Joskus
tuntuu, että olemme köyhtyneet sanakielestämme niin, ettemme edes osaa kuvailla
elämän ja ihmisyyden monipuolisuutta, muuttumista ja vaikutteita niin, että
ymmärtäisimme niitä, ja että lähestyisimme totuutta, tuskin sitä edes koskaan
saavutamme, näemme vain pienen osan, ja toisaalta ihminen muuttuu koko ajan
tietoisuuden ja tiedostamattoman taholta, että sitä on tutkittavakin muutoksen
alaisena. Onko terve sielu terveessä ruumissa? Ne ovat kovin kiistanalaisia
asioita, miten ne kytkeytyvät kokonaisuuteen, onko ylitreenattu keho enää hyvin
aistiva.
Jokunen aika
sitten pohtiessani menneisyyttä, mikä on minulle erittäin tärkeä arvona sen opettavaisuuden
vuoksi ja ydinkokemusten/osaamisten säilyttämiseksi minuudessa. On vaarallista
paeta tietoisuuteen, jossa vain osa minuudesta voi näkyä. Joku sanoi, kun päästää
irti ja antaa anteeksi, ei tarvitse miettiä koko ajan menneisyyttä, ja mieli
voi olla vapaa. Ei ihminen ole aina kiinni muistina menneisyydessä, vaikka joskus
puhuu siitä. Mielen vankila voi olla jollekin kauhua tuottavaa, on ollut joskus
sitä itsellekin, mutta nykyään koen olevani vapaa mielen suhteen, vaikka se ei
koskaan todellisuudessa ole täysin vapaa. Tosiasiassa mieli voi olla vapaa, mutta
ihminen voi olla täysin hirviö ja tekee julmuuksia toisille, eikä ole oppinut
kunnioitusta, ei kanna vastuuta teoistaan, projisoi ongelmansa toiseen ja/tai antaa
ylimielisesti toiselle ohjeita, tulkitsee toista oman mielensä kautta, ei osaa
kuunnella. Mieli voi olla vapaa kehollisena tuntemuksena, vapautunut kahleista,
se voi olla hurmoksellisessa tilassa nauttien äärimmäisesti kehollisuudesta,
hedonismista. Hedonismissa liitetään yhteen aistimielihyvä ja nautinto, katso
alta Wikipedian määritelmää. Erottelen itse mielihyvän kehollisena, johon mieli
liittyy, mutta myös syvimpänä mielikuvituksen syntymänä, mikä liittyy
oppimiseen, tuo iloa, on luovaa, ja kuin alkuun unien maailmaa, ajatusleikkien
ja ratkaisujen etsimistä, jossa onnistuminen tuo ilon.
Muutama
vuosikymmen sitten luin Kari Turusen kirjoja sielun kehityksestä. Hän on tutkija Jyväskylän
yliopistosta. Sielu termi on edeltäjä tunteille, niiden synonyymi. Joskus näyttää
siltä, että niin tieteessä kuin uskonnoissakin tutkitaan enemmän tuloksia kuin
syyseuraussuhteita. Tunnetusti seitsemän kuoleman syntiä tulevat uskonnon
näkemyksistä, myöhemmin on löydetty psykologisissa tutkimuksissa yllättäviä
tuloksia siitä, että ne ovatkin kehittyneitä vallitsevan kulttuurin
todellisuudesta ja arvoista, kuten ahneus, liiallisesta säästämisestä tai
puutteesta. Pidän ongelmallisena sitä, että uskotaan ihmisen pahuuteen synnynnäisenä,
se ikään kuin luo alustan ihmisen syyllistämiselle ja alistamiselle, koska olet
syntinen perisyntisi tähden, ja tätä kautta luodaan pohjaa tuomitsemiselle.
Jos ja kun
filosofiat, uskonnot, ja politiikka aatteineen muuttuu itsetarkoitukseksi, se
tuhoaa enemmän kuin suojaa hyvää elämää. Niiden alta täytyy löytää todelliset
ja konkreettiset ihmisen ja luonnon tarpeet. Helposti lipsahdamme valinnoissa
kannattamaan jotain, mikä tuntuu mieluisalta, suorastaan maistuu aisteissa
hurmaten, saa hyvää seuraa ja valtaakin. Ei ole väärin nauttia kohtuullisella
tasolla aistimielihyvästä. Kuitenkin yliaistimusten alle voi jäädä ihmisen
todelliset tarpeet, jossa suosittelen esim. Maslowin tarvehierarkiaan
tutustumista. Monissa henkisen kehityksen suunnitelmissa on vasta tarinoita, taidetta
ja/tai näkemyksiä, joista puuttuu esim. lapsen kohdalla kehityspsykologinen
huomioiminen, mitä on tutkittu lapsen todellisuudesta käsin, ikätasoon
liittyvänä. Näitä puutteita huomasin opetussuunnitelmissa päiväkodeissa. Ei
taide ja tarinat voi olla myöskään itsetarkoituksellisia vieden uskoon ja
toistoon ilman muutosta ja oppimista, joihin vaaditaan kehityspsykologinen lasten
oikeus, leikki, mielikuvituksen suojaamiseksi ja oppimisen takeeksi.
Ei ole
helppoa aina näitä moraalin ominaisuuksia tutkia ja ymmärtää, saatikka sitten
käytännössä toteuttaa. Moraalitukija Kant jakaa moraalin kolmeen tasoon ja olemme
kehityksessämme pääosin alimmalla tasolla. Sigmund Freud sanoo, että omatunto
on kehittynyt kasvatuksen ja oppimisen seurauksena ja toimii yliminässä, mutta
taas Viktor Franklia siteeraten Timo Purjo sanoo kirjassa, ”Mielekäs, merkityksellinen
ja tarkoituksellinen elämä”, että omatunto on tiedostamattomassa, eli liittyisi
vahvasti tunteisiin ja sitä kautta toisen ihmisen ja itsensä kokemiseen
kohtaamisessa. Kohdatessa vaikutteina on menneisyys, tulevaisuus sekä tässä ja
nyt sekä itsessä että toisessa, niiden kertymät, kohtelun laatu, arvostus ja
kunnioitus. Kärsimys ei ole helposti
avautuva, samaisessa kirjassa Purjo sanoo, että Frankl oli varsinaisesti
vankina vain kuusi päivää, ja loput työtehtävissä, tosin vankilaoloissa.
Kritisoin Franklia siitä, että hän tutkii kokemuksia vahvasti
valintaperusteisena ja tietoisuuden toimivuuden olemassaolona, vaikka rankka kohtelu
ja itsemääräämisoikeuden riisto on voinut tuhota ne, tai tuhoaa.
Raija
Hedonismi (m.kreik. ἡδονή, hedone, 'nautinto', 'mielihyvä') on elämänfilosofian oppi,
jonka mukaan keskeisiä ja tavoiteltavia ovat nautinto ja mielihyvä. Yksinkertaisimman eettisen hedonismin mukaan "hyväksi
on mikä tahansa, mikä aiheuttaa mielihyvää".
Hedonismin perusidea on ajatus siitä, että kaikki teot voidaan
mitata sen mukaan, kuinka paljon nautintoa ne tuottavat. Yksinkertaistettuna
hedonisti pyrkii saavuttamaan mahdollisimman paljon nautintoa ja mahdollisimman
vähän tuskaa.
Samanlaisia ajatuksia voi löytää John Stuart Millin klassisesta utilitarismista. Utilitarismi on
teoria, joka arvostaa tekoja niiden tuottaman hyödyn ja tyytyväisyyden perusteella,
mihin usein yhdistetään mielihyvä. Utilitarismi ei kuitenkaan ole
hedonismia, joka keskittyy yksilön tyytyväisyyteen, vaan utilitarismi määrittää
kaikkien tyytyväisyyden (vrt. individualismi ja kollektivismi).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti