Ehkä
kaikkein voimallisin suhde huolehtimisena on lapsi äidilleen. Joskus se muuttuu
toisinpäinkin. Nykyisin käytetään enemmän nimeä hoiva. Sanoihin kehittyy usein
latauksia, negatiivisia ja/tai positiivisia, jolloin niitä on tarve uusintaa.
Hoivalla ja huolella on erilaiset merkitykset jo syntymerkityksessä.
Alkukantaisena siteenä toiseen reagoinnissa on vaistot, myöhemmin tunnesiteet
ja toiminnat. Jokainen tietää, ettei ilman tunnesidettä synny lujaa suhdetta.
Minulle
hoiva sana on positiivinen, hoivata lasta tai ketä tahansa ihmistä niin, että
hänellä on hyvä olla. Rakastaa niin, että toivomme hänelle parasta ja teemme
sen eteen töitä myötäeläen. Eläimillä hoivaa näkee hyvin voimakkaina taisteluina,
mikä vaisto ihmisilläkin ilmenee. Taistelemme lastemme puolesta kuin leijonat.
Mutta ei kaikki eläimet hoivaa harrasta, vaan tappavat ja syövät poikasiaan.
Sitä ilmenee myös ihmisissä.
Huolta voisi
luonnehtia enemmän kulttuurisena ilmiönä, se on kuin kehittyvä ilmiö. Jos sinä
et saa tietoa jostakin asiasta ja se liittyy elämääsi saumattomasti, tiedon
puute kasvattaa huolta yli äyräiden, vie epätoivoon ja hätään erityisesti
läheisissä ihmissuhteissa. Huoli toisesta voi kasvaa liialliseksi, kun siihen
ei voi vaikuttaa, eikä sitä voi hallita. Elämää ei voi hallita, mutta itseä
pääosin, ja tilaa on hyvä olla epätietoisuudelle, mitä täytyy sietää.
Liiallinen epätietoisuus voi pahimmillaan viedä psykoosiin ja toisaalta se
haastaa ratkaisemaan asiaa, etsimään järjellistä tapaa sen hallitsemiseksi.
Yhteiskunnallisesti ammattien oikeuksissa
huolet liittyvät usein ammatin funktioon. Opettaja huolestuu, jos lapsi ei opi,
lääkäri huolestuu ihmisen terveyden puolesta jne. Valtion tulisi olla
huolestunut ihmisoikeuksista kansalaisten suhteen.
Pääsääntöisesti
me ihmiset kuvittelemme, että ilmaisemme kielellisesti hyvin itseämme, hyvähän
se tietysti on luottaa itseensä, mutta on syytä huomata, että me olemme kovin
vajavaisia ilmaisussamme, havaitsemisessa, kuulemisessa, kunnioittamisessa,
jokseenkin vajavaisia kaikin puolin. On hyvä selventää tieteen ja uskontojen
rajoja, niiden oppien sisältöjä totuuteen nähden.
Korona on
vienyt kyllä ajatukseni tyystin, ei tartuntaa, mutta yleisesti ottaen. Nyt
olisi syytä maailman päättäjien vähän tarkastella, mitä sallimme, minkälaisia
järjestelmiä voimme pitää elämää suojelevina. Kiina sälytti valtavan ongelman
maailmaan viruksen kautta, nyt olisi syytä saartaa Kiina, mutta aiheuttaako se
pahemman ongelman, jos virukset ovat aseena. Kulttuurien yhtenäistämistäkin voi
miettiä niin, että se on suoja maapallolle ihmisineen. On syytä pohtia, mitkä asiat
tuhoavat maapalloa, ihmisyyttä ja eläimiä. Annammeko vallan eläinkunnalle?
Populismille ei voi antaa valtaa, valtioilla on oikeus suojella kansaansa ja
järjestäytynyttä yhteiskuntaa, hyvää tietoa ja oikeutta ihmisyyteen laajassa sekä
syvässä näkökulmassa. Valtiot ovat tarpeen, emme voi elää markkinavoimien
ehdoilla, emmekä valtion järjestelmiin sokeasti uskoen, näiden on kehityttävä koko
ajan.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti