Perintö syntymäkylästä ja syntymäkylälleni.
Kirjoitan
tämän muistoksi syntymäkylälleni, perimästä tulleelle voimalle selviytymisessäni,
josta syvä kiitos äidilleni ja ensimmäiselle opettajalleni, alkuopettajilleni,
sekä myös kaikille kanssakulkijoille, jotka olette olleet opettajiani. Äitini
jaksoi opettaa ja kasvattaa meistä ensimmäiset periaatteidensa mukaan, mutta
elämän kärsimykset veivät hänen voimiaan ja nuoremmat jäivät vähemmälle, joista
nuorempien puolesta olen pahoillani.
Monet asiat muistissamme kertovat eri tarinaa kuin toinen muistaa, myös muistiin tulevat asiat ovat värittyneitä ja voivat tulla esiin vain osittain ja osa asioista, tai joskus liikaa positiivista ja negatiivista tai täysin jompaa kumpaa.
Tämä
on minun tarinani.
Jossain
vaiheessa viime vuonna hain kotikylääni jostain kehittämiskeskuksesta
avustusta, että sinne kehitettäisiin ”Leikin kylä”, vähän samaan tapaan kuin
elokuvajuhlat Sodankylässä, mutta se ei saanut tulta alleen, leikkiä ei pidetä
tärkeänä, vaikka se on ajattelun kehityksen ja kulttuurin perustaa, jo
synnynnäisenä meille annettu, sikiönä näemme unia, mielikuvina.
Tämä on
selviytymistarina, ja ilman kotikyläni, rauhan ja luonnon majaa maalla, ja sen
vahvaa kulttuuria, en olisi selvinnyt, sillä tämä kulttuuri antoi eväät
selviytymiseen, ja se oleellisin oli leikki, joka eli ja antoi ajattelun
kehitykselle perustan, josta selviytymiseni lähtee, oppimisen tielle. Tätä
erityistä kylää on jo tutkittu 50 vuotta yliopiston taholta. Tämä ei ole
uskontoa eikä politiikkaa, eikä kerro niistä. Vaikka kielemme, mitä olemme
oppineet, voivat olla poliittista ja/tai uskonnollista, ne eivät vielä kerro
selviytymistarinan arvoja tarkemmin ihmisyyden syvimmistä elämän voimista kuin
osittain, meidän on kurkistettava niiden alle etsiessämme totuutta, minun
tapauksessani leikki arvona ja oppimisen menetelmänä. Toisilla se voi olla
toisenlainen tie. Kielen ja historian tuntevat ja osaavat tutkijat voivat
aukaista enemmän kulttuuria heidän näkökulmistaan, jossa myös arvot välittyvät
ja avaavat niitä maailman tunnetuimpiin filosofioihin, kuten Antiikin
Kreikkaan, josta kylätutkija on puhunut tutkimuksissaan.
Puhun
selviytymistarinassani mielen kehyksissä olevan leikin osuudesta
yksilöitymisessä ja ajattelun perustana, syväoppimisen voimavaroja ylläpitävinä
mielikuvina, mitä opiskelin 3,5 vuotta yksityisessä opinahjossa, koska sitä ei
Suomen yliopistoissa opeteta syväkokemuksen kautta, johtuen itänaapuristamme ja
mikä sitten politiikan seurauksena säätelee yhteiskunnallisia valintojamme.
Perustaa ja oppia mielen kehityksestä on luonut länsimaissa vahvimmin
psykologian tutkija Sigmund Freud, joka sanookin, että elämän kantavat voimat
ovat, työ, rakkaus ja leikki. Selviytymistarinani on enemmän tieteellisen
tiedon tuomaa osaamista ja oppimista, mutta ehdottomasti juurieni kautta
ymmärryksen syntyä, kun vapaata leikkiä oli riittävästi. Psykiatria ei ole aina
paras mahdollinen auttaja, mitä Suomessa paljon harrastetaan, ja on vallitseva
käytäntö poliittisesti valittuna ja itänaapurimmekin filosofian ja kulttuurin
perintö, kuten myös uskonnolliset käytänteet.
Sekä
valtion, kunnan että kirkon piiristä olen apua hakenut, mutta minut on tyrmätty
ja alistettu vallanpitäjien tahtoon suorastaan pilkaten, yksityishenkilöitä
hyväksikäyttäen, olen ollut vainottu, asiat halutaan salata, koska ne ovat
hyvin häpeällisiä ja ylhäältäpäin valvoen tehtyjä rikoksia, mitkä eivät kestä
päivänvaloa. Kuin salaa saan kirjoittaa ja puhua asioistani, mitkä ovat
tuhonneet elämääni, hyvinkin erikoisilla tavoilla, häpäisten, sulkien pois
yhteisöistä, rangaisten, jopa opiskeluani estäen, koska poliittinen valta
tapoineen määrää niin tekemään, minkä orjia monet olemme valinnoissamme.
Ihmiskuvaa
olen etsinyt sekä opiskelun kautta, mitä kertyy yli kymmenen vuotta eri
ihmisyyden puolista, että Kristinuskosta, jonka vaikutukset alkoivat 1979 näkyä
käyttäytymisessäni ja teoissani, koska en saanut apua ammatti-ihmisiltä, kun
heiltä puuttui syväkokemisen opit, tai ne olivat liiallisesti politisoituneen
oppien värittämiä ja/tai siten tulkittuja opeista. Ihmiskuvani löysin erilaisena,
mitä tieteessä opetettiin, siellä ei ollut sellaista ollenkaan, kuin oli saanut
tai joutunut kokemaan, vai osittain, ei syvimmiltään. Kristinopin syvimmät
tapahtumat jätän kyläni ylläpitäjälle yksityisviestillä, koska en halua
järkyttää ketään niiden outoudesta johtuen, mikä näyttäytyy kuin johdatuksen
voimana, ja on osin uskonnollista kieltä.
Elämääni
tuli järkyttävä tapahtuma, jota ihmiset eivät osanneet kohdata eikä auttaa. Kun
olin saanut tarpeeksi voimaa ja turvaa kykenin kirjoittamaan tarinastani
fiktion kirjaksi, Kuoleman kädet, jossa on tositarina pohjalla. Siinä
psyykkinen puolustus luo kauniin tarinan, kun ei kestä julmuutta, se ei ole
siis uskontoa, vaikka siinä on uskonnollista vertauskuvien kieltä, jota olin
oppinut lapsuudessa ja kirjoittaessani olin taantunut lapsuuteen. Juuri tällöin
tuli esiin se syntymäkuntani perintö, ajatusleikkien kyky luoda kuvia ja
tarinaa etäännyttäen, että mieleni saattoi parantua.
Haluan
jättää tämän muistoksi syntymäkylääni, sinne savusaunojen kehtoon, missä
minäkin synnyin, ehkä satojen vuosien päästä ymmärretään asioita paremmin. Toivon
että säilytätte tämän, sillä minä en voi tietää, kuinka elämäni tarkoitus oli tuoda
nämä oppeihin ja harhaankin johdetut asiat esiin, ehkä korkeammalta taholta.
Olen 70
vuotta vanha, ja koskaan ei tiedä, milloin lähtöni on käsillä, äiti kuoli 66
vuoden iässä.
Kiittäen ja
kunnioittaen Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti