Noin 40
vuotta sitten elin vahvan vihan kauden, josta palautuminen ei ollut helppoa.
Jouduin ja sain tutkia omaa minuuttani, mitä siihen oikein kuuluu. Pääperiaatteessa
olen jakanut minuuden kolmeen osaan, varhaislapsuus, nuoruus ja aikuisuus, johon
aikuisuuteen liitän yliminän/omantunnon, lisäksi jaottelen sen mieleen, kieleen
ja tunteisiin, joissa viha näkyy erilaisina ilmentyminä. On pyhää vihaa arvojen
häpäisemisestä, mielen vihaa, jossa jäsentymättömät tunteet ovat juuttuneet
kehoon.
Eilen laitoin
viestin somealustalta läheiselle ystävälleni, kuinka olin unohtanut hänen syntymäpäivänsä,
kun olin joutunut julman häpäisyn kohteeksi. En voinut mennä ryhmään, jossa
hänkin oli, useampi yhteiskokoontuminen jäi väliin, koska koin kohtaamisen niin
ahdistavaksi, kun häpäisijät olivat myös paikalla. Muutamat ilon juhlat, ja hautajaiset
jäi väliin. Hän ei vastannut viestiin, vaan antoi tykkäyksen lähettämääni värikkääseen kuvaan, se oli hänen arvojensa mukaista huomioimisessa. Ei se kymmenen
vuotta kestänyt suru, ei se, että ryhmä sulkemisellaan pois ryhmästä ilmoitti
kantansa, mitätöimisellä ja huomioimattomuudella. Hän ilmaisi, mitä hän
hyväksyy minussa, tunteet eivät kuuluneet siihen, vahva suruni, yhteyksistä
pois jäänti, kokemukseni oli turhaa ja väärin hänen mielestään.
Ryhmäkäyttäytymisen
hyväksyntä ja hylkäämismekanismit ovat vahvan ja heikon välillä, puhtaan ja likaisen,
mitkä ovat arvojen, tapojen ja vallan kautta pesiytyneet kulttuuriin. Niinpä
tämäkin ryhmä ikään kuin valitsi ”vilpittömän”, miellyttävän tarinan kertojan yhteisön
ohjaajaksi, jonka näkemyksiä uskotaan ja seurataan häntä, vaikka hänen
tarinansa oli valhetta, mutta se on kaunista, ikään kuin elämää suojaavaa
ryhmän kannalta, mutta minun kannaltani oikeudetonta elämää yhteydessä toisiin
ihmisiin vuosikymmeniä kestäneessä suhteessa. He valitsivat arvon, mihin minun
oli alistuttava, että he voivat antaa mitään hyväksyntää, kuin vilkutan
sinulle, mutta älä tule lähelle. Ymmärrän heikkoutta ihmisessä, joka suojelee itseään
ja haluaa nähdä vain kauneutta, koska ei ehkä kestä muuta kokemusta, mutta
siinä voi myös paeta totuutta, mennä valheiden markkinoille ihastuksien harhauttamana.
Niin kauniit, rumat, pelottavat kuin vahvatkin ovat niitä, joihin samaistutaan
ja joihin uskotaan ja lähdetään seuraamaan, heikot hylätään, ne, jotka puhuvat
asioista, joita emme halua kohdata itsessämme.
Kun yhteisö
alkaa puolustamaan toista ja hylkimään toista, valintana on erilaisia tapoja,
arvoja, ja käytänteitä. Puheen tasolla tarkastellaan mitä ihminen sanoo,
ylistetty nostetaan puhtaaksi ja vilpittömäksi, ja hylätty likaiseksi ja
sopimattomaksi. Puheita tarkasteltiin niin, että ylistetty ja totuudeksi
tulkittu, nk. parempi ihminen ei ollut tarkoittanut mitä oli sanonut, eikä
ollut ymmärtänyt, mitä tarkoitti puhuessaan ja loukatessaan, mutta aliarvostettuna
puheeni oli tarkoituksellista loukkaamista, josta rangaistuksena annettiin
sulkeminen pois ryhmästä, puheeni, osallisuuteni ja tunteideni mitätöinti. Alun
perin julman häpäisyn suorittanut henkilö sai puolustamista osakseen, se oli
totuuden mittari, mutta suuttumukseni loukkauksesta katsottiin sopimattomaksi,
missä myös oli häpäisyä paljastumisen muodossa, kerroin mitä minulle oli tehty.
Kahden yksilön tekemä häpäisy tuli näkyviin ryhmän muille jäsenille, mutta
heidän melkein pyhä asemansa yhteisössä nosti heidät ihailun ja hyväksynnän
piiriin, puhtaaksi, vilpittömäksi ja totuuden valvojaksi, heidät nostettiin hierarkkisesti
korkeammalle kuin muut, ja epätasa-arvo alkoi kaivaa vihaa jäsenten välille.
Pääsääntöisesti
psykologisoituneessa maailmassa nämä tavoista, arvoista ja vallan
väärinkäytöstä tulleet ongelmat selitetään persoonallisuudesta johtuviksi.
Yksilöillä on vääriä tunteita, on skeemoja, minkä orjia he olisivat, joiden
kautta voidaan syyllistää yksilöitä, mutta vallan väärin käyttöä ei
kyseenalaisteta, hierarkkisia vallan menetelmiä. Tämä mielikuvien, vihan ja
käsittelemättömien tunteiden kautta johtaminen suosii toisia ja hylkii toisia,
eikä arvot ole jäsentyneet niin, että kaikilla olisi ihmisoikeudet, se on
moralismia, jossa mielivalta kukoistaa. Syyllisyys omista teoista siirretään
heikkoihin, paljastajiin ja itseään puolustaviin.
Nuoruudessa,
jolloin asioita ja kokemuksia ei aina osaa hyvin käsitellä, kuten itselläni, tunteet
ovat lukkiutuneet, ahdistus ottaa vallan, ja ryhmän toimintatavat määräävät
moralismin kautta käytänteitä, on tottelevainen liikaakin, kun ei usko omaan kokemukseen
ja osaamiseen, joukolla on alistava voima, joissa useimmiten on taustalla
joidenkin yksilöiden vallanhimo johtaa muita. Kun ikää on tullut ja tavallaan
on oppinut kestämään lyönnit, viha ja loukkaantuminen siirtyy ikään kuin
vapaaseen tilaan, mieli ei enää hallitse, vaan ajattelussa on jäsentyneet
arvot, joita kykenee analysoimaan oikeuksista ihmisyyteen, luvan tunteisiin ja
ihmiset ovat tasavertaisia keskenään, eikä yhteisövallalla alisteta joitain
nurkkaan häpeämään, vaan kaikille annetaan ihmisarvo ja välinpitämättömyydestä
luovutaan ja kunnioitetaan kaikkia tasapuolisesti. Ilman mielenvaltaa
anteeksianto ja kiitollisuus on helpompaa, mielenvalta tekee niistä jopa
mahdottomia toteuttaa.
Nämä
syrjintämenetelmät näkyvät kaikissa yhteisöissä, vain harva on siitä vapaa,
jako hyviin ja pahoihin, arvostettuihin ja aliarvostettuihin, epätasa-arvoa,
joissa nöyrrymme syrjiviin mekanismeihin ja vallan väärinkäyttöön. Se kertoo
siitä, ettemme ole kehittyneet kovinkaan korkealla ajattelun kehityksessä, möyrimme
syvällä asenteiden suossa, tuomitsemista ja pahoinvointia tuoviin käytänteisiin,
mikä tuo valtavia mielenterveysongelmia ja maksaa terveysmenoina paljon, ja on
yhteiskunnan, työelämän, yhteisöjen, perheiden ja yksilöllisyyden turmion
tietä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti