Peilautuminen
on ehkä vaikeimpia asioita ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, ja tulee
pahimmin esiin kasvoista kasvoihin tilanteessa. Peilautuminen tapahtuu nk.
peilisoluissa aivoissa, aistimuksen heijastumisena toisiin, hyvässä ja pahassa.
Tällöin ihminen on tavallaan oman mielensä orja, antaa mielen ja tunteiden synnyttää
ajatuksensa, eikä erittele havaitsemistaan omista mielikuvista. Se on kuin
sokeaa rakastumista, vaikka kuinka joku sanoisi, tuo ei ole todellista,
sanominen menee kuuroille korville, tunnetila johtaa. Peilautumisessa ihminen
yhdistää omat mielikuvat toisesta syntyneeseen kokemukseen, näkemiseen ja
kuulemiseen ennakkotietojen ja asenteidensa mukaan ja siirtyy vallan vaikutuksen
alaiseksi tiedonmuodostuksessa. En muista tarkkaan peilautumisen määritelmiä,
oppiskirjassani ei nyt ole käsitettä otsikoissa, enkä muista minkä käsitteen
alla se sijaitsee. 500 sivun opus vaatisi aikaa ja paneutumista uudelleen asiaan.
Tällöin voikin kysyä, onko tuo luonnontieteen tuoma ulkoa havaitseminen ja
vuorovaikutukset ihmisten välillä kehittävin ja totuutta etsivin vaihtoehto,
pysytään vaan kriittisinä.
Usein olen
huomannut, että työnohjaus ja työnopastus sekoitetaan toisiinsa.
Työnohjaajakoulutuksessa tutkitaan mielen toiminnallista rakennetta ja sen
ehtoja toimintaan. Itse olen käynyt psykoanalyysin toiminnalliset menetelmät
koulutuksen. Tällöin tutkitaan ihmisen todellisuutta mielen käyttäytymisessä, opetellaan
ottamaan haltuun kunkin omia mielikuvia ja käsitellään niitä niin, että mieli
vapautuu pakkomielikuvista ja vapauttaa havaitsemaan ja kuulemaan ympäröivää
todellisuutta mahdollisimman oikein. Persoonallisuuden kautta ohjaaminen ei kuulu
ohjaajan oikeuksiin, yksilöllinen minuus, vaan on ehdottomasti yksilönoikeus ja
menetelmässä käytetään mielen yleisiä toimintamekanismeja perusteena,
persoonallisuus kuuluu psykologiaan. Yksilön todellisuudesta käsitellään
mielikuvia, muistikuvia, esikuvia, esikuvien muodostumista suhteessa lähihoivaajiin,
tunnekuvia, ja haetaan yksilön mielenhallintaan keinoja. Tämä on
objektisuhdeteoria nimeltään.
Pääosin
yhteisön ongelmiin ja ristiriitoihin on puututtu keskusteluin, ja se on
varmasti oikea vaihtoehto, ajattelun kehittämistä ja yhteisten käsitteiden
löytämistä, tavoitteiden ja kokonaisuuksien rakentamista yhteisön hyvinvoinnin
hyväksi.
Perinteisesti
yhteisöissä toimitaan mielikuvien pohjalta, ja mielikuvajohtaminen on yleistä. Tällöin
yhteisöt joutuvat riitatilanteisiin, jolloin valtataistelut ja heikosti muodostunut
tieto pääsee johtamaan, tiedosta puuttuu osia ja vallalla pelataan pelejä, joissa
toisia hyljeksitään ja toisia ihaillaan. Tällöin mieli hallitsee ja
mielikuvajohtajat pääsevät käyttämään valtaa väärin, ihmiset ovat jääneet rooleihin,
syyllinen, naurattaja, asiallinen, kuulija, näkijä, jne. Esim. Aatu (nimet keksitty)
on joutunut ryhmässään epäillyksi työpaikalta varastamisesta. Varastamista
tukenut henkilö Arvo, ei halua jäädä itse kiinni teosta, vaan haluaa Aatun
kantavan syyllisyyden. Niinpä hän vääristelee Aatun puheita, jättää kertomatta
osan, ja saa Aatun näyttämään syylliseltä mustamaalaten. Koska rikollisuus on
usein tuomittavaa, suurin osa ryhmästä siirtyy Arvon puolelle tuomitsemaan Aatua.
Tällöin mielikuvajohtaja kerää yhteisön joukot valheellisen tarinansa alle, ja
yhdistää joukkoja syrjimään Aatua. Asian tutkimiseen ei anneta mahdollisuutta,
eikä Aatua kuunnella. Aatu lähetetään psykiatrin pakeille, ja psykiatri etsii
syitä Aatun persoonallisuudesta, koska Aatu on alkanut aiheuttaa ahdistusta joukossa
ja hän saa häirikön leiman, ja potkut. Syyllisyys on muodostanut ahdistusta
kaikille tuomitsemisen kautta, mutta uskonnollisessa uhrikulttuurissa vain Aatu
tuomitaan ja hän joutuu kantamaa taakan kuin Jeesus aikoinaan. Aatu sysätään
yksinäisyyteen ja mielikuvien annetaan rehottaa, vaikka Aatu yrittää mitä,
hänelle ei anneta tilaa, tämä paikka on meidän. Keskustelut mielikuvajohtaja
Arvon kanssa kahden kesken ei onnistu, koska Arvo antaa oman mielensä johtaa
ajatuksiaan, ja hylkää Aatun näkemykset ja kokemukset. Arvo käyttää valtaa
väärin, ja hakee itselleen muiden tukea, hänellä on vallanhimoa ja
todellisuudesta pakoa, mikä sokaisee. Itsesuojelu sallii hänen valehtelunsa,
sillä hän ei halua katsoa silmiin omaa pahuuttaan, vaan siirtää sen toisen harteille,
ja tavallaan ajautuu narsismiin. Narsismin juuressa on usein itsesuojelu. Arvo
on joutunut yksityiselämässään ahdistuneeseen tilaan. Jatkuvassa puolustuksessa
oleva mieli tuottaa ikään kuin nautinnollisen tilan ulkoa nähtynä, koska
psyykkinen puolustus hermostossa aiheuttaa tahdosta riippumattoman jännitteen
ääreishermostossa ja se näkyy kehonkielessä itsevarmuutena, jopa
hyökkäävyytenä. Tästä hän ei pääse eroon, koska psyyken puolustaminen on
jatkuvaa läheisessä suhteessa. Hän on ajautunut ylimielisyyteen eikä kykene kohtaamaan
omaa syyllisyyttään, vaan siirtää sen Aatun kannettavaksi, koska hän kuvittelee,
että Aatu on vahva ja alkaa myös uskoa todeksi, että Aatu on syyllinen, vaikka
koko varkaus olisi valhetta.
Näin face to
face ei aina ole ratkaisevan hyvä ajattelun toimintaa kehittävänä, mieli ja
tunteet johtavat. Tarinassa ei välttämättä ole järjen häivää vaan pelkkää
pakenemista omasta itsestä, valheen sallimista itselle, pakoteitä on monia.
Mielen ja tunteiden näkemiseksi ja itsen hallitsemiseen tarvitaan kovin monia
keinoja ja ajattelun kehittämistä, yleisemmin se onnistuu taiteen avulla, jos
ihminen on oppivainen. Joskus vaan näyttää siltä, että taide elää omaa
elämäänsä ja on saanut itseisarvon, eikä siirry yksilöiden kyvyiksi, sekin on
ikään kuin laittautunut arvoasteikkoihin, nostamaan ihmisen yhteisöllistä
asemaa ja kokemusta arvostavaksi, kun sitä ei saa kunnioituksena todellisuudessa.
Kun mieli on hallitsija ja jos kohtelun vuoksi psyyke on jatkuvasti vaikeassa puolustuksessa,
lopputuloksena on se, että mieli hajottaa ajattelun, jättää muistista pois havaintoja
ja tarinasta tulee itsetarkoitus, mikä elää omaa elämäänsä totuudesta
riippumatta, väkivalta tuottaa ongelmia.
Kielellisessä
kehityksessä on voinut kehittyä Touretten oireyhtymän tapaisia pakkomielteitä,
kieli on ehdollistunut mieleen, ja laukaisee asenteellisen näkemyksen pihalle
ilman, että kykenee ajattelemaan, onko se oikein, havaitsemaan, erittelemään ja
rakentamaan johdonmukaisesti, kirosanat voivat lähteä liutana ilmoille.
Moraali ei
ole helppoa, siitä on puhuttu vuosituhansia, etsitty ratkaisua sen mahdollisimman
korkealle tasolla, hyveisiin, mutta on uskottu ihmisen pahuuteen niin, ettei
siihen voi vaikuttaa. Vähemmän on tutkittu tarinan kehittymisen ongelmaa
joukoissa, valhetarinoiden syntyä. Kun tarinat tai mieli hallitsevat, ja
syyllisyydestä tehdään kollektiivinen, kukaan ei tunne syyllisyyttä, ja kun
yksilö syyllistetään, hänen elämänsä uhrataan ja valheet hallitsevat ja jäävät
totuudeksi. Totuus ei ole tässä ja nyt, sitä täytyy tutkia, ja olla rehellinen.
Ylipäätänsä toisten tarkkailu tuottaa paljon ongelmia, parempi olisi
kunnioitus, mutta ei mitään sokeasti uskoen. Epäily pitää aina yllä järjettömyyttä
vainoharhaisuuteen asti, terve epäily voi löytää totuuden.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti