Helsingin hiippakunnan piispa
Teemu Laajasalo sanoi Marja Sannikan ohjelmassa, että Jumalan pilkka pykälä voitaisiin
poistaa laista, koska Jumalaa on pilkattu kautta aikojen. En tiedä, halusiko
hän asiasta keskustelua, vai tarkoittiko hän asian kirjaimellisesti. Lakiin
kirjattuna pilkka tulee käytäntöön tuhoten, josta leikki on kaukana. Asia ei ainakaan
keskustelun suhteen ole aktivoitunut kovinkaan paljon.
En hyväksy
pilkkaamisen oikeuttamista. Se on inhimillinen piirre ihmisessä, mutta
valloilleen päästessään tuhoaa merkittävästi ihmisyyttä, yhteisöjä ja yksilöitä
julmuuteen, jolle ei ole rajaa. Ihmisen valta julmuudessaan on käsittämätöntä.
Jeesuksen kertomus ristillä kansan pilkatessa on kerrotuin tarina kristillisessä
maailmassa. Pääosin olen tullut siihen tulokseen, ettei Jeesuksen oppeja
noudateta ihmisyyden yhteydessä, mikä korkea tavoite ihmisyyden suhteen oli
liiallista kansalle, ja se tuhottiin Jeesuksen oppina. Jeesus korosti ensimmäistä
käskyä, oleellisen huomioimista, ”minulla on valta taivaassa ja maan päällä”,
kuului julistus, minulle se on merkinnyt sitä, ettei valtaan pidä pyrkiä toisiin
nähden, alistamiseen omien näkemysten mukaisiksi. Jeesus näki vallan vaarat.
Pilkan
oikeus vie ihmisen tuhon tielle, siitä syntyy tapa, jossa lopulta laki
mahdollistaa ihmiset konkreettisiin tekoihin. Sanat ovat sopimuksia. Pyhä on sielun
syvintä, koskemattomuutta, se on pyhyyden ja ihmisyyden suojaamista, turvaa
Jumalassa. Sen syvyydessä rakentuu itsekunnioituksen, itsearvostuksen ja
vapauden ydinkokemus, vaikuttaen ajatuksiin. Kun pilkkakirves isketään ihmisen
pyhimpään, pyhyys tuhoutuu, sen vilpittömyys ja puhtaus katoaa, koska häpeä
peittää sen, ja ihminen tulee syntiseksi Raamatun mukaan, ihmiseen tulee
perisynti. Nykyisin ymmärretään myös häpeän suotuisa vaikutus, osaa varoa
sellaista, mitä ei pidä tehdä, mutta myös rakastamaan totuttua tapaa negatiivisesti vaurioittaen, oikeassa
suhteessa se kasvattaa ihmistä kohtuullisuuteen, liiallisena tuhoaa ihmisen ja
vie pois pyhyyden kokemuksesta. Pilkka on voima, mikä voi viedä pois
pyhyydestä.
Joidenkin
uskontojen opeissa vääräuskoiset tapetaan ja ihmisarvo on valjastettu toisten
vallan alle. Muhammedia ei saa pilkata ja pelkkä pilapiirros johti monen
kuolemaan Pariisissa. Siinä ei taidekaan saa kertoa edes vitsillä, mitä pahaa
ihmiset tekevät toisilleen, mikä on taiteen perimmäinen tehtävä, kuvata
todellisuutta siedettävään muotoon.
Sanakeskeisissä
uskonnoissa pyhä tuntuu katoavan, sana muuttuu lihaksi ja sitä kautta ihmisen
teoiksi. Monissa uskonnoissa olen nähnyt tämän pyhäolemuksen välittäjänä ihmisyyden
kehittymisessä, mutta ne ovat kuin kevyt henkäys, mikä katoaa ihmisen vallanhimon
alle.
Pyhä on
jotain sellaista ihmisyydessä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Pyhän
kokemuksessa on suoja ihmisyyteen, itsesuojelua, jossa ihminen voi säilyttää
itsensä toisten sitä määrittämättä. On terrorismia alkaa alistaa ihmisiä muiden
sanelemiin oppeihin, olkoon se sanassa, kokemuksessa, käytöksessä tai persoonallisuudessa.
Pyhän olennaisuuteen kuuluu kunnioitus ja ihmisen oikeus kokea yhteys Jumalaan
pyhän kautta. Tuntuu käsittämättömältä, ettei ymmärretä, kuinka vaarallista on
antaa ihmiselle valtaa määrittää ja kontrolloida toista ihmistä, se on tuhoon
johtava tie. Oppimisen syvin ydin on synnyttää ymmärrystä oikeasta ja väärästä,
tietoisuuden ja tiedostamattoman vaikutuksesta ja vuorovaikutuksen merkityksestä
toistemme välillä. Vuorovaikutus on kaiken ydin, sitä kautta pyhyydessä
välitetään ihmisyyteen aitoa kokemusta itsestä.
Kirkko on
politisoitunut vallan käytössä ja unohtanut kristillisen sanoman. Se on todella
surullista, että ihmisyys määrittyy identiteetistään uskoon, jossa ihmisyys on
määrittynyt sukupuolen mukaan, historiallisten tapojen mukaan, tiedon
puutteeseen, tunteiden ja/tai mielen valtaan. Tarvitsemmeko vielä tänä päivänä pilkan
oikeutta, jalkapuuhun laittamista, kun suuret joukot lähtevät pahuuden tielle.
Eikö Jeesuksen ristinkuolema ole riittävä esimerkki ihmisen pahuudesta. Näyttää
siltä, ettei näitä oppeja ymmärretä, kun ei ole itse jääty ristille riippumaan,
kuoliniskuja kohtaamaan ihmisten vallanhimon toteuttamiseksi.
Ihmisluonteessa
on paljolti kysymys oppimisen tyyleistä, joku professori sanoi, että luonne on
elämän kokemuksista syntynyttä. Omaksumme sellaista, mitä kehomme antaa, mieli
mahdollistaa ja arvot antavat suunnan. Näyttää siltä, että ylimieliset ajautuvat
Jumalan palvontaan, kumartamiseen ja hierarkkisten järjestelmien tukemiseen,
missä valta ihmisyydessä on tuhoa vallan avulla. Se on osin oppimisen kautta
tullutta uskomista.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti