Perhe on
yhteiskunnan perusyksikkö, kansojen mahdollisuudet jatkua ja kehittyä yksilön
kasvun kautta vastuulliseksi ihmiseksi. Tänä päivänä tuntuu siltä, että perheiden
arvo on laskenut, eikä sen vaikutukselle yksilön kehityksessä anneta arvoa,
maailma on tieteellistynyt niin rationaaliseksi, ettei tunteille ja rakkaudelle
jää tilaa, olkoonkin sitten niin, että rakkautta voidaan määritellä monille eri
tasoille. Pääosin viehättymisen, suvun jatkamismielessä, näen lähtevän aistillisuudesta,
alkukantaisesta mieltymyksestä toisen ihmisen piirteisiin ja suhteen tunnekokemukset
alkavat lisääntyä ja ohjata rakkaudeksi kuvattua, omat sekä toisen ihanteet ja arvot
ja se on ehkä parisuhteen haastavin asia, tärkeintä on kasvuun lähteminen.
Monet ideologiat perustuvat avioliitoissa miesten valtaan ja naisen alistamiseen.
Se tuhoaa paljon sekä äitiyttä, että isyyttä, sillä lapsen henkinen koti on
vanhempien rakkaus, kuuleminen ja näkeminen ihmisyytensä esiin tulemisessa
vapaana, oppivana ja kehittyvänä.
Maailma on
täynnä huostaanotettuja lapsia, vanhemmuutta ei kunnioiteta, enkä pidä vanhemmuutta
itsestään selvästi aina hyvänä, en myöskään huostaanottoa. Pahoinvoivia ihmisiä
on liikaa ja silloin hälytyskellojen pitäisi soida.
Mihin
arvoihin ihmisyyttä ja perheiden rakentavaa vaikutusta tulisi kehittää? Onko kiintymyssuhdekaan
enää riittävä peruste, onko siitä tullut irrationaalinen identiteetin suhteen, valtailmiö,
perinteiset arvot ja pysyvyys hajottaa kuten uusmoraalikin, jälkimodernismi ja
sitoutuvuudesta on tullut sitomista ja/tai täydellistä irtaantumista
kaikenlaisten yllykkeiden ja järjestelmien ohjautuvuuteen, puhumattakaan siitä,
että tunnetietoisuus ei enää rakenna sidettä, linkkiä ymmärrykseen,
tietoisuutta hyvässä kontekstissa tiedostamattomaan. Ihmiskuvat ovat erilaisia
ulottuvuuksia irrallaan ihmisyyden kokonaisuudesta ja yhteydestä sekä itseen
sisäisenä että suhteessa toiseen vuorovaikutuksessa. Nuorilla pitäisi olla
vastuu sukupuoli-identiteettinsä valinnasta, vaikka se ei vielä kehityksellisesti
ole mahdollista. On sekoitettu vapaus, vastuu ja niiden yhteys identiteetin
olemassaolon ymmärtämiseen, kontekstina valtasysteemit ja pelot, jossa vapaus
ei enää ole vapautta, vaan ruumiin ja henkisen puolen eriytymistä niin, että
kokonaisuus on kadonnut, henkisyys vailla sellaista kotia, mikä rakentaisi pysyvyyttä.
Parisuhteita muodostetaan pelkästään keholliselle viehtymykselle tai
tunnekokemukselle, mikä sekin ymmärrettävää, jos ihmisyydestä on estetty
tunteet, ne hakevat oikeutta kokemuksiin tulla ihmiseksi kokonaisena. Kehovoittoisuus
voi olla kokemuksessa seuraus psyykkisestä puolustuksesta. Muistan ikuisesti lauseen
sateenkaariperheen äidiltä, ”suojelen lastani isän väkivallalta”, että lapseni
voisi saada turvaa kasvaa omaksi itseksi. Kehotunteet ovat ohjaamassa kehoaistimusten
kautta seksuaalisin kokemuksin ja tunteet, joita vuorovaikutuksessa syntyisi,
eivät enää puhu, puhuu sellainen kehomielekkyys, minkä taustalla on jatkuvien positiivisten
kokemusten hakusarja, kun pelko on vienyt kokemukset saarroksiin, eikä sisäistä
yhteyttä enää saada tunteisiin ja minuuteen. Siihen perustuu jatkuva aistiärsykkeiden
tulva, haluaminen vain kehollisesti, repimällä seksuaalisuutta irti rakkaudesta,
jossa välittäminen toisesta olisi ohjaajana.
Surullista
on se, että avioliittoja säädellään monista instansseista käsin kirkoista
yhteiskuntamuotoihin. Perheitä tuhotaan vain omiin valtaoikeuksiin ja tarpeisiin,
kuten esim. ylimitoitettu työ, saatuihin ja annettuihin toimintatapoihin vedoten,
kun totuutta elämästä ei haluta kohdata, niin se alistetaan omiin
ideologioihin. Niin pahalta tuntuu, kun kirkon edustaja tuhoaa perheen, kun
itse olen ymmärtänyt kirkon tehtäväksi perheen suojelun. Avioliitto on sakramentti,
eli Jumalan ilmoitus, ei sitä papin pidä säädellä. Kaikista ihmisistä löytyy niin
tuhoajia kuin rakentajia, suurimpia ongelmia tuottaa epätasa-arvo.
En ole idealisti,
vähän liiankin kriittinen ihminen tarkastelemassa maailman ilmiöitä. Olen
kuitenkin kovin surullinen siitä, että Suomessakin kasvatus on sysätty yhteiskunnan
harteille sekä yhteiskunnan vaatimuksesta että yksilöiden voimattomuudesta, järjestelmät
ohjaavat.
Suomessa
yhteiskunnallinen kasvatus ja opetus tulee paljon Neuvostoliiton aikaisesta
näkemyksestä, että se on yhteiskunnan tehtävä, eikä perhettä arvosteta, mutta
se on myös monissa vanhoillisissa valtioissa ja kirkoissa tapana, lapset
sijoitetaan oppilaitoksiin. Se on myös uskonnollisten ideologioiden kenttää,
jossa ihmisyys on alistettu tietynlaiseen muottiin, kuten myös psykiatriasta
tulevana tieteessä, mikä on usein koko perhepolitiikan taustalla, tutkia ihmisyyttä
ja tehdä päätelmiä, myös vajavaiseen ihmiskuvaan perustuen. Pääosin olen tullut
siihen tulokseen, että ihmiskuva rakentuu hyvä/paha akselille, jossa
kuvitellaan ihminen valintoihin vapaaksi. Valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma
perustuu siihen, että kasvatus ja opetus niin päiväkodeissa kuin kouluissa tulee
olla perheen tukemista. Asia ei ole mitenkään itsestäänselvyys, monet asiat
voivat eksyttää meidät ihmisyyden kehityksestä. Kokemukseni työstä
päiväkodeissa oli se, että lapsia kehitettiin ikätasoa vastaamattomasti.
Nykyiset monet mielenterveysongelmat kertovat tästä ongelmasta, vaikka sitä ei
haluta myöntää, kun ideologia jyllää.
Keskustelun
vaarana on saada asiat näkymään toisenlaisena kuin ne todellisuudessa on. Esim.
tiukkaa ja ehdotonta kuria pitävä, lapsen täydellisen hallinnan ottava
vanhempi, omien ideologioidensa siirtämiseksi, ilman minkäänlaista lapsen vapautta,
voi tuoda kärjistetysti esiin, että leikin salliva vanhempi on löperö, eikä
aseta rajoja. Yhtäkkiä ulkopuolelta arvioiva voi tehdä vääriä analyysejä, kun
satunnaista avuttomuutta tai riippuvuutta osoittava lapsi voidaan nähdä
itsenäistymiskehityksessä vajavaiseksi, vaikka hyvää itsenäistymistä on tapahtunut
ja se tulkinta satunnaistilanteesta voi lisätä lapsen turvattomuutta. Yksi muistin perusongelma, jonka olen
huomannut aikuisten ihmisten muisteluissa vanhemmista, muistetaan vaan ne yksittäiset
tapaukset ja muu hyvä jää huomiotta ja ikävät siirtyy oudosti eteenpäin. Tämä
on asia, mikä vaatisi sen, että yksilön olisi käytävä traumat läpi, ennen kuin
häneen alkaa palata muistoja laajemmin.
Kohtelu on
jäänyt sivuosaan tarkasteluissa, sen tuhovoima, vallan väärinkäyttö ja
omituiset toimintatavat. Ihmiset ovat osaamistaidoiltaan erilaisia, mutta sillä
ei tule pelata, on löydettävä yhdessä jonkinmoinen kokonaisuus, jossa
perusoikeuksia turvataan. Aina vanhemmilla ei ole taitoja, on omia vaikeuksia
monella sektorilla. Usein vanhemmilta vaaditaan täydellisyyttä. Perusoikeuksien
riisto niin perheen sisällä kuin yhteiskunnasta tulevana tuhoaa voimavaroja. Yhteisöissä
pienistä suuriin kehittyy rooleja, joiden kautta toimitaan, joillekin tulee
ylistetyn rooli, joillekin taakankantajan, ne ovat merkki siitä, ettei
vuoropuhelu onnistu ja ymmärrystä oppimisessa ei saavuteta. Hylätyn rooliin joutunut
usein maksaa hengellään yhteisövallan seurauksen, vähintään mielenterveyden
murtumisena. Tätä asiaa ei usein huomata, vaikka meillä on Jeesuksen kertomus
oppina, Jeesus on nostettu pelastajaksi, vaikka menehtyi, kun se ylimielisyyden
tunto vaivaa meistä monia ja omaa syyllisyyttä paetaan. Osaan erottaa kyllä
henkisen kasvun metaforana Jeesuksen ylösnousemuksen kasvun orientaationa, mutta
se tapahtuu vain kannattelemana ja tukemalla toista, ei jatkuvana hylkäämisenä.
Hylkääminen täysin yhteydestä on julminta, se oli myös Jeesuksen viimeinen
huuto. On kuin olisimme valinneet enemmän vallan kautta, hierarkkisena asetelmana
ja asemassa, ja yhteistä kieltä asian tutkimiseen ei löydetä eikä jumaluusoppia
ohjaa elämä vaan valta.
Yksi isä kertoi
avioeron jälkeen, ettei vaimo puhu mitään, esti lapsia tapaamasta ja asioista
ei voinut sopia, ei ymmärtää lasten asioita jne. Sitä tämä maailma on kaikkialla.
Lapsen hyvinvoinnin,
kasvun, kehityksen ja oppimisen arvioinnissa tutkitaan osaamisalueita, erityis-
ja perustarpeita, käyttäytymistä, tunne-elämän ilmaisua, roolimalleja, kokonaisuudessa
fyysisiä ja psyykkisiä perustekijöitä hyvinvointiin vaikuttavina. Auttamistoimien
arviointi on vaikeimpia tehtäviä. Vihamielisyyden lietsominen lasten ja vanhempien
välille tuo rakkaudettomuuden ongelman, ei tervettä itsenäistymistä.
Itsenäistyminen ei estä välittämistä.
Niin kuin
viisas mentorini, psykiatri ja työnohjaaja sanoin, 97 % meistä elää
mielikuvituksessa, joten siitä ei suurta totuutta saada aikaiseksi. Kun pelko johtaa, traumat kulkevat mielemme
reiteillä vain osia kokien irti kokonaisuudesta, se johtaakin siihen, että
nähdään jäävuoren huippuja. Suhteellisuustaju katoaa.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti