin nähden. Jos saisin neuvoa, niin se on, älä ryhdy
kaikkitietäväksi.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti