Joskus viisas psykologian opettajani sanoi, ”ei sen väliä,
miten kohtaaminen tapahtuu, on tärkeää löytää yhdessä tie oppimiseen ja kasvamiseen,
tie itsensä löytämiseen”. Tämä tuntuu olevan kadoksissa liian monesta paikasta
ja ihmisellä, elämän tarkoituksen löytäminen, miten rakastaa niin, että se on
hyväksi ihmiselle. Opettajia on ollut elämässäni paljon, toisten ohjeet ovat vieneet
kohti katastrofia, koska he ovat määrittäneet minut ja oivallukseni vääriksi,
ja vaatineet alistumista heidän näkemyksiinsä. Siitä on tullut pahaa jälkeä,
olen saanut osakseni kärsimystä enemmän kuin psyykeni olisi kestänyt. Eikä nämä
suuret opettajat suinkaan ole olleet tavallisia pieniä ihmisiä, heitäkin, he
ovat olleet korkeimmalla yliopiston oppituoleissa, tuoden tiedon viisautta ja
valistusta oppimiseen, valtaa käyttämässä, ohjaamassa alan ammattilaisia
tekoihin, mikä oli kohdallani enemmän nöyryyttämistä, ei suinkaan opettamista,
se oli alistamista, ei kasvuun vievää.
Kun melkein puoli vuosisataa sitten kirjoitin yhdelle psykologian
professorille, ”ihmistä ei voi opettaa, Jumala on johtaja ja hän on hyvä
psykiatri”, olin hirvittävässä hätätilanteessa, jossa minulla oli pelko
päällimmäisenä, menetänkö elämisen mahdollisuudet, jos menetän työt yksinhuoltajana,
sillä koulutusvaatimus tuli työnantajalta ja sain tietysti hullun maineen ja se
sai vallanhimoiset ja uskon halveksujat hurmokseen, kyllä tuo tyttö opetetaan.
Ja tällöin alistamalla psyykestäni nousi pintaan nuoruudesta trauma, jota ei
voitu kyseisenä aikana käsitellä, koska aika ja yhteisö piti sitä sopimattomana
asiana. Kahden viikon kuluttua opetuksen aloittamista olin erittäin syvällä psykoosissa,
täysin lapseksi taantuneena.
Rakastamisen kyvyt menetetään, kun katsotaan maailmaa liian
psykologisesti, psyykkisinä ongelmina, käytöshäiriöinä sekä oppimattomuutena ja/tai
itsetunnon heikkoutena, näkemättä ihmisen kokonaisuutta, henkisyyttäkään, ottamalla
valtaa ihmisen määrittelyyn ja pyrkimällä hallitsemaan häntä. (Freud, käytös ja
itsetunto on eri asioita, käytös opittua, itsetunto itsetietoisuuden hyvää kehitystä).
Arvostus määrittää sitä, miten hyväksymme toisiamme, jos vain jonkin käsityksen
kapea-alaisena ihmisyytenä, otamme valtaa hänen ihmisoikeutensa ja arvonsa yli.
Pitkälti tähän perustuu myös ihmiskäsitys, jossa ohjaavimpana tekijänä elämän
tarkoitukseen ja elämänvoimaan pidetään seksuaalisuutta, ja sitä myös ruokitaan
vahvasti keho/mieliaistimuksia ruokkimalla.
Henkisyydestä etsii vastausta Viktor Frankl kirjassaan ”Mielekäs,
merkityksellinen ja tarkoituksellinen elämä”, toim. Timo Purjo. Jos ihminen on
sairastunut psyykestään, silloin psyyke täytyy hoitaa, se on tavallaan
edellytys henkisen löytymiselle, mutta henkisesti ei voi sairastua. Kun 40
vuotta sitten luin Franklia, en ymmärtänyt hänen ydinsanomaansa, ennen kuin
luin edm. kirjan, jossa Purjo selkeytti asian. Psyykeni esti näkemästä
henkisyyttä.
Maailma on mennyt psyyke edellä ja unohtanut henkisen
puolen. Siinä on unohdettu, että henkinen puoli tulee enemmän oppimisesta,
psyyken osaaminen ja oireet kohtelusta. Syvällä psykoosissa, kun nousin
tietoiseen tiedostamattomasta, ensimmäinen muistikuvani oli, että opettaja
opetti kaunokirjoitusta vanhanaikaiselle liitutaululle, oppiminen johti ohjautumistani.
Sille oli syvä ja merkityksellinen pohja varhaislapsuudessa jo ensimmäisiltä
koululuokilta, leikkimisen kyky, mikä on yksi mielen kehittymisen
perusasioista, kyky ajatusleikkeihin ja opettamisessa siten myös henkisyyden
puolta, oppimista.
Ihmisen
sielun keskeisin ominaisuus on oikeus vapauteen. Juuri tätä vapautta rakkaus
vaalii. Rakkautta ei siis saa vaatimalla, koska vaatiminen vie sielulta sen
vapauden. Vain vapaudesta käsin voi rakastaa, sanoi Tommy Hellsten joku aika
sitten twiitissään. Juuri tämän asian unohtivat ihmiset, jotka pyrkivät valtaan
elämässäni, riistäen itsemääräämisoikeuden ja vapauden valintaan rajaten
valintamahdollisuuttani. Elämäni Kristinuskon uskossa johti omaa henkistä
polkuani, uskoa johdatukseen, joita jopa harhaisena kaipasin, oikeutta kulkea
oma oppimispolkuani. Elämäntarkoitukseni määrittely opettajien toimesta ei
ollut ohjausta ja opetusta Kristinuskon käsitysten mukaan, koska kärsimystä
tuotettiin ylivallalla psykologisin näkemyksin, yksilöiden ja yhteisöjen toimesta,
kun ei osattu kunnioitusta, kuuntelua, arvostusta ja arvoja, jossa ihmisarvo olisi
toteutunut, ei käsitystä ihmisen henkisen kehityksen eroavaisuudesta psyykeen,
ja mielen tuomiin ongelmiin, kun itsemääräämisoikeus riistetään. Sairautta ja
psyyken ongelmia tavallaan pidettiin yllä traumatisoimalla yhä uudelleen
riistämällä itsemääräämisoikeus, ja niin trauma nousi aina pintaan ja hajotti
psyykeä, kuten oli tehty nuoruudessa. Sinä kiitämätön, joka et tottele minun näkemyksiäni
ja usko niin kuin opetan, rankaisen sinua sulkemalla pois elämästä ja
yhteydestä, oikeudesta vuorovaikutukseen, se oli opetuksen ja opettajiksi
ryhtymisen päänäkemys heiltä minuun kohdistuen. Ohjaamista oli sekä tietoisesti että
tiedostamattomasti. Valtaa, vapautta ja vastuuta voi olla myös tuhoavassa
mielessä, eikä se ole rakkautta. En vastusta opetusta, se on koko elämän tarve,
mutta vastustan opetusta, jossa alistetaan ihminen toisten vaatimuksiin.
Surullisinta
on, että yhä vieläkin ihmisillä on tarve alistaa, rangaista ja häpäistä, pitää
tätä yllä, koska he kuvittelevat, että haluan nostaa itseäni heidän yläpuolellensa,
kun suojelen itseyttäni, minuuttani, henkisyyttäni, että voisin pysyä
psyykkisesti terveenä. Kysynkin, kuka tässä nostaa itseään yläpuolelleni. Kun asiaa
tarkastelee ihmissuhdevaikutteena, taustalta löytyy peilautumisen ongelma,
näemme toisessa itseämme, vallan ongelma, pyrimme hallitsemaan toista, yhteisön
valta-asetelmat, roolit, joissa käytämme valtaa tietoisesti ja tiedostamatta,
psyyken heijastumat ilman tietoista oppimisen ymmärrystä. Kärsimyksen tuottaminen
ja opetus alistamilla ei tuota kuin lisää kärsimystä ja psyyken ongelmia.
Nk.
kyky etäännyttämiseen, itsensä tarkkailuun, ajatustensa ja tunteidensa ulkopuolelta
katsomiseen on Franklin perusajatuksia. Frankl ei kuitenkaan tuo esiin, sitä,
että olemassaolo ei ole aina mahdollista, eikä nuo edm. mainitut kyvyt ole
mahdollisia, kun psyyke ajetaan hajoamiseen julmuudella. Sen elämässä opin,
ettei vielä psyyken taito etäännyttää tai paeta omaa kokemustaan auta
oppimisessa, vaikka se siinä esiintyy, kun ei kestä julmuutta. Se on
mahdollista oppia johdonmukaisessa, viisaassa korkeatasoisessa opetuksessa,
jossa harjoitellaan mielen kykyä osata etäännyttää tiedon ja mieli/muistikuvien
avulla ratkaisukeskeisesti, mikä voi vaatia kovankin harjoittelun, että oppii
erottamaan psyykkisen ja henkisen oppimisen toisistaan, se onneksi mahdollistui
elämässäni, kun siihen pyrin, jossa näkyy selvästi se, että olen
pitkäjänteinen, kun saan itse valita, lyhytjänteinen kun alistetaan siihen mistä
en ole kiinnostunut. Minua ei missään tapauksessa olisi tullut alistaa
opetukseen, mitä en itse halunnut, eikä tarpeeni sitä vaatineet, sen alistamisen
kautta traumani uusiintui.
Vesa
Vierikko muistutti vähän aikaa sitten Jari Tervon haastattelussa, kuinka
ihmiset tuhoavat toisen ihmisen nähdessään hänessä jotain jumalallista,
tarkoittaen oppimisen ja osaamisen kykyä, taitoa, mitä toisella ei ole, Mozartin
suhdetta Salieriin, kuinka hän halusi tuhota Mozartin, koska tällä oli jumalallinen
kyky säveltää.
Yhteisökäyttäytymisen
ongelma tulee esiin myös Wikipedian määritelmässä, mikä alla. Ikään kuin
uskotaan, että yhteisövalta olisi oikeudenmukaista, se on pääosin tuhoavaa, kun
kunnioitusta ei ole, ei ihmisoikeuksia, ei itsemääräytymistä, vain toisen
ylivalta, mitä järjestelmät pitää yllä valtaapitävien kautta.
Kasvatuksen
ja opetuksen professori Hollo on sanonut, ”Kasvatus on kasvamaan saattamista”
Raija
Hybris (m.kreik. ὕβρις,
”loukkaus”) tarkoittaa nykyaikana liioiteltua itsevarmuutta ja -luottamusta,
joka lopulta usein johtaa ansaittuun rangaistukseen. Antiikin Kreikassa hybris tarkoitti
toimia, jotka niiden tekijä suoritti häpäistäkseen uhriaan tarkoituksenaan
siten ylentää itseään.
Hybris oli antiikin Ateenassa rikos. Rikkomuksina tätä lakia
vastaan pidettiin kaikkea aina pahoinpitelystä seksuaaliseen väkivaltaan ja
siitä julkisen tai pyhitetyn omaisuuden varkauteen saakka.[1]
Antiikin
kreikkalaisessa kirjallisuudessa esimerkki hybriksestä
ovat Homeroksen Odysseiassa Penelopen kosijat. He joutuvat lopulta
maksamaan julkeasta käyttäytymisestään Odysseuksen perhekuntaa kohtaan.
Hybriksen vastakohdiksi on mainittu itsekritiikki ja itseironia.[2]