Sosiaalisuuden
ymmärtäminen merkittäväksi vuorovaikutukseksi kehitykseemme on sitä, millä voi
olla positiivinen vaikutus meidän mieleemme, vääryydessä ylinegatiivinen.
Kulttuurilla, opetuksella, kasvatuksella ja toiminnalla on ratkaiseva merkitys
sille, onnistummeko luomaan näiden kautta vuorovaikutuksen, mikä tuottaa
ihmisyyteen hyvää. Tunteet, mieli ja kieli on mahdollistettava vaikutukseen
hyväksynnän ja myötäelämisen kautta, eikä liiallisella luokittelulla ja
eristämisellä ihmisiä toisistaan, estäen ihmisyyden toteutumaa järjettömien rankaisujen
ja ylivallan toteutumana. Selkeät arvot, rajat ja oikeudet ihmistä suojelevina
on itsenäistymisen ja vastuullisen ajattelun, tunteiden ja mielen elinehtoja
saada vuorovaikutus positiiviseksi.
Minulla on liian
vähäinen koulutus tältä osin ymmärtääkseni tarpeeksi kasvatuksen filosofiaa,
opetuksen ja arvojen risteytymää relevantilla tiedolla tässä suhteessa ja näen
ehkä liikaa asioita käytännön kannalta. Siksi näkemyksiäni tulee kritisoida ja
koska ihmiskäsitykseni ja ihmiskuvani on toisenlainen kuin tiede ja uskonnot
tarjoaa, se oleellisesti vaikuttaa näkemyksiini. Hyvä teoria on parasta
käytäntöä, mutta voi tuoda esiin vain yleisyyden, ei poikkeamia. Olen
oppimisoptimisti, uskon kasvatuksen hyvään voimaan ja että pääosin pahuus on
lähtöisin väkivallasta ja metodeista, joilla kasvatus ja opetus toteutetaan.
Minusta tieteelliset tutkimuksetkaan eivät aina anna syiden ja seurausten
oikeaa vastausta, jos ihmiskuvat tai metodit eivät tule näkyviin todellisina.
Opetus ja
kasvatus on kuitenkin vain pieni siivu siitä mitä voimme toteuttaa elämässä,
kulttuurin tavat ja normit säätelevät paljon sitä, mitä oppiminen voi tuoda
kehitykseen.
Hyvässä
onnessa lapsen myönteinen kehitys alkaa vauvaiässä vuorovaikutuksen suhteen.
Vauva imee rintaa ja saa aistimielihyvää, kokemuksesta syntyy tunteita ja vauva
alkaa ihailla äitiään, sitoutuu miellyttävään kokemukseen ja kiintymyssuhde voi
syntyä, ravinnosta tulee hyvä olo kehoon. Mielekkäät kokemukset alkavat tuottaa
lapselle tyydytystä ja hän pyrkii saavuttamaan niitä opittuaan imemisen ja
karsastaa epämiellyttävää. Kun lapsi siirtyy muiden ikäistensä joukkoon, nuo
tyydytyskokemukset ohjaavat hänen suhtautumista toiseen, koetut ihastukset
innostavat katseen kautta, kuulemisen ja näkemisen avulla kiinnostumaan, kiinnittymään
ja kiintymään, ihailemaan toista, nauttimaan siitä, mitä toinen voi antaa. Luottamus
ja turvallisuus saa perustan kehitykselle. Yhteiset samanlaiset kokemukset
yhdistävät lapsia, mutta myös erilaisuus tuo ihmettelyn ja ilon. Tutkimuksissa
on todettu, että lapset voivat kokea empatiaa toista kohtaan jo alle vuoden
iässä. Katse on vahva yhteys ihmisen mielen tunnistamiseen ja kokemukseen. Myös
negatiiviset tunteet nousevat pintaan ja ratkaisevaa lapsen kykyyn käsitellä
niitä on, miten aikuiset suhtautuvat niihin, lohduttavatko he vai rankaisevat tai
ohjaavat.
Historialla,
uskolla, ja uskomuksilla on vahva vaikutus siihen, miten muutokset ja kehitys
tapahtuvat, on asioita, joihin emme voi kovin paljon vaikuttaa, toisiin enemmän
kuin toisiin ja tuntuu siltä, että pyrimme hallitsemaan sitä, mikä on helppoa.
Aloitin
urani päiväkodissa 1976 ja lopetin 2011. Niihin päiväkoteihin, joissa
työskentelin, tuli lastenhoitajia töihin sairaalan käytänteitä oppineina.
Niinpä siellä oli esim. eristyshuone. 2000 luvulla ne kiellettiin, mutta käytännössä
lapsen eristämistä toteutettiin. Koska kasvatuksessa kiinnitetään erityisen
paljon huomiota lapsen käyttäytymiseen, huono käytös johtaa rankaisevassa yhteisössä
rankaisuun, lapset joutuivat erityksiin eteiseen.
Olin yhdessä
päiväkotiryhmässä opettajana, jossa oli erityisen paljon lapsilla vaikeuksia
leikin ja vuorovaikutuksen alueella, ei ollut yhteistä kieltä, maahanmuuttaja
lapsia paljon, kasvattajilla erilaiset käsitykset menetelmistä ja harvinaisen
paljon menneisyydestä tulevia ongelmia. Ruokailutilanteessa, jossa lapset oli ennen
jaettu viiteen eri pöytäryhmään eri suuntiin katsoen, lapset huutelivat
toisilleen pöydistä toisiin nähdäkseen toisen ja melu oli melkoinen. Ratkaisin
asian niin, että yhdistin pöydät yhteen, että lapset näkivät toisensa ja niin
sekä luottamusta että turvallisuutta syntyisi. Tilanne rauhoittui, ja lapset
alkoivat puhua rauhallisesti ja ruokailusta tuli mielekästä. Hoitaja siirsi
pöydät takaisin, koska aina oli ollut niin. Keskusteluissa hän ei antanut
yhtään periksi, niin oli ollut 20 vuotta ongelmana hänen kohdallaan, ja minut
palkattiin juuri näiden ongelmien vuoksi ryhmään. Kun puhe ei auttanut käytin
hoitajan omaa tapaa oppia, olin oppinut sen omassa elämässä, joskus piti näyttää
konkretiassa se, mitä tapahtuu, että ihminen alkaa tiedostaa itseään. Revin yhden
hänen opetusmateriaalin, mikä ei sopinut ollenkaan 3 vuoden ikäisten lasten
ohjaukseen, ja oli aikuisten käsitteillä symboloitu. Johtaja antoi
huomautuksen, että olin käyttäytynyt huonosti hoitajaa kohtaan ja hoitaja sai
jatkaa terrorisointia.
Eristys ja
eristäminen, luokittelu ja arvostelut ovat olleet oleellista suhtautumista ihmisiin
lapsesta alkaen suomalaisessa kulttuurissa. Olemme oppineet historiassa autoritäärisen
tavan ja käskytyksen menetelmät, myös tieteen kautta on tullut behavioristista oppia.
Julmuutta ja negatiivisuutta on tullut uskomuksista ja ne ovat siirtyneet osin myös
koulutuksen maailmaan, myös niissä syntyneinä. Vaikka me helposti näemme, että
olemme kehittyneet paljon, valitettavasti se ei ole kaikilta osin totta, lapsen
kunnioittamattomuus, ja terveiden rajojen sekä itsetuntemuksen puute tuottavat
yhä lapsille ongelmia, kiusaamista, masennusta, oppimis- ja
mielenterveysongelmia, ehkä enemmän kuin koskaan. Suurin syy on aikuisissa,
joilla ei ole käsitystä oppimisen ja kasvatuksen menetelmien vaikutuksesta
ihmisyyteen.
Muutos on
saavutettavissa koulutuksen avulla, tulemalla tietoiseksi ihmisen kehityksestä,
sen eri puolista. Se vaatii enemmän koulutusta, etteivät normit jatka
negatiivista kulkuaan asenteina, jotka tuovat yhä enemmän luuloa ja epäilyä
toisiimme nähden. Sokea tottelevaisuus johtaa harhaan, jos ihminen ei opi
tunnistamaan ja tiedostamaan omia tunteitaan, ajatteluaan, näkemään itsessään
sitä mitä hän on ja toimii vain tapojen ja normien mukaan. Erityisen tärkeänä
pidän oppimista tuntemaan itseänsä, löytämään itsensä, näkemään mielen ja
tunteiden vaikutukset, oppien analysoimaan tietoa, kunnioituksen periaatteella
ihmistä kohtaamalla. Ymmärrys on tavoite, jota ei saavuteta ainoastaan
uskomalla ja tottelemalla, se on opittava itse jäsentämään oppikäsitteillä omaa
kokemusta unohtamatta.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti