Olen hyvin
vaikuttunut Paratise elokuvasta. Se toi esiin ihmisen pahuutta ja
eriarvoisuutta niin vahvasti, että kokemukset kiersivät syvällä kehossa
antamatta hetkeksikään karata ulos itsestä katsomisen aikana. Mille kaikille
olemme alisteisia, mikä tekee meistä tappajia? Onko filosofiat riittäviä
kuvaamaan pahuuden/hyvyyden syntyä, riittääkö uskonnot siihen, ja onko
ihmiskuvamme loppujen lopuksi muuta kuin viholliskuva, vallan kuva, jossa vain
ahneus selittyy, kun asenne tuomitsemiseen on vahva, yläpuolelle asettumisessa?
Ehkä olisi syytä katsoa maailmaa konkreettisemmin, mutta helppoa tietä ei ole.
Luin juuri evoluutiobiologi Robert Triversin näkemyksiä ihmisen ahneudesta, ja tuntui
niin pahalta, kuin tahto ja pyrkimys olisi selitettävissä vain kehollisten
yllykkeiden kautta, eikä henkistä kehitystä olisi olemassa.
Ihmiskuva on
valitettavasti viholliskuva ihmisyyden kehitysmahdollisuuksiin nähden, mikä
pohjautuu juuri biologiaan, ulkoisesti havaittuihin tulkintoihin, eikä ole mahdollisuutta
nähdä ihmisen kehitystä kokonaisena. Olemme unohtaneet, että ihminen on
syntyessään viaton, mikä tulee ymmärtää mahdollisuutena eikä totuutena. Mieli
voi tulla kaksijakoiseksi, ahdistukset alkavat peilautua toisiin ja emme ymmärrä
enää toisiamme sanakielen kautta, emme opi tuntemaan itseämme. Itselläni mielelle
ei tullut mahdollisuutta, vain aggressiot silloin tällöin putkahtivat esiin,
itsepuolustus, mistä sai rankaisun yhteisöissä, yhteisyydestä tuli joukkovallan
kautta alistaja. Tässä kohtaa lienen juutalaisuuteen taipuvainen, valta on
oleellista ihmisen pahuuden syntymässä. Minuuteni on kehittynyt niin vahvasti
sanakieleen, että se on henkisen kehitykseni pysyvä tie.
Kun olemme
valmiiksi luoneet käsityksen, että ihminen on aina ahneuden, itsekkyyden ja
saalistajan roolissa selviytyäkseen tässä maailmassa, suljemme pois
mahdollisuudet, joita on olemassa.
Niin
ahneuden kuin luopumisenkin voi oppia. Olen oppinut luopumaan, koska en
itsekunnioituksen vuoksi voi mennä ahneuteen, liialliseen haluun ja tahtoon.
Opin luopumisen jo varhain lapsena, se on kuin kehoni laulu, se ei voi
luovuttaa itseään vain nautinnolle, josta voi tulla itsetarkoitus elämälle.
Pidän nautintoa tärkeänä, elämäntunnon kannalta, mutta en voi myydä sitä
ahneudelle. Olen vain oppinut lapsuudessa suuressa perheessä ja köyhyydessä jakamaan
kaiken, lautaset, kengät, vaatteet, olen oppinut luopumaan. Ei luopumisesta
eikä ahneudesta voi tehdä itsetarkoitusta kuin pahuudesta tai hyvyydestä kuunaan,
ihmisen tarpeita on hyvä nähdä, kuten ravinto, aivoille sokeria toiminnan
takaamiseksi ja suoja ilmaston mukaan. Ei ihmisestä voi pudotella osia pois,
kadottamatta kokonaisuutta.
Kun
evoluutiobiologi katsoo vain kehon kautta elämää, hän unohtaa kehityksen kohtu-unista
alkaen unien kautta henkisyyteen ja henkisen kehityksen tien, jossa on polku
sanojen maailmaan. Juuri tämä kehollinen maailmankatsomus vie meitä kohti
ahneutta ja narsismia, ne ovat kehollisia ongelmia. Sielutieteessä nämä nähdään
sielun ominaisuuksina, tunteiden ilmiöinä, mutta kun menetin itseni tyystin
tunteineen ja kehoni muuttui ruumiiksi tuntonsa menettäen, sain ja jouduin
palaamaan takaisin itseen ja löysinkin erilaisen itsen ja tunteet, mitä tiede
ja uskonnot vakuuttavat halun ja tahdon filosofiassa. Sain kuin elää uudelleen
syntymänä lapsuuteen kuuluvat asiat, mutta lapsuudessa niitä ei osaa eritellä,
aikuisena se mahdollistui. Sielutiede hypoteeseinä on kehitetty miehen
maailmasta käsin vallan kautta, koska se valta on ollut miehillä.
Tuo
itsekkyyskuva ihmisyydestä, viholliskuva itsestä ja ahneuden kuva on
kehittynyttä, vallan antamista ruumiille, seksuaalisuudelle ja vahvemmalle
ruumiin kehityksessä, se on minuuden riistoa. Se on epätasa-arvoisuuden
kenttää, jossa riistetään ihmisoikeudet. Se ei ole konkretiaa, jossa minuus
saisi kehittyä positiivisten kehityksien kautta niin luottamukseen kuin turvallisuuteenkin,
se on huonon kohtelun kautta tie ihmisen väkivaltaan, vihaan ja jopa tappamiseen.
Yhteisyyttä
on vaikea rakentaa. Jokseenkin olen tullut siihen tulokseen, että voimme kulkea
vain vankan tutkitun tiedon polkua. Työpaikalla työnkuva on rakentaja, kun se
osataan näyttää loogisessa muodossa osista kokonaisuuteen, se luo yhteisyyttä.
Mielikuvat ja tunteet ovat ihmisyyttä, jossa yksilöiden huomioiminen tuo
rikkautta, mikä edesauttaa mielekkyyttä, jos kunnioitus on ohjaava tekijä.
Historioitsija, professori Risto Kuisma valitsi tärkeimmäksi arvokseen
kunnioituksen, se on ollut minullekin syvin arvo, äidinmaidosta tullut. Se
vaatii kaikkien osapuolten sitoutumisen ja osaamisen. Se vaatii
tasavertaisuuden, siinä ei voi olla alisteisuutta toiseen nähden.
Autoritaarisessä
kulttuurissa ihmisestä tehdään Jumalaan nähden alentuva, mikä vie palvontaan ja
vihaan, kunnioituksen kulttuurissa se on rakkauden ilmentymä, jossa Jumala
tulee ihmiseksi, ja se kuuluu kaikille. Kunnioituksessa kukaan ihminen ei ole
toista arvokkaampi, mikään maa ei ole valittu, mikään usko ja/tai uskonto ei
ole korkeampi tai parempi, eikä niillä ole oikeutta alistaa ketään. Ihmisyys
itsessään on sisäisesti minuuksien alisteisuutta, tunteiden osalta ymmärryksen
syntymiseksi, lapsi, aikuinen ja vanhempi minuudessa, dialogin kehykset.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti