Periaatteisiini kuuluu luottamuksen ja turvallisuuden rakentaminen niiden hyvää tuottavina tekijöinä, mutta näen maailmaa enemmän valheiden verkostona ja uskon ilmentyminä, mihin valheellisuuteen meitä enemmän kasvatetaan ja opetetaan ylivallan kautta valtarakenteina hierarkkisine systeemeineen. Joku kouluttajani sanoi kerran, että Natossa luottamuksen synnyttämiseen tarvitaan ensimmäiset kahdeksan kuukautta.
Pidän Suomea
enemmän neuvostolandiana kuin itsenäisenä valtiona. Vaikka olemme muodollisesti
itsenäisiä, käytännössä kulttuurimme on vahvasti sidoksissa neuvostosysteemien
tapoihin. Ihannoinko Amerikkaa, no en todellakaan pyssyvaltioita ihannoi,
väkivaltaa? Ei maailmassa ole vielä sellaisia valtioita, joissa olisi kehitytty
hyvän elämän mahdollisuuksiin, vain osassa asioita olemme onnistuneet.
Tunnetusti satutarinat ovat Venäjällä pääosassa totuutta selitettäessä, viisaitakin
tarinoita löytyy, kuten kaikkialla. Ylipäätänsä kaikkialla on valhetarinoita enemmän,
jonne voi paeta totuutta ja rehellisyyttä, osittain tärkeää rentotumista ja vapautumista,
mutta ei kaiken aikaa valheessa eläminen ole kenellekään hyväksi.
Hyvällä on
itseisarvo, koska se tuottaa hyvää, mutta hyvän ymmärtäminen vain kauneuden ja
mielekkyyden varassa tuhoaa enemmän kuin tuottaa hyvää. Hyvällä täytyy olla
perusarvot kunnossa, kunnioitus, ihmisarvo, toiminnallisuus, oppiminen, moraali
ja suoja ihmisyyteen ja luontoon Maslow on näitä luokitellut ihmisyyden suhteen.
Pahalla ei ole itseisarvoa, koska se tuottaa pahaa ja tuhoaa. On tärkeää tutkia
ihmiskuvaa, ja ajattelumalleja, kuinka ne kehittyvät, löytääksemme
kehitystekijöitä. Kauneuden arvoa ihmiselle hyvää tekevänä ei ole tarpeen
aliarvioida, se tuo katharsista vaikutusta, jota tarvitsemme kestääksemme
totuutta.
Useammin
kuin kerran olen miettinyt niitä mielen mekanismeja, miksi ihminen on altis
valehtelemaan, miksi sitä ei ole saatu koulutuksella kuriin, edes rehellisemmäksi.
Enkä ole brutaali totuudentorvi. Arvot
on monimutkaisia ja vallan väärinkäyttö sosiaalisissa suhteissa vähiten totuutta
kuvaavaa. Moralisointi, tuomitseminen, häpäiseminen ja syyllistäminen ovat
suurin syy ihmisyyden tuhoutumiseen. Rikollisuutta ei tule suojella. Kun ihmisyyttä
kohtaan hyökätään ja hän puolustautuu, niin hänelle annetaan rangaistus siitä,
tämä on moralismia pahimmillaan, ja tässä helvetissä olen elänyt. Rankaisevia
tapoja, rakenteita ja vallan väärinkäyttöä yhteisöissä tuetaan usein virallisesti
ja epävirallisesti, toisten jatkuvaa kontrollointia, jossa oma syyttömyys on kaikkialle
tunkeutuva moralismin juuri. Miten selität sen, että arvottoman ihmisen
kohdatessasi olet heti valmis valheeseen, ei aina, inhimillisyyttä on myös
olemassa? Psykologian opettajani opetti, että heikkous on asia, jossa sudet
käyvät raateluun.
Onko pahuus aina
heijaste mielestä, omasta kokemuksesta tullut ja naamari valheeksi kehittynyt luonnon
mekanismi? Se on myös suoja ja rooli, missä on lapsesta saakka suojautuminen
pakkovaltaa kohtaan.
Ajattelun
perusta ei voi olla psyykkisestä puolustuksesta lähtöisin. Jos se on kehotunteiden
tuottamaa, ja lopulta siitä luovuutta, mikä siirtelee palikoita aistihavaintojen
perusteella, vanhoja kuvia. On myös teorioita, jossa ihminen myönnetään synnynnäisesti
harhaiseksi, ja siitäkin voi kehittyä kohtuullisen hyväksi ajattelijaksi. Harhojen
uskon olevan enemmän kehoaistimusten reaktioita väkivaltaan. Kun ajattelun alku
on unissa, ja synnynnäistä jo kohtuajalta, se voi kehittyä leikin kautta turvan
ja luottamuksen perustaksi, itsenäisen ajattelijan kehykseksi, ja herkkyydeksi
myös tunne-elämän aistimiseen toisesta, mutta ei koskaan oikeudeksi tulkita
toisen tunteita, se on ehdoton yksilöoikeus. Leikin pohjalta itseys ajatustensa
tuottajana on itselle totta ja totuus on mahdollista rakentaa hyvien
havaintojen pohjalta johdonmukaiseksi.
Psyykkisen
puolen toimivuutta aliarvioidaan, ja pidetään turhan ruikuttamisena, ja
verrataan ”tosisairauksiin”. Psyykkinen pahoinvointi tuottaa runsaasti
sairautta ja syö erittäin paljon yhteiskunnan varoja, sen moni lääkäri sanoo,
että se on myös monien fyysisten sairauksien taustalla. Leikin kautta voimme
kehittää ajatuksiamme kestävämmäksi, psyyken hyvinvoinniksi.
Kun
ihmiskuvamme on itsekkyyttä ja pahuutta korostava, myös tulkinnat ihmisestä ovat
sen mukaisia. Riippuen ihmiskuvasta, ulkoa ohjaten ja ulkoisia arvoja korostavasti
kehollisiin ja aistillisiin piirteisiin vetoamalla, tällöin ei kunnioiteta
sisäisen lapsen syntymää, vaan ne vaativat olemassaolonsa suorittamista.
Tiedämme Narkissos tarinasta kaksi selitystä. Narkissos menee lähteelle, ihailee
itseään, ja muuttuu kukaksi, vertauskuvallisesti, toisessa tarinassa muuttuu
sokeaksi. Asiaa on lähestytty persoonallisuudesta käsin, eikä huomioitu tekoja,
joita ulkopuolelta tulee, kohtelua, psyyken olemusta puolustautua, mikä tuottaa
persoonallisuuteen ongelmia ihmiskuvan vääristyminä, toisen ihmisen määrittelyinä.
Narsismiin sairastuminen on alkujaan psyyken puolustusta, mistä voi kehittyä paha
persoonallisuushäiriö. Jos ihmiskuvassa olisi sisäisesti kokeva lapsi, ja häntä
kunnioitettaisiin, hän oppisi kokemaan ja ajattelemaan myös tunteiden kautta,
ei vain fyysisinä reaktioina. Kun ympäristö opetuksessa ja kasvatuksessa
korostaa vertailua, kilpailua ja ulkoisia arvoja, ja kun pelko alkaa johtamaan,
sisältä nousee syvätunteina seitsemän kuolemansyntiä tekoihin, kun ihmisarvoa
lapsen tasolla ei anneta.
Koulutususko
on vahvaa, ja sitä korostetaan tämän tästä. Mutta voisi sanoa pikemminkin, että
koulutus tuo ongelmia, kun oppiminen perustuu fyysisiin ominaisuuksiin,
aistihavaintoihin vain luonnontieteen mukaisesti. Ajattelu ei pääse
kehittymään, vaan enemmän syntyy uskoa ja tottelemista ja toistoa.
Tottelevaisuususko vie ihmisen ruumiin vankilaan, jossa ei ole sitoutumista tunteiden
tasolla ja niinpä opit valuvat kuin vesi hanhen selästä. Kun ulkoa ohjatusti
ihmiseltä viedään sisäinen minuus, oikeus itseyteen, lopulta mieli murtuu.
Mieli, jonka tehtävä on vastaanottaa aistikokemus, ja itsen tehtävä käsitellä
tunteet, joita niistä syntyy. Kun kaltoinkohtelu on julmaa, mieli ei enää
suoriudu tehtävästä, ja tunteetkin kuolevat.
Mieleen voi
kehittyä oppivaa ja eheyttävää kokemusta, tarvitsemme kunnioittavaa otetta
ihmistä lähestyttäessä. Vapaudentilan saavuttaminen omaan oloon on lapsen
kehitykselle tärkeimpiä asioita, oppia valitsemaan ja havaitsemaan itseään ja
muita, jota turvataan kiintymyksen hyvässä kontekstissa.
Mitä jos
löytäisimme todellisen lapsen, aidon ja vilpittömän, joka on kuin täydelliseksi
luotu alkujaan? Hän korjaa, jäsentää, ihmettelee, sitoutuu tunteisiin ja
totuuteen havaitsemastaan, etsii säännönmukaisuutta ja jatkuvalla uteliaisuuden
turvaa uuden syntymää. Mitä jos kunnioittaisimme lapsen kykyjä olla oppijana edistyksellinen,
muuttuva ja rakentava leikkien myötä. Leikkeihin on annettava meemejä.
Lapsuutta on turvattava pitkään, vähintään seitsemän vuotta leikin aikaa, että
lapsi ehtii oppia kyvyn vapauteen ja muodostaa ajatuksensa ilman pakkomielteitä.
Psykiatrinen lapsikuva itsekkäästä omnipotenssista lapsesta ei usein pidä paikkaansa,
ja syntyy siitä, ettei lapsen sisäistä herkkää minuutta kohdata, eikä anneta
henkiselle kehitykselle mahdollisuutta, vaan autoritäärisesti tunkeudutaan hallitsemaan
lapsen mieltä ja pidetään lasta kohteena, jota operoidaan.
Kunnioitus
on ansaittava, usein sanotaan, siinäpä vasta vallan väärinkäytön mahdollisuus.
Toista ei kunnioita, jos asenteena on halveksunta epä-, ja ennakkoluulojen
vuoksi, silloin ei auta silloin yksilön hyvä käytös. Tällä haluan sanoa, että
kaiken voi muuttaa päälaelleen. Tarinasta voi tulla valhekuvia, jotka etäännyttävät
pois kokevasta ihmisyydestä.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti