Todellisuus, totuus, mielikuva, muistikuva, mielleyhtymä jne. Mielenterveyden termistössä vilahtelee kaikenlaisia sanoja, joista ei helposti pääse selville, mitä ne pitää sisällään. Mieli on kaikki, osittaista tai ei mitään ja siltä väliltä, mieltä voi olla vain yksi kuva ja/tai sana. Todellisuus yksilöllisyydessä on monen kudelman summa, totuus on tässä ja nyt havaittavaa, pysyvää ja menneisyyttä, oma todellisuus voi olla toista kuin oikeasti on ja hyväksyttävää, jossa ei liikaa kannata lähteä valtataisteluun. Mielen asiantuntijoita on monenlaisia, joku tuijottaa persoonallisuutta, joku aivoja, joku yhteisöllisyyttä. -50 luvulla mielen sairastuminen tarkoitti, että Jumala rankaisi ihmistä sairaudella. Seksuaalisuuden on väitetty olevan oleellinen mielenterveyteen liittyvä asia, itsetyydytys on katsottu taudin synnyttäjäksi ja taas hyvä parisuhde tervehdyttävä tekijä mielenterveyteen. Kokonaisuutta ei ole aina nähty, ihmisyyden eri puolien vaikutusta toisiinsa ja on takerrettu yksittäisiin asioihin, ja moralisointi on yhä nykypäivää. Sanauskovaiset puhuvat, että mieli on saatanasta.
Jo Freud
sanoi aikoinaan, että työ, leikki ja rakkaus ovat elämän peruspilareita. Nyt
tiedämme, että nämäkin voivat mennä täysin kohti prinkkalaa, mutta silti ne
ovat perusarvoja, joilla on oleellinen merkitys hyvään elämään. Jos kohtelu on
väkivaltaista ja epäkunnioittavaa yksilöä kohtaan, hänen leikkinsä voi olla
psyykkisestä puolustuksesta syntyvää, eikä sanakieli tue sitä itsemääräytymisen
kautta, itsehallinta ei onnistu ja luovuudesta on tullut mielen purkautumista.
Vapaassa leikissä luovuus syntyy syvien mielteiden unikuvien taustalta.
Mieli
ihmisessä on ehdottoman tärkeää, jos mieltä ei ole, alkaa keho kärsiä ja
toiminnat vaurioitua. Mieli on väline ja tie itsen, tahdon ja halun ilmentymässä.
Se on kuin välittäjäaine serotoniini,
joka vastaanottaa kehon aistimukset, joka tahdon ja halun kautta reagoi, ja
tästä syntynyt kokemus synnyttää tunteet. Jos sitä ei ole mahdollistettu, mieli
murtuu. Aistimukset syntyvät vuorovaikutuksen kautta, sisäisiä ja ulkoisia
kokemuksia havaiten. Omassa mielenterveysmatkassani törmäsin enimmäkseen
persoonallisuuteen tuijottajia, psykologeissa ja psykiatreissa. Yksi kokonaisnäkemystä
edustava psykiatri mahtui mukaan ja vuoden pesti hänen kanssaan tuotti hyvää
tulosta minuuteeni, mutta olin silloin opiskelijan roolissa, tilanne olisi ehkä
ollut toinen, jos olisin ollut potilaan roolissa.
Suuri joukko
hoitajia, lääkäreitä jos ystäviäkin eivät osaa suhtautua positiivisesti mielenterveyden
ongelmista kärsiviin. Kun he näkevät mytyssä makaavan ihmisen, neuvoja riittää,
ota itseäsi niskasta kiinni, käy lenkillä, lue, liiku ja mene. Nämä eivät yksin
auta, voivat hieman sysätä liikkeelle. Tommy Hellsten on hyvin määritellyt
uupumuksen ja väsymyksen eron. Väsymys liittyy kehoon, uupumus mieleen. Muistan
pahimman vaiheen masennuksessa, kun juoksin 20 vuotta mieheni kanssa metsissä,
harrastimme monenlaisia liikuntamuotoja, mutta se ei vaikuttanut mieleen
olleenkaan. Mielellä on omaehtoiset toiminnan ehdot, ja vaikka juoksisi koko
elämän ajan, se ei mieleen välttämättä vaikuta, voi antaa pienen piristyksen.
Mieleen vaikuttaa enimmäkseen ympäröivä todellisuus ja vuorovaikutus siellä,
oikeudet ihmisenä, syvimpänä itsemääräämisoikeus. Jos mielessä on liikaa
jännitystä, se ei lähde kehotreenauksella, vaan oppimisratkaisulla, selvittämällä
oman ihanteen ja realismin välistä ristiriitaa. Psykiatrin pakeillakaan käynti
ei auta, jos ongelmia ylläpidetään potilaan pääsääntöisessä yhteisössä.
Kun mieli on
poistettu, ja yhteisössä joutuu pakkorooliin mieltä ei synny, kivut alkavat
vainota pelkän ruumiin kokemuksessa, mielihyvää ei synny.
Yhteisöissä
voi rakentaa hyvää mielenterveyttä kunnioituksen kautta tai tuhota sitä
negatiivisilla asenteilla. Pahimpia murtajina olen nähnyt pakkoroolit, jossa
toiset tarkkailevat toisiaan vainomaisesti ja terve vuorovaikutus katoaa, totuudesta tulee valtataistelua.
Tällöin kysymys on paljon johtamisen keinoista, mielikuvilla hallitsemisesta,
jossa yhteisön jäsenet laitetaan toistensa tarkkailuun. Leimaaminen on
arkipäivää ja siihen on monia syitä, yhteiskunnallinen arvoasema, arvoista
syntyneiden näkemysten erilaisuus, persoonalliset tyylit, vapauden aste jne.
Monesti huomasin naistyöpaikoilla, että itseilmaisua pidettiin rangaistavana,
mikä taas kuului omaa persoonallisuuteeni. Yhteisön keskustelutilaisuudet
olivat jäykkiä, autoritaarisia ja hierarkkisia. Kun ihmiset eivät uskaltaneet
puhua, joskus minua pyydettiin puhumaan asioista. Tunteista ei osattu puhua
lainkaan, niitä ei ollut. Myös työnkuvien avaaminen oli vaikeaa, enemmän
valtataistelua kuin tavoitteellista tervettä muutosta niissä asioissa, joissa
muutosta tarvittiin.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti