Kuinka puhuminen
voi olla niin vaikeaa? Näyttää siltä, että ihminen pakenee, hiljenee, kauhistuu
ja vetäytyy puheen ääreltä kasvotusten, kun mieli viestii epämiellyttävyyttä,
ahdistus ryömii sisuksiin, ja sanoja ei löydä, niitä ei ymmärrä, on erilaisia
merkityksiä sanoille, sanoja on liian vähän, muistikuvia, joita voisi käyttää. Meidät
on myös opetettu puhumaan roolien kautta, mikä on enemmän ylivallan kieltä. Suomi
on puhumisen osalta heikosti itseään ilmaiseva ja voiko se siinä kehittyäkään,
kun juuret ovat syvällä mielen ahdistuksessa, kiellettyjen asioiden
saarekkeissa. Puhuminen on hopeaa, vaitiolo kultaa. Olemme kurittamisen ja
rankaisun kärkimaita, se vie asioiden käsittelyä ja kohtaamista ihmisen
alitajuntaan, unohtumaan ja piiloon. Tämä on jotain hyvin vanhoillista
kasvatusta. Kasvatuksessa voi olla luja, vaativakin, mutta ei ihmisyydestä tule
rangaista. Kaikki nuo piilotajuntaan häväistyt ja rankaisulla piilotetut
ryöpsähtävät esille paikoissa, joihin ne eivät kuulu. Läheisen loukkaaminen, alistaminen
ja häpäisy tupsahtaakin työkaverille, jolla ei ole asian kanssa mitään
tekemistä, ja aivan toisessa asiassa, usein kohteena on heikoilla oleva ihminen.
Aggressioksi
muuttunut mielen purkaus tulee esiin tiedostamattomasta, eikä ihminen aina ymmärrä
mistä on kysymys, pintaa raaputetaan. Erityisesti nämä aggressiot tulee esiin
miehillä, jossa osatekijänä on testosteroni. Näen aggression alkuperän myös
mielen ja siinä aistinautinnon menettämisenä. Kohdussa nautinto on
vapaimmillaan, ja kun lapsi menettää sen, aggressio seuraa ahdistuksen jälkeen
syntymäpuristuksesta tulleena ja antaa voimaa selviytyä hengissä. Aggressio on
siis tärkeä elinvoiman ylläpitäjä. Tunsin ihmisen, joka eli yli viisikymppiseksi,
eikä juuri kokenut ahdistusta ja/tai torjui sen muististaan, hänen elämänsä oli
suurta nautintoa. Hän oli syntynyt keisarin leikkauksella.
Auttaako näihin
ongelmiin runsas lukeminen? Lukeminen tuo lisää sanoja, lisää muistikuvia,
joiden moninaisuus voi auttaa itseilmaisussa. Mutta kaunokirjallisuuteen uppoutuminen
voi viedä meitä unohtamaan todellisuutta, mikä sekin on joskus tarpeen, mutta
voi tuhota ihmissuhteet. Suomalaisessa koulutuskulttuurissa puhutaan vähän. Eräs
tunnettu lukion opettaja ja kirjailija ilmaisi viikko sitten, ettei lukiossa
ehditä puhumaan ja jäi uupumuksesta sairauslomalle. Tiedon pänttääminen uuvuttaa
niin oppilaat kuin opettajatkin. Olen joskus lukenut tutkimuksesta, että
kaunokirjallisuus vie pois todellisuuden kohtaamisesta ja tiedostamisesta, silloin
on hyvä kysyä, miten paljon kirjallisuutta ihmiseen voi opetuksessa vaatia.
Tarvitsemme kauneutta ja tarinoita elämän hyvän kokemiseen, mutta sen ei tule
viedä pois todellisuudesta. Valitettavasti valheelliset tarinat ovat kaikkein
miellyttävämpiä, mutta totuus jää elämään, vaikka kuinka pakenisimme sitä,
hylkäämme läheltä sen epämiellyttäväksi koetun ihmisen, joka puhuu totta, eikä
totuuden puhujan tarvitse sanoa kuin kerran vuosisadassa sen mitä on
tapahtunut, totuuden välttelijä saa ahdistuksen omasta valheestaan, mutta
siirtää sen asian ilmi tuojan kannettavaksi.
Eräs
somevaikuttaja heitti kysymyksen viime viikolla, kuinka voi olla niin vaikeata
tuottaa toisille ymmärrettävään muotoon puhetta, vaikka sen ajatuksissaan
ymmärtäisi. Ihan tavalliset puheet ärsyttävät ihmisiä ja saavat hyökkäämään
toisen kimppuun, mielipiteet ärsyttävät ja aivan tavallinen tieto nostaa karvat
pystyyn. Vastakkaisuus ilmiö on selkeästi näkyvissä, hyökkäämme vastakkaista
mielipidettä vastaan, jossa juurien uskotaan olevan persoonallisuudessa, omien
ristiriitojen selittämättömyydessä, uskomme totuudeksi sen, mitä kasvaminen ja
oppiminen on tuonut, eikä asia ja loogisuus pääse esiin.
Kirjoitettu
kieli on sitä kauneutta, minkä mieli tarvitsee löytääkseen mielen toimintaa, hyvää
mielen kokemusta, hyvän olon saavuttamista takaisin elämän voimaksi. Mielellä
itsessään on kyky luoda kauneutta, se tekee sen unissa, ja ihminen kestää
paremmin kokemuksiaan, uni vapauttaa. Kun avasin omaa mieltäni, kirjoitin kirjan
aikana, jossa olin taantunut lapsuuteen pahojen traumojen jälkeen. Esiin tuli
lapsuudessa opittu kieli uskonnosta, sadut, joita olin lukenut. Eikä siinä
ollut kysymys uskosta, vaan mielen eheytymisestä palautua kokemaan omaa mieltä.
Kieli on kontekstissa moneen ulottuvuuteen, vaikka sitä emme usein huomaa, ja
menemme solmuun, mitä olisi huomioitava, ymmärrämme kieltä kirjaimellisesti,
mitä sitäkin pitää olla. Näyttää siltä, että kielen kehitystä käsitellään liian
paljon ikään kuin ihanneolosuhteissa kehittyvänä, mitä todellisuus ei ole.
Lääkärilehti kirjoitti juuri artikkelin, jossa puhutaan siitä, kuinka
psykiatria tieteenä on jumittunut diagnoosien pauloihin, eikä kokonaiskuvaa ole,
ei suunnitelmaa potilaan näkökulmasta, eikä loogisuutta, tavallaan katsotaan
vain tuloksia, ei syitä ja seurauksia. Diagnoosit elää omaa elämäänsä.
Puheen
tuottaminen on monen prosessin tulos, mitä on harjoitettava monesta lähteestä, nähdä
ja kuulla, koskettaa ja viittoa. Ensiarvoisen tärkeää on lapsen varhaisin
leikkivaihe, mitä on harjoitettava pitkään kouluikään saakka ja siitä jatkaen
oppimisprosesseissa. Mieli- ja muistikuvia on opittava toiminnallisesti
käyttämään etuaivolohkolla, jolloin niistä syntyy ymmärrettäviä lauseita,
pysytettävä hetki ja siirrettävä muistiin ymmärrettäväksi lauseeksi. Jos ja kun
kohtelu on väkivaltaista, kieli ei selkiydy, vaan puheeseen tulee mielen kytkös,
ja tunteet joutuvat kauhun alle, ja tunne alkaa ahdistuksen myötä pursuilla yli
äyräiden sekoittaen puhetta, tämä näkyi selvästi traumani jälkeen, toi häpeän
ja lopulta vaikean esiintymispelon. Pitkä harjoitusvaihe ja asioiden selkeytys
ja käsittely opettaa toiminnallisen aivotyöskentelyn.
Yleiseen
kieleen on pesiytyneet ammattislangit. Käytämme kevyesti toisesta määritelmää,
skitsofreenikko, sosiopaatti, psykopaatti, narsisti jne. Olen lukenut parin
viimeisen kuukauden aikana neljä peruskirjaa psykologiasta, kolme skeemoista,
yhden uupumuksesta ja näissä kaikissa on kummallisesti ilmaistu, että ihminen
kuvittelee hänen kaltoin kohtelunsa, ja se on hänen yksilöllinen ongelmansa
kokemuksessa. Tämä näyttää olevan juuri korjaavissa hoitomenetelmissä tulevaa.
Arvostan psykologiaa, ja niissä on paljon viisautta itsetutkiskeluun, mitä
kannattaa pohtia. Näyttää siltä, että se toteutuu parhaiten oppimisen psykologiassa.
Puheiden
uskottavuutta mitataan useimmiten suuren joukon havainnoissa, eikä huomioida,
että ne ovat luotua tarinaa, uskonnollisuutta ja mielikuvien
viljelyä yhteisyyden saavuttamiseksi. Ikään kuin suojellaan pahuutta eikä
totuutta etsitä. Ei se helppoa ole ja ongelmatonta, omalla kohdalla minulta ei
kysytty lainkaan ja koko ongelma, kaltoin kohtelu salattiin. Monet pakenevat
totuutta mielikuvitukseen, tämä on ollut vahvaa omaa historiaani tutkien, ja taustalla
se, että pahassa väkivallassa mieleni murtui ja se oli halveksuntaa tuova asenne.
Kun itse pakenin omaa ahdistustani yhteisöstä, minulle lakattiin puhumasta.
Minun oli pakko, sillä ahdistus alkoi hajottaa mieltäni.
Aivojen
toiminta ja sairaudet voivat estää puheen kehittymistä, ja tuoda ongelmia.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti