Luin kirjan ”Hyvän historia”, Ihmiskunta uudessa valossa, Rutger Bregman, Atena. Kirja tarkastelee sosiologisella tasolla kriittisesti tutkimuksia, myyttejä, realismia, ihmiskuvaa, empatiaa ymv., ihmisyyteen kuuluvaa joukon käyttäytymisen kannalta, etsien yhdistäviä ja erottavia tekijöitä ja hierarkian ongelmia. Sivistystä hän ravistelee uskona ranskalaisen filosofin Russeaun sanoman myötä, kuten myös myyttien arvoituksia kysellen, kun se luo vain ylivaltaa. Alussa hän avaa psykologisia tutkimuksia, jotka on todettu vääristellyiksi, ja jotka ovat levinneet kulovalkean tavoin kansojen keskuuteen, kuten uskomukset ja myytitkin, ja joita media on uskollisesti toistanut. Tunnetusti sosiologia ja psykologia ovat olleet verivihollisia toisilleen. Osittain tuli esiin myös sellaisia myyttejä, joissa ei tullut selvyyttä, mihin ne perustuvat.
Bregman on
historioitsija, enempää kirja ei avannut hänen koulutustaan. Arvostan hänen
kykyään avata ideologioita ja yhdistää ja erotella niissä ilmeneviä piirteitä.
Tieteen tulisi olla puolueetonta, mitä se ei ole aina.
Ihmisyys
sinällään on alkujaan myyttistä ajattelun suhteen, eikä ole usein kehittynyt
vielä järjen tasolle. Kirja on järjen ylistystä, ja toisaalta tunne-elämän tutkimusta
yksipuolistaenkin, kuten empatia, mutta tuo huomioita, mikä on viisautta, kuten,
että empatia toimii joukon tasolla julmasti, sotilaat puolustavat omaa
ryhmäänsä, ja tappavat vihollisia joukon suojaamiseksi. Niin sivistys kuin
empatiakin jää kuitenkin aika vähäisin huomioin ohitetuksi.
Toisaalta
hän jää itse myyttien armoille, kuten hybriksen näkökulma, mikä on alkujaan
kreikkalaisen mytologian mukaan ihmisluonteen piirrettä kuvaava termi. Se
kuvastaa itsekkyyttä, itsevarmuutta ja valtaa yksilössä, jonka mukaan
yhteisövallassa hänet kukistetaan. Tätäkin voi olla, mutta pääsääntöisesti olen
nähnyt, että heikkous on se piirre, minkä vuoksi yksilöä tuhotaan, ja se on
myös kristinopin ydinsanomaa. Kun kaltoin kohtelussa yksilö ahdistuu, se
tulkitaan itsekkyydeksi. Kirjassa ei hyökätä kristinoppia vastaan, eikä
tiedettä, ja jätetään ikään kuin lukijan tehtäväksi pohtia asiaa itse. Metodit
eivät ole arvottomia tiedon syntymään ja useat paljastetut tutkimukset ovat
metodeiltaan kyseenalaisia.
Kirja on
demokratian ylistystä, tieteen kriittistä tarkastelua ja toisaalta järjen
ylistystä, mutta mielestäni myös sokeaa ihmisen luonteen hyvyyteen uskomusta,
mutta paljastaa kielteisyyden ongelmia. Tämä paljastuu ihmiskuvan ongelmaksi. Vaikka
itsekin olen leikin vahva kannattaja, en sitä pidä ainoana kehityksen turvana.
Leikki on jäänyt varjoon -80 luvulta alkaen, Bregman toteaa ja se näkyy,
kilpailu ja kielen ylivalta estää ajattelun kehitystä ja uskomukset populismin
myötä rynnivät ovista ja ikkunoista sisään. Virheellisten tutkimusten esiin
tuominen on kunnioitettavaa. Suomessakin media toimii osin rahan voimalla ja
tuo esiin asenteellista tutkimusta, jota pidetään jumalana.
Ihmiskuva ja
motiivi leikkimisen ytimessä on oleellista kirjan sanomaa, ja vaikka kirja on
sosiologinen, se ei jätä yksilöä täysin oikeudettomaksi. Motiivin yleinen
näkemys on uteliaisuuden voima oppimiseen ja se on ainoa synnynnäiseksi
luokiteltu motiivi, muut ovat opittuja. Uteliaisuudesta on pitkä
matka oppimiseen ja ajatteluun. Alussa syntyy vain mielikuvia
tiedostamattomasta, sen jälkeen tulisi oppia erittelyn taidot, halun ja tahdon
esiintyminä, ettei mielen tuottama olisi pelkkää möykkyä. Kun yhteiskunnissa ja
valtioiden tasoilla ei vielä kyetä erittelemään erilaisia ihmisyyteen kuuluvia
kehityksiä, arvot ja asenteet jylläävät mielivaltaisesti. Tällä hetkellä esim.
ihmiskuvassa biologismi on usein yllytettyä ja väitettyä ikään kuin totuutena
ihmisyydestä, jota ei osata avata tunteiden kehitykseen ja mielen toimintaan siinä
vaikuttajana. Kehitystä tarkastellaan liikaa fysiologisesta näkökulmasta, ja
ohitetaan mieli. Kokemuksesta tiedän, että pelkkänä ruumiina voi joutua
toimimaan ylivallan alla, kun ihmistä ei kunnioiteta eikä anneta mahdollisuutta
monipuoliseen kehitykseen opetusten rajoittuneisuuden vuoksi. Sivistys kulkee
enemmän vallan kautta kuin tiedon. Kollektiivinen ajattelu ei ole riittävä
tiedon varmistaja.
Kun
biologismi ottaa valtaa, myös havaitseminen ja havainnointi alkaa kulkea
luonnontieteen kehoaistimusten jalanjälkiä, ja kaventaa huomattavasti
ihmisyyden ymmärtämistä ja näkemästä niitä mahdollisuuksia, joita oppimisessa
voisi syntyä. Yhteisöllisyys ja yhteisövalta on todellinen riski tiedon
kertymisessä ja kehittymisessä, yksilöllisyyden tuhoutuessa, kuten
yksilöllisyyden kautta diktatuurin kehitys.
Tämä on hyvä
oppikirja tutkijoille, opettajille, johtajille, poliitikoille ja kaikille,
jotka arvostavat totuutta. Minkälaisia auktoriteetteja me arvostamme johtajissa
tai muissa arvoissa? Trumpismi on kuin kuva mielivaltaisesta jumalasta, johon
yllättävän paljon ihmiset samaistuvat, onhan se heille kuin todellista Jumalaa
Raamatun kuten Koraaninkin pohjalta. Onneksi historioitsija välttää sortumisen
minuuden kehityksen määrittelyyn ja jättää sen lukijalle.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti