Syyllisyys
on asia, mitä on käyty läpi monessa filosofiassa, instituutioissa,
ammattikunnissa, kirkko niistä ehkä vaikuttavin. Minulle on jäänyt mielikuva,
että psykiatrit hyväksyvät syyllisyyden siirtämisen toisen kannettavaksi,
jokseenkin kuulostaa kirkon opeilta. Se on yksipuolista syyllisyyden tarkastelua.
Syyllisyys voi tappaa, mutta sitä voi vähentää tekojen kautta. Sen sijaan
syyllisyydellä häpäisty voi joutua niin suureen häpeään, että se tuhoaa lopulta
koko ihmisen, kun tuomioilla estetään kaikki oikeudet ihmisyyteen. Silloin on
tarkasteltava vallan vaikutusta. On arveluttavaa, ja eettisesti vastuutonta
antaa lupa toisen syyllistämiseen omien tekojen vuoksi. On myöskin kehäpäätelmä,
kun sallitaan syyllistäminen, eikä sitä tarkastella kohtelun kautta, ja sitten
häpeä sekä syyllisyys tuottaa niin suuren ahdistuksen, että se lisää kaikkien
ahdistusta tuottaen mielenterveysongelmia kaikille, syrjinnän perusmekanismi.
Terve ahdistus on asia erikseen, mikä kuulu oppimisen piiriin, ristiriita
yksilön ajatuksessa, jonka hän ratkaisee, ja on muutoksenalaista.
Syyllisyyden
ja vapauden suhde on polttava kysymys, miten paljon mielikuvitukselle voi antaa
valtaa, nykyään annetaan valtaa kehoaistimuksille, mikä taas on seksuaalista,
usein kaupallista. Elokuvissa Fanny ja Alexander sekä Suklaapuoti asia tuodaan hyvin
esiin. Nyt on hyvä erottaa mielikuvitus, mikä synnynnäisesti on mielihyvän
lähde ja pitää yllä elämänvoimaa, uskoa itseen, toivoa ja rohkeutta kohdata
itsensä ja muut. Olisi hyvä puhua siitä, että henkisen aktiivisuuden ja kehityksen
avain fyysisellä tasolla hyvään kehitykseen on umpieritysjärjestelmä ja
hormonit, eritteet ja muut aineenvaihduntaan vaikuttavat asiat, mitkä aktivoivat
niiden toimintaa, ja tuottavat aineenvaihduntaan tarvittavia aineosia,
väkivalta ja pakottaminen estävät ja toimivat päinvastoin, kuten moni tietää
liiallisen ahdistuksen syövereissä, vatsa ei toimi. (lyhyen määritelmän umpierityksestä
voi lukea Wikipediasta)
En tunne
syyllisyyttä teoista, joita en ole tehnyt. Valitettavan usein olen todennut,
että minua syytetään sellaisista teoista, joita en ole tehnyt ja sitten
syytetään, etten koe syyllisyyttä. Tekoihin määritän myös sanat ja ajatukset. Jumaliksi
ylennetyt eivät saa niin paljon syytteitä muilta kuin maan rakoon häväistyt,
hierarkkinen valta-asetelma ruokkii korkeammalle ylentämistä, eivätkä ihmiset
kohtaa enää ihminen ihmiselle, vaan puheoikeus määrittyy vallan kautta.
Moralismi vie monet ihmiset tuhoon ja moralismi elää vahvimmin yhteisövallan
kautta, syyllisyys ja häpeä yksilöllisemmin. Kollektiivista syyllisyyttä ei
useinkaan tunnisteta, ja voi kysyä onko sitä edes olemassa. Kollektiivinen
valta on usein tarinoiden kautta kehittyvää.
Syyllisyys
kohdistuu enemmän tekoihin, häpeä persoonaan. Malinen on kirjoittanut kirjan
”Häpeän monet kasvot”, kannattaa lukea, muitakin tosi kiinnostavia teoksia
löytyy asian tiimoilta.
Meillä on
erilaisia rooleja elämässä, kuten kuuluukin oppimisen kannalta. Kun roolit
muuttuvat luonteenpiirteiksi, se ei tiedä hyvää ihmisen henkiseen kasvuun ja
kypsymiseen. Rooleista voi oppia pääsemään irti, jotkut jäävät niissä jumiin,
esim. joku on jatkuvasti neuvojan roolissa, vaati tervehtimistä ja kunnioitusta
muilta, mutta ei harrasta sitä itse. Luonnevaurioinen pyrkii hallitsemaan
kaikkia, näkyipä heissä vahvuutta, heikkoutta, osaamista tmv. tahansa.
Luonnevaurioiset eivät kyseenalaista itseään. Luonne on pääsääntöisesti lähteeltään
fyysisesti kehittyvä, ja heijastuu myös tunne-elämään. Luonnetta on tutkinut
paljon professori Liisa Keltinkangas-Järvinen. Tunteet vaikuttavat luonteeseen
ja päinvastoin.
Kysyjätkin
eksyvät totuuden etsimisessä, kun luulo ottaa voiton, ja kysymys on epäilyä,
eikä todellista kiinnostusta, mitä toinen kokee ja mitkä ovat hänen tunteensa
tai arvonsa. Ihanteiden ja todellisuuden etsimisessä ei aina näy konkretia, ne ovat
kuin ulkoa opittuja väärennöksiä, kohti arvoa, mikä ei ole kunnioittavaa
kohteelle vaan enemmän kysyjää tai neuvojaa ylentävää. Yläkäsitteissä arvot
ovat abstrakteja, ja vaativat konkretisoinnin. Esiasteisena mielikuvat tulevat
symbolisina, ikään kuin ei valmiina, ja vaativat kypsymisen ymmärryksen
syntymiseksi. Voi vaikka ajatella, että ne ovat leijailevia unia, tulemassa ajatteluun,
joita ei vielä ymmärrä.
Olen niin
monta kertaa kohdannut mielenterveysongelmia väheksyviä näkemyksiä, että näyttää
siltä, että se on jopa yleistä. Kun mielenterveys murtuu ja mieli katoaa täysin,
ihminen menettää joskus muistinsa kokonaan, ja pahimmillaan joutuu loppuelämäkseen
laitoshoitoon. On todella järkyttävää, että jotkut katsovat oikeudekseen
syyllistää ja häpäistä toisia.
Syyllisyys heikkenee,
kun tekee oikein tekoja, mutta ne ovatkin ansa yhteisöllisessä moraalissa ja
yhteisövallassa, oikein tekeviä tuomitaan, ja pidetään ylimielisinä, koska
rikokset on sallittuja yhteisön moraalin puitteissa. Täydellistä ei voi olla
olemassa, on lupa joskus tuntea vihaa, suuttua ja raivota, kun asiat menevät
päin helvettiä ja käyttäydytään tuhoavasti. Pyhää vihaa koen yhteiskuntaa
kohtaan, kun tiedon puutteen vuoksi toimitaan väärin.
Oman
pahuutensa ja negatiivisen puolensa tiedostamattomat eivät näe toisessa hyvää, sitä
mitä toinen tekee, koska he ovat sokaistuneet omaan hyvyyteensä, ja pahuus
piileksii alitajunnassa. Jos joku ystävällinen henkilö puhuu negatiivisista elämän
todellisista asioista, puuttuu esim. kiusaamiseen, hänet luokitellaan helposti häiriköksi.
Liiallisen hyvyyden ja kauneuden vaatijat ovat rakastuneet satuihin,
hyvinvointi on tärkeää olla konkreettista, vaikka sinne kuljetaankin
käsitteiden kautta oppien. Omaan hyväänsä/pahuuteensa, kauneuteensa ja
mieleensä sokeutunut ei ehkä ole pystynyt, osannut tai kyennyt kohtaamaan omaa
kärsimystään, mikä on inhimillistä, voimavaroja ei ole ollut kohdata omaa
kokemustaan, yksilö on voinut jäädä ilman ympäristön tukea. Ajattelun
esiastevaiheessa käsitteet ja kokemukset voivat olla myös niin symbolisia kuvissaan,
ettei ymmärrys osaa avata niitä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti