Rakkaus on
ehkä maailman vaikeimpia asioita, ja kuinka herkästi me puhumme rakkauden
nimeen, teemme nopeita ja yksinkertaisia ratkaisuja, annamme ohjeita, kun
rakastat ensin itseäsi, opit rakastamaan myös toista jne. Rakkauden moniin
muotoihin kannattaa tutustua. Rakkaus on matka, mikä on ehkä suurin
suurimmista. Suuressa kirjassa sanotaan, että Jumala rakasti niin paljon
maailmaa, että antoi ainoan poikansa, ettei kukaan, joka häneen uskoo, hukkuisi,
vaan saisi iankaikkisen elämän. Minulle tämä tarkoittaa uhraamista, monelle
kauttakulkua taivaaseen toisen kautta. Näkemys on täysin kiinni persoonan kehityksestä,
kuka kurkottaa kuuta, kuka matalassa majassa majailee. Näkemys voi viitata myös
siinä mielessä minuuteen, että lapsi voi olla avain hyvään kehitykseen, mutta Jeesus
kasvoi aikuiseksi, ja se sai vallan. Lapsi sinällään ei ole kehittymättömänä
avain, vaan lapsen ominaisuudet kykyyn ratkoa ja havaita itseen kohdistuvia
asioita tiedon avulla. Valitettavasti tieteessä ulkoa havaitut näkemykset ovat menetelminä
saaneet ylivallan, ja sisäinen minuus, se kohtuajalla unia näkevä minuuden lähde
mieleen ja tunteisiin nähden on hylätty ja seksuaalilähtöinen/näköinen on
otettu johtavaksi tekijäksi, mikä usein lapsella on huonosta kohtelusta
tullutta. Vallan ja hallitsemisen ongelma ihmiskuvassa näkyy tässäkin, ohjailu
tiettyjen kehitysalueiden mukaan alistaen niiden ikeen.
Jos Jumala
ei osaa rakastaa ja hylkää ainoan poikansa, miten ihminen siihen pystyisi tai
ehkä tuossa piilee asian ydin, jos olet itsesi jumalaksi luokitellut,
rakastamisen kykysi heikkenee. Minusta tuntuu siltä, että ihmiset on
menettäneet puhetaitonsa, liian kevyesti heitellään ilmoille yleisohjeita suurista
monimutkaisista asioista. Kuuntelen tässä samalla YLEÄ, jossa TUTKIMUKSIN
väitetään, että yksilökeskeinen elämä tuo välinpitämättömyyttä. Minulle tämä
edm. tarkoittaa enemmän sosiaalistamista, jopa sosialismia, jossa yksilöllisyyttä
aliarvioidaan. Kun asiaa tarkastelee
itsekeskeisyyden kannalta, itsekkyys tekee juuri tuota, mutta menetetty itse ei
tee, huomioitu itse välittää. Totta kai me tarvitsemme toisia, ilman toista ei
ole itseä, tai on aika vähän. Mutta samalla täytyisi muistaa, että tuolla
toisella voi olla liikaa valtaa toiseen nähden, ja itse voi tuhoutua. Samastuminen
on sosiaalistamisen ydinasioita, minun mielestä monen masennuksen takana.
-50 luku oli kalseaa aikaa ihmisen mielenterveyden kannalta. Siinä oli sekä hyviä että
huonoja puolia, työ ja rajat olivat selkeitä useimmiten, aikuiset osasivat
vastuunsa kasvattajina. Tunne-elämää ei juuri hoidettu eikä huomioitu, kasvatus
oli autoritaarista. Tuolloin elin lapsuuttani. Vanhempana ja jonkin verran
kasvatustiedettä lukeneena, sekä sitä omassa elämässä kokeneena tiedän, että
äitini oli 2000 luvun käsitysten kasvattaja, huomattavasti aikaansa edellä ja
sai siitä kylän vanhoilliset niskaansa, vähintäänkin opettajat, joille
kurittaminen ja alistaminen oli metodina aika yleistä. Aina muistan myös
opettajan, joka tuli uudempien oppien mukaan kouluun, ja hänet vanhoilliset opettajat
ja lasten vanhemmat tuhosivat mielenterveyden murtumaan.
Elämän
laadussa yksinkertaiset selitykset eivät riitä. Joku kertoi pari päivää sitten,
että kärsivällisyys on tärkein oppi ymmärtää ja hyväksyä. Kyllä, mutta se voi
mennä liiallisuuksiin, liiallisella kärsivällisyydellä voi menettää koko
elämänsä, sillä toisen ihmisen valta tuhoaa herkästi toisen ihmisen, itsekin
siinä voi onnistua, riippuvuus toisesta on usein tuhoutumisen syynä.
Psykiatrinen näkemys omnipotenssin ja itsekkyyden valtaamasta lapsesta on ehkä
suurimpia tuhon tuottajia ja rakkauden estäjiä, kuin myös jako pahoihin ja
hyviin ihmisiin. Lapselle on ehdottoman tärkeää, että hän voi olla varhaislapsuudessa
itsekeskeinen, että hänelle voi kehittyä kyky ajatteluun, tuntemiseen ja
kokemiseen ja siihen kohtelulla on merkittävä vaikutus. Ei rakkauteen kannata sokeasti uskoa, kun ei siihen
Jumalakaan pystynyt, vaan antoi lapsensa kuolemaan. Voisi melkein sanoa, että
jokaisella asialla, jokaisella sanalla ja tapahtumalla on kääntöpuolensa ja
vastakkaisuutensa väärin käytettynä.
Itselleni
omien lapsien rakastamisesta on jäänyt eniten mieleen huoli heidän
pärjäämisestään, ja pelko heidän kuolemisestaan. Oli niin paljon helpompi
hoitaa muiden lapsia.
On helppo
sanoa, rakasta itseäsi, niin osaat rakastaa toista. Jos ihmiset ovat ilkeitä
toisilleen, jatkuvasti aliarvioivat ja murjovat sinua lyttyyn, vihan tunnetta
ei saa pois ajattelemalla, viisaita miettimällä, tuskin vahvalla vihallakaan, jos
ja kun se vaurioittaa itseä, suuttuminen kohtuullisesti on hyvää itsensä hoitoa.
Vihaa voi käyttää puolustukseen ja on syytä käyttää. Rakkaus vaatii
kunnioittamista ja hyvää toivovaa näkemystä ja toteutusta toisiin nähden.
Pelkkä sydän ei riitä, on oltava myös taitoja kuulla ja nähdä ihmistä
muuttuvana, kehittyvänä ja vapautta antavana. Rikollisuus on eri asia, sitä ei
tarvitse hyväksyä ja puhun nyt rikoksesta ihmisyyttä kohtaan.
Anteeksianto on merkittävä ja tärkeä,
psykologisesti tärkeimpiä asioita kehityksen turvaamiseksi ja pahimmillaan vain
itseään varten elämistä. Tiedämme, että anteeksiantoa ja hyväksymistä tapahtuu
myös rikoksiin nähden sallien niiden toteuttamista yhä uudelleen. Elämä toisten on kanssa ratkaisevaa, voiko se toteutua, suhteuttaminen tekoihin ja niiden vaikutuksiin.
Sallimmeko jatkuvasti jonkin arvon ohjata
meitä syventymättä tarkemmin loogiseen näkemykseen syväsyntyisesti ja
ympäristöön vaikuttajina. Miksi meidät altistetaan jatkuvasti
seksuaali-identiteetin aktivoivaan voimaan? Miksi ei kieli-identiteetin tai oppivan
mielen voimaa huomioida? Miksi täytyy sosiaalisen vuorovaikutuksen antaa määrittää
oppimisen rajat? Ehkä ihminen oppiikin enemmän pohtimalla ja kokemalla itseään.
Minulle sosiaalinen oppiminen on opettanut eniten vallan väärinkäytöstä, ei
tiedon moninaisuudesta.
Puhumista voidaan arvostaa liikaa, ja
puhumattomuuden vaurioittavia vaikutuksia ei ymmärretä. Asioita tarkastellaan liikaa
ulkopuolelta, ja yksilöllisyys hylätään. Olen vakuuttunut siitä, että
masennuksen yksi syy on yksilöllisyyden hylkääminen, ja persoonallisuuden alasajo,
mikä usein juuri tehdään sosiaalisen vallan kautta, ja yksilöt samaistuvat liikaa
toisiinsa. Kärsimyksen ymmärtäminen ja sen tuhoavan vaikutuksen analysointi ehkä auttaa löytämään kanavia hyvän tekemiseen. Oman syyllisyytensä
kohtaamattomuus ja mielen taipumus heijastaa syyllisyys on monen ihmisen tuho.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti