Minulla on
ollut onni elämässä. Olen saanut elää varhaislapsuuden, jossa leikki on ollut
pääosassa, vapaa leikki ja oikeus leikkiä toiselle vuosikymmenelle, mistä jäi
leikkimisen kyky loppuelämään oppimisen perustaksi. Myös kyläyhteisö, jossa
elin oli keskittynyt leikin ylläpitämiseen vahvasti toimeliaan
opettajan siivittämänä. Kylää on tutkittu 50 vuotta erityisesti
kulttuurisuojeluksen valossa. Sanoipa yksi kylän sanakielen tutkijoista,
äidinkielen opettaja, että juurilta löytyy Antiikin Kreikan filosofian arvot.
Surullista
on, ettei kaikilla lapsilla ole vapaan leikin oikeutta, opetusmetodit ja
osaamisalueiden rajaaminen, kuten vain sanakieleen, liikuntaan tai vastaaviin, ovat
vieneet leikkikykyjen kaventamiseen tältä osin, vaikka se on oleellisin oppimisen
osista synnynnäisenä, harjoituksena kestäviin ajattelurakenteisiin ja suojaa
mieltä ja tunteita ylikuormitukselta. Leikkinä harjoittelu tuo kyvyn kohdata
sisäisiä tunteitaan ja mielikuvitustaan sekä itsen taholta tulevana, että
toisten sekä toiminnallisuuden aivoissa, kyvyn nähdä ajatuksiaan mielikuvien liiallisilta
syöksyiltä. Leikin ydinkyky synnyttää uutta sielun ominaisuutena, ehkä se on
alkuun tunteiden voimasta syntyvää, aktivoitumista, tunteet olivat terminä
ensin sielu, mutta luovuus tulee kuin syvemmältä tuntemattomasta, ilman
aistimusten voimaa, aistimukset ovat kuin peilejä sen esiin tulemisessa.
Pääosin
kasvatus ja opetus on suunnattu aistimuksiin, kuten kuulo, näkö ja kehosta havaitseminen.
Syvin sielullinen ominaisuus on osittain kokemuksen summaa kaikista
aistimuksistamme, ulkoisen havainnoimisesta, sitä vastaanottaen ja tuottaen
alkaen äänistä ja liikkeestä, se on usein taiteenkin tulos, tuoden äärimmäisiä
ulottuvuuksia ihmisyyden olemuksesta. Näitä mitataan tekojen ja kuvauksien
kautta selittäen niiden alkuperää, kuten tunteiden taholta kateuden tulos,
ahneus jmv. sielun ominaisuutena. Ongelmana on se, että ihmiskuvat nähdään vain
hyvä/paha akselilla. Väitän, että sielu on enemmän. Siellä on uuden tuleminen,
luovuus, mikä ei ole samaa kuin havaitsemisen ja havaintojen maailma,
kokemukset ovat osa sitä, syväsielu on tiedostamattoman luovuutta, uuden
syntymistä, leikin olevainen, jossa ei ole omien havaintojen painolastia määrittämässä.
Sielun syvyydessä syntyy luovuus kuin tyhjästä, virtana, vapaana, ilman itsen
tahtoa ja halua. Se ei ole ulkopuolelta tulevaa, se on suorastaan kuin luoja,
maailmanvoima, josta syntyy ihmisyyteen maailmankuva näkemyksenä, jossa ainakin
minulla sanakieli on vahvin ilmitulossaan. Kaikilla näin ei ole ja siksi on
oltava armollinen, annettava tilaa oppimisväylille erilaisuuden tuomana ja tukena
toisillemme.
Aina kuuteentoista
ikävuoteen sain elää vapaata ja innostuksen tuomaa toiminnallista leikkiä sekä
työtä, että viehättymistä elämän juuriin, vapaiden aistimusten iloa itsestä ja
toisista.
Ensimmäisessä
työpaikassani erikoinen episodi pysäytti ihmissuhteiden ongelmia, joista
kohtaamisen piirteitä saattoi vain ihmetellä, kuinka törmäämme seiniin,
etäännymme ja lähennymme toisiamme näkemysten erilaisuuden takia, mitä
hyväksymme, mitä vastustamme. Olin töissä päiväkodissa 1976. Osan päivää olin
keittiössä apuna ja osan hoitamassa lapsia. Olimme juuri avioliitosta eronneita,
keittäjä ja minä, kumpikin omistamme. Vapaus oli valloittavaa, riemuitsimme ja
nauroimme joskus ehkä yli äyräiden. Johtajana sattui olemaan autoritäärinen
henkilö, joka oli tyylinsä vuoksi erakoitunut toimistoon vihaiseksi öykkäriksi
ja kävi komentelemassa milloin mistäkin. Niinpä hän kerran ilmaantui keittiön
ovelle ja ilmaisi ”Voitte vähentää tuota nauramista ja tehdä töitä”. Työmme
sujui kyllä mutkattomasti ja työt tuli tehty tunnollisesti, hyvin ja
aikataulussa. Mutta nauru oli liikaa sulkeutuneelle johtajalle.
Kohtaamisen
tekijöitä kannattaa tarkastella, mikä vaikuttaa itseen, keho, kieli, mieli, ja tunteet,
nuo kehomaailman olemukset, miten vastustamme erilaista ja uutta sekä mennyttä
vanhaa. Arvojen vaikutus ajattelun tasolla voi nostaa pintaan sellaista, mitä
ei voi hyväksyä, tilanteet voivat estää rauhallista ja vastaanottavaista, hylkäys
oman torjunnan kautta, kuin yhteisönormien puristuskin. Inhoamme ja ihailemme
omien kokemusten ja arvojen risteytyksessä, kun mieli hallitsee, mutta voimme
valita myös oppimisen polun, jossa erilaisuudesta iloitaan, kuin peilinä omalle
todellisuudelle vastakkaisena ja/tai samanlaisena, mikä ei estä mieltä, eikä tarvitsekaan,
mutta se voi uutena näkemyksenä auttaa irtautumaan mielen pakotteista. Monta
kertaa kieli on muurina ymmärryksen syntymiseen. Jos ja kun vapaan leikin osuus
jää varhaislapsuudesta pois kielikeskeisyyden voittokulkuna, minuus voi kehittyä
toistavaksi, mitä tarvitaan jonkin verran muistin turvaamiseksi, luovuus voi
estyä sielun tasolla, toistamme vain historiaa. Minuudet kehittyvät jokaisella
erilaisiksi, jos annamme niille tilaa. Minuudet joko estävät ja/tai avaavat
mielikuvien katselua vapaasti, ratkaisevaa on valta, annammeko luvan vapaudelle
ja avoimuudelle.
Työ-, ja toimintarasitteet
ohjaavat minuuden ehtoja, oikeudet, arvot, normit ja asenteet. Rehellisyys niin
tunteiden vapaalle tulemiselle kuin itsetutkiskelulle sekä näiden näkemiseen
todellisena ei ole itsestäänselvyys, me myös muutumme koko ajan. Vaikka mielen
kokemukset ovat kaikille totta, niistä voi jäädä osa havaintojen loukkuun, osa
piiloutuu näkymättömyyteen, projisoimme toisiin, siirrämme tunteita,
tulkitsemme, osaa kokemuksista ei tavoita, unohdamme sekä psyyken puolustuksen
liiallisena, että lukitsevana, muisti katoaa ja osaa ohjaa oppimisen metodit,
tilanteiden ja mahdollisuuksien olemattomuus.
Syvätunteiden
vaikutukset ovat vahvimpia vaikutukseltaan kohti vapautta, avoimuutta, aitoutta
ja itseksi tulemista.
Kehollisten aistimusten
esim. ahdistus kehonkielessä voi olla esteenä hyväksymiselle ja vastaanottokyvylle,
kun avoimuus kiertää hyväksymättömyyden ja liiallisen pidättyväisyyden
maastossa. Ahdistus on tarpeellista, mikä hienovaraisesti ilmoittaa ristiriidasta
ihanteen ja realismin välissä, ja on vihje ongelmaratkaisun kutsuun, ja kuten
pelkokin, se voi olla suoja, mutta liiallisena tuhoaa. Ahdistus on viesti
siitä, että kokemuksessa on ristiriita, mikä kaipaa selvennystä suhteessa
hyväksyntään, inhossa ja mielekkyydessä, mielen kutsussa valintaan, jonka
yläpuolelle voi nousta antamatta mielen määrätä. Väkivalta voi tuoda väkivaltaa
itsessään, jolloin ihminen tunkeutuu itseen ja toisiin väkivaltaisesti, jopa
kiduttaen. Vapaa leikki laimentaa, avaa ja tuo oppimista käsitteiden kautta
juuri tätä mielen ylivaltaa vastaan, mutta se ei vie pois mielen kokemuksia,
vaan selventää kokemusta, avaa sitä. Kulttuuristen arvojen, sopimusten, vallan
ja personallisuuksien kytkeytymät, joissa ihmiset alkavat varjella omaa
asemaansa yhteisöllisissä valtarakenteissa rooliutuen, suojella liiallisesti omaa
tilaansa ja rakentaa valtatasoja/taistelua, joissa puheoikeudet ja
ilmaisuvapaudet mitataan, luodaan niille rajat, mitkä ei välttämättä suojele
hyvää kehitystä, vaan voivat olla este siihen, kun vallalla manipuloidaan ja
alistetaan muut oman tahdon alle. Pahimpina niistä on sulkeutuminen ja
salaaminen vallan suojaamiseksi. Sinällään mieli on sulkeutuva ja avautuva, ja
sovitut normit sekä estäviä, että kehittäviä. Häpeä saattaa tulla kuin
suojakuoreksi valheelle väärien tekojen vuoksi, ylpeyden esiaste vallan
ottamisessa, alistamisessa elämän nujertaja ja tuhoaja.
Hannu
Lauerma, psykiatrian professori, sanoi viimeisessä Perjantai -tv-ohjelmassa
pahuudesta, ”persoonallinen pahuus on erittäin harvinaista, laumassa se
tiivistyy”. Laumaan liittymiset vahvistavat ihmisen pahuutta, jossa
yhteisövoimalla alistetaan joitain tai jotakin. Kulttuurimme on kehittynyt
yksilön syyllistämiseen persoonallisen pahan ja hyvän kytkeytymässä ja on
suurin syrjinnän muoto pahuudessa, joukkovoima. Kun yksilön syyllistämiseen
oppinut yhteisö joutuu jonkun yksilön ilmiannossa vastuuseen teoistaan, mikä on
vahvin häpeän ja syyllisyyden synnyttäjistä, lauma ajautuu regressioon, eli
taantumaan, jonka voimalla syntyy biologinen, psyykkisen puolustuksen
aiheuttama mielivalta, jossa sille kehitetään mieli-, ja uhkakuvien kautta
joukkohyökkäys yksilön tuhoamiseksi, syrjitään, suljetaan ulkopuolelle,
estetään toimintaa ja ilmaisuoikeutta.
Kohtaamisessa
tulee esiin eri tasot ja tilanteet, tunne-, mieli-, keho-, kieli- ja
yhteisönormien oikeudet, vallan sinetöinti sulkien mielen oikeudet tai
itseilmaisun, sananvapauden, toiminnan oikeudet ja ylipäätänsä ihmisyyden
oikeudet.
Ihmisen
elämänkaarta selittää ja ilmentää erilaiset tapahtumat, jotka näkyvät käyttäytymisissä
jaksoina, opimme kokemuksistamme ja ehkä muutamme suuntaa kohti parempaa,
joskus alamme toistaa typerästi. Pahan rikoksen jälkeen, jossa raiskauksessa
oli viety itsemääräytymiseni, rikottu henkistä ja fyysistä minuuttani rajusti, kajottu
koskemattomuuteeni, olin vuosia tämän jälkeen erittäin vahvasti koskemisen
suhteen kriittinen. Näin lapsen reiden sivelyssä seksuaalisuutta, vapisin viikon,
kun olin hermostuksissani läpsäissyt lastani takapuoleen, sen yhden ainoan
kerran, ja vieläkin häpeän ja koen syyllisyyttä siitä. No, tämäkin muuttui
onneksi opiksi, osasin myöhemmin arvioida tarkkaan sen, mikä on lasten oikeutta
koskemattomuudessa.
Yhteisövallan
vaikutus kohtaamisiin on merkittävä, johtajuuden vaatimukset ohjaavina, jotka
mielen kautta rakentavat sellaista pahuutta ja/tai hyvyyttä, mitkä joko rakentavat
hyvää tai tuhoavat. Merkittävää on yksilöllisyydessä huomata, että ajattelun
suunnatessa ulospäin, menemme enemmän kohti kehollisuutta, kun taas suunnatessa
kohti sisäisyyttä, tunteita ja kokemuksia, löydämme nk. jumalallisuuden, sen,
mikä pääsääntöisesti johtaa ihmisten kohtaamisissa valintoja, hylkäyksiä ja
hyväksyntää, mikä voi olla kehon vankilaa, sisäisen kautta tutkien itseämme ja
tunnistaen tunteitamme voimme päästä kohti vapautumisen tietä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti