Lännen ja idän
arvot ja filosofiat asettuvat usein vastakkain. Kysymys on enemmän vallan
väärinkäytöstä, asioiden jäsentelemättömyydestä, kuin todellisista eroista. On
erilaista tietoa, osa painottaa eri asiaa, kuten esim. nyt maailma painottaa
ruumiinkulttuuria ja aliarvioi ihmisen henkistä puolta, se on valtamenetelmä,
jolla kansoja ja ihmisiä pyritään hallitsemaan, tieto on pirstaloitunut niin,
ettei kaikki ymmärrä kokonaisuutta, ja ihmisten on mahdotonta enää ymmärtää
mikä mihinkin vaikuttaa.
Koska olen
kiinnostunut erityisesti henkisestä puolesta, kirjoitan siitä. Jaan nämä
karkeasti psyykkiseen, sosiaaliseen, keholliseen ja hengelliseen (mistä en
paljon ymmärrä). Usein nämä sekoittuvat toisiinsa käsitteinäkin, mutta myös mielen
kulkureiteillä.
Karkeasti
voi sanoa, että läntisten elämänarvojen isä on Sigmund Freud ja itäisen
Carl. C. Jung. Heidän tiensä erkanevat osittain, keinotekoisestikin, koska he
olivat toistensa oppilaita, kun syntyi erilaiset näkemykset ihmisen
kehityksestä, psyykestä ja ihmisen eri puolista, mikä mistäkin syntyy ja mikä
on niiden ontologia eli olemisoppi. He molemmat olivat lääkäreitä ja psykiatrian
tutkijoita ja luoneet elämänfilosofiaa. Viime viikolla luin uudelleen Jungin
ontologisia näkemyksiä, teoreettista viitekehystä ja se nosti pintaan muistoja,
jotka koin 50 vuotta sitten ja kuten silloin, minua kiusasi se ihmiskuva, jossa
ei huomioitu täysin eristetty ja ihmisoikeuksista poissuljettu ihminen, minuutensa
ja itseilmaisuoikeutensa menettäneenä, toisten vallan alle alistettu julmilla
rankaisuilla ja elämän oikeudet estettynä monella tasolla.
En ole minkään
koulukunnan edustaja enkä mitään erityisen syvästi opiskellut, (ainoastaan
mielen hallinnan menetelmiä, mitkä pelastivat täydeltä tuhoutumiselta mielen
suhteen). Olen oppinut ehkä elämisestä täällä maailman todellisuudessa eniten
ja siksi minulla on tunne, että monet suuretkin filosofit katselevat maailmaa
hyväosaisen näkökulmasta, kuten esim. valinnanvapaus, ja sillä perusteella
katsovat, että yksilö on aina vastuussa itsestään ja teoistaan. Valinnanvapaus
ja vastuu on oleellisia ja suojeltavia asioita, periaatteita, mistä ei voi
luopua, mutta jos ne viedään, ihminen tuhoutuu menettäessään minuuden. Kristinopista
olen saanut opin, ettei ihmiselle tule antaa valtaa ylitse toisen ja se on
suurin syyllinen ihmisen tuhoon, kun hän ei saa säilyttää itseyttään yhteydessä
muihin, opin mukaan Jumalaan, mikä pitäisi siirtyä ihmisten väliseen yhteyteen,
mutta ylivallan ongelman ja ihmisluonteen vuoksi Jumalasta on tullut ylistyskohde,
eikä elämänsuojelija.
Karkeasti
voidaan sanoa, että Freudin näkemyksessä ihmisen libido eli elämänhalu on
seksuaalista, eli alkuun aistimusta nauttia kehostaan, mikä on luonnollisesti
normaalia ja kuuluu elämään, liiallisena johtaa himoon, jos vain ruumis on
johtamassa sitä ilman tunteita. Ilman aktiivista henkisen puolen kehittämistä
ruumis voi alkaa johtaa kokemuksia, omaehtoisesti toimivana, erillisenä
henkisestä puolesta, eikä tiedostamattomassa syntyneet tunteet tule tietoiseksi.
Tiedostamattomasta syntyneet tunteet säätelevät vahvasti ihmisten valintoja. Jung
painotti vuorovaikutuksen yhteyttä ja katsoi, että tämä alkaa äidin ja lapsen
välisenä katseissa ja on luottamuksen pohja, sekä tunnekokemusten alkuasetelma.
Näen, että
pelot ovat johtavimpia ihmisten kokemuksissa ja pelkovaltaa käyttää eniten
mieskulttuuri uskontojen kautta, toki naisetkin ja sitä ei haluta tutkittavan
kriittisesti, vaan oppi on uskon sanomaksi luotua, koska se suojaa juuri
vallankäyttöä jatkossa, ylivaltaa. Kun pelolla kehitetty mieli on vuorovaikutuksen
vahvin vaikuttaja, psyykkiset traumat ihmisten välillä pitävät valtaa eniten,
kehonkieli, ahdistus, masennus, sanat vähemmän, tutkimusten mukaan kehoviestit
ovat vaikuttamassa yli 90 % kokemuksiin. Sanakielestä on tullut julistusmoodi,
julkiminuuden kanava vallan käytössä. Traumatutkimusten mukaan tunneongelmat siirtyvät
sukupolvilta toisille, kun asioita ei käsitellä tunneosaamisen avulla, vaan kuvitellaan
järjen selittävän kokemuksemme ja viimeinen asian esille ottaja joutuu
syyllisen penkille. Asiat, joita kohtaamme, voivat olla kovin vieraita, eikä
kielikuvat aina riitä ymmärtämään kaikkia solmuja, tunteet nousevat pintaan
joskus liiankin voimakkaina, jos taustalla on traumoja, eikä asiaa kyetä kohtaamaan.
Ongelmana on muistin toiminta, kun sitä ei ole selkeytetty omassa kokemuksessa
ja traumat pitävät yllä viimeistä tietoa tapahtumista muistina, toki on myös havainnoitsijoita,
jotka jo näkevät monipuolisesti.
Jungilla on
nk. arkkityyppiteoria, joissa hän hakee ihmisille yhteistä yhdistävää asiaa
uskonnoissa, mikä johdattaisi henkisellä puolella heidän näkemyksiään. Esim.
hän on löytänyt kalan yhteiseksi nimittäjäksi, jolla olisi symbolinen ja
merkityksellinen syvätietoisuudesta ohjautuva vaikutus. Se on tietoisen
viestinnän ja kertomusten tuoma tieto, minkä ihmiset kokevat ja ovat sen
kertoneet. Minulle tämä avautui kehollisena kuvana, kun menetin ihmisoikeuteni
yhteisövallan alla, puheoikeuteni, ja kun rikosta salattiin. Unissa, mitkä ovat
syväsyntyisimpiä ihmisyyden kehityksessä, aloin nähdä itseäni kalana, (se kai
oli tutuin eläinpopulaatiossani, kun mieheni kalasti silloin paljon). Unessa
muutuin vain pitkulaiseksi kalan muotoon, kuin kehonkuvan menettäneenä. Unien
lisäksi koin päivänvalossa kehonkuvani katoamisen, muutuin kehoaistimuksessa erittäin
pieneksi rikoksen jälkeen, tulitikun kokoiseksi ja taas suureksi kuin olisin
jättiläinen, pitkäksi kuin maanvetovoimien mukaan ja sitten kokemuksen jälkitilana
raiskauksesta litteäksi. Muistikuvat, joissa tapahtuu hajoamista pahassa
traumassa, kuten minulla, katoaa muistia, muisti on epäjohdonmukaista ja vaikka
minuus tavallaan voi toimia, se ei ole minuuden hallintaa, vaan toiminnallista
tekoa, automaattista näkömuistin kautta, kinesteettistä, koska minuudella ei
sosiaalisessa yhteisössä ole oikeuksia ilmaista itseään, kun ympäristö
vaatii salaamaan tapahtuneita asioita uhaten julmilla rangaistuksilla, toteuttaen
niitä, luoden kauniimman tarinan maineen säilyttämiseksi. Tämä salaamisen kehä
on kaikkia yhteisön jäseniä vaurioittava, julkisesti häpäistyä kohtaan rankin,
se ylläpitää häpeää ja lisää salaamista ja trauman toistumista tiedostamatta, ja jos kukaan ei halua/uskalla paljastaa totuutta,
koska totuuden paljastaminen on rankkaa ja häpeällistä, vaikka se lopulta vapauttaa
ihmisen häpeästä. Täydellisyyden tavoittelu on yksi häpeän muoto, sanoi yksi
tunnettu tutkija.
Kokemuksista
on erilaisia teorioita, niille on yhteisiä piirteitä. Monesti aliarvioidaan
yksittäistä yksilön kokemusta, vaikka se on psyyken suoja, saada pitää
itsemääräämisoikeus ja kokea todellisuutta psyyken ravintona elämänhalussa.
Ihmisoikeudet Suomessa on enemmän itänaapurista tulleita ihmiskäsityksiä, poliittiseen
valtaa perustuvia ja miesvallan uskontoa.
Sosiaalista
valtaa ei nähdä niinkään vallan kautta, vaan persoonallisuuden, luonnontieteellisen
havaintomenetelmien oppina, uskoen, että ulkoa havaiten ja siitä havainnoiden saadaan
luotettavin tieto, se on hallitsevaa ja siirtynyt kansanvallan ominaisuudeksi.
Miten
muuttaa maailmankuvaansa, jos on nähnyt vain negatiivista ympärillään, asenteet
ovat julmia ja rankaisut jatkuvia, siinä kysytään uskon voimaa itsessä uskoen voivan
vaikuttaa itseen ja muihin. Usko, että asenteella voi mielen tasolla muuttaa
kaikki positiiviseksi näkemykseksi, ei aina ole totta, mieli ei itsessään muuta,
mutta luovuuden kyky ja oikeudet voivat oppimisen oikeutena ja kautta tuoda
uusia mielikuvia, jotka estävät juuttumasta pakkomielikuviin.
Milloin
psyykkisen puolustuksen mielikuvitus ja/tai tietoisuuden avulla kehitetty on vaarana
muuttua sellaiseksi todellisuudeksi, ettei ihminen näe enää sitä mitä on todellisuuden
ytimissä aitoa ja tapahtuu todellisesti ja tämä ei tarkoita sitä, ettenkö
pitäisi mielikuvitusta erittäin tärkeänä kokemusmaailman elämyksistä, voimaa tuottavana
ja elämänhalua synnyttävänä, vaan tarkoitan sitä, että liiallisuus ja kokonaisuudesta
eriytyminen voi vaarantaa toden näkemisen. Vaikka itse jouduin elämään nuoruudessa
mielikuvituksen turvin, se ei silti saanut muististani katoamaan tositapahtumia,
vaikka jouduin ne kauan salaamaan yhteisövallan vaatimuksesta. Etsivä löytää,
mutta valitettavasti ihmisten ongelmana on usein autoritäärinen suhtautuminen
toiseen, haluamme määrittää mitä toinen saa olla, miten puhua, käyttäytyä, liikkua,
pukea; kontrolloimme, jolloin ihminen ei saa olla oma itsensä. Hetkellisten
tapahtumien asioista tehtyä analyysiä kokonaisuudesta on usein todellisuutta ihmisluonteen
ongelmana havainnoinnissa, ja silti meidän täytyy uskaltaa elää tämän hetken tapahtumaa.
Satunnaisten ja irrationaalisten mielivallassa kokemusten kautta menetämme
turvallisuutta ja luottamusta itseen ja se estää tutkimusmatkaamme, tiedostamasta
sitä mitä on.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti