Luin kehityspsykologin
teoriaa, mikä oli julkaistu Helsingin sanomissa 1.6.2020. Hän oli tutkinut
ajattelutasoja ja saanut tutkimuksissa selville, että ne ovat aika kehnot.
Viiteen tasoon jaetut tasot, viides korkein, osoittivat, että suurin osa
aikuisista jää tasolle kolme, mikä vastaa 9-13 vuoden ikää. Korkeimmalla
tasolla ihmisellä on kyky tarkastella itseään objektina, nähdä itseään,
kokemuksiaan ja tiedostaa ne. Opiskeluissani luin Kantin moraaliteoriaa, siinä
oli myös viisi tasoa ja yleisesti ihmiset pääsivät tasolle kaksi.
Onko
opetuksessa vika, kasvatuksessa, yhteiskunnassa, ympäristössä, vai missä? Onko
meillä ylipäätänsä aikaa oppia, vai viekö luterilainen työmoraali, tunnollisuus
ja velvollisuus meidät tekojen ja uskomusten orjiksi ylikuormituksessa, joiden
takaa emme löydä enää hyvää ja sopivan tasoista oppimiskykyä minuuteen ja sen käyttöön.
Äly on
yliarvostettua kehittymisessä, älyä voidaan käyttää sekä pahaan että hyvään, samoin
luonne ja temperamentti ovat saaneet liian suuren huomion yksilöllisen
oppimisen sijaan. Kokemukseni mukaan suurin este oppimiselle on traumat ja varsinkin,
jos ei tiedosta traumoja, ei käsittele niitä, eikä anna arvoa niiden
vaikutuksille. Käsittelemätön trauma voi estää ihmistä näkemästä kokemaansa ja
tapahtumia elämässään, hän torjuu ne muististaan, tai niille ei anneta
mahdollisuutta tulla esiin yhteisössä. Omaa traumaattista tapahtumaa ei yhteisö
halunnut kuulla, se salattiin ja jos toin esille, minua rangaistiin julmasti.
Niinpä pikkuhiljaa trauman palatessa mieleen, se hajotti muistia, koska se ei
saanut tulla esiin. Lopulta mieli alkoi hoitamaan traumaa niin, että se loi
siitä uudenlaisia mielikuvia, mitkä helpottivat kokemusta, mikä on osa
käsittelyä etäännyttämisen taitona. Mutta häpeää se ei vienyt pois,
terapeuttini sanoikin, että ihminen tarvitsee tunnustuksen, sinulle on tehty
väärin. Mutta minä en saanut tunnustusta, vaan salailulla pidettiin yllä
pakkorooleja, jossa olin syyllinen ja kokemukseni ilmoitettiin ja sovittiin
joukkovoimalla mielikuvitukseksi, muut tiesivät, loivat valhetarinan
päästäkseen syyllisyydestään. Se oli roolien vankila, näytelmä.
Nämä
sosiaaliset kontekstit, valheet, roolit ja tarinat ovat suuria esteitä ihmisen
tietoisuuden kehitykselle ja tiedostamattomasta tulvivien tunteiden
vastaanotolle ja ylläpitävät traumoja, nostavat liiallisena ahdistuksena pintaan
traumakokemuksia, lukitsevat pois avoimuudesta sekä tuovat syyllisyyttä ja
häpeää. Yleisin ongelma tiedostamattomasta tulevien tunteiden kohtaamisessa on
kieltäminen ja muut psykologiset puolustusmekanismit. Se ei ole tervettä syyllisyyttä
eikä häpeää, jossa vallan väärinkäytöllä suljetaan mieli avoimuudesta. Näin
sosiaalinen valta ja roolit ovat esteenä oppimiselle ja ajattelun kehitykselle.
Kun yksilö
joutuu väkivaltaisessa yhteisössä jatkuvaan puolustustilaan psyykkisesti, hän
ajautuu lyhytaikaisen muistin jatkuvaan kierteeseen ja näin ajattelulle ja sen
kehitykselle ei tule mahdollisuutta. Itsetuntemuksen heikkous on yksi syy
siihen, että ihminen ei tunnista itsessään syvätunteita, esim. kateutta ja
heijastaa sitä toiseen tietoisesti ja/tai tiedostamattaan, tulkitsee omien
tunteiden kautta toisen puhetta, peilaa oma kokemuksensa toiseen. Valta-asemat
pönkittävät heijasteongelmaa.
Pelkästään
toiminnan kautta oppimisen vaarana on rooleissa pysyminen, eikä tieto saavuta
oppijaa sen operointiin, ajattelu ei kehity, sanakieli ei pääse tunnistamaan
kokemuksia, eikä sanoitusta synny, kuuleminen heikkenee ja havaitseminen on
onnetonta. Valitettavasti nämä sosiaalisista vaikutteista syntyneet tunteet
ovat nousseet yliarvostetuiksi. Kun syvätunteiden vaikutuksia ei tunnusteta
eikä tunnisteta, eikä niitä opeteta edes ammatti-ihmisille, sosiaalinen valta
estää ihmisten kanssakäymisestä syntyvää oppimista totuutta kunnioittaen.
Vapaassa vuorovaikutuksessa ja itseilmaisun oikeudessa mahdollisimman hyvässä
avoimuudessa oppiminen edistyy.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti