Päivittäin
saa kuulla, kuinka emme osaa arvostaa asioita, ennen kuin menetämme ne ja se
pitää varmasti osittain paikkansa. Mutta opinteitä ja tietoisuuden tasoja on
monenlaisia. Kun menetin oikeuden itseeni, osasin arvostaa sitä todella
vahvasti, sen jälkeen, kun ymmärsin sen, akuutissa menetysvaiheessa sitä ei
kykene näkemään, kun psyyke on jatkuvasti puolustuksessa, eikä ajatuksia ja
tunteita synny. Osasin arvostaa minuuden olemusta vaistomaisesti ennenkin,
taistelin ihmisoikeuksista, koska se minuuden kokemus oli vahvana minussa
lapsuudesta saakka, sen hyvinvointia tuova voima.
Harvemmin
ajatellaan, että arvot heittävät kuperkeikkaa jo yhteisön, yhteiskunnan ja
valtion rakenteissa, koska kuvitellaan, että erilaisuuksien kirjo itsessään tuottaisi
ihmiselle valinnanvaraa, ja siten itselle sopivaa samaistumisen kohdetta,
sitäkin se tuottaa, mutta myös sitä kautta syrjintää. Kun vallalle annetaan oikeus
toisen hallitsemisessa, se tuo tuhoa. Tällä en tarkoita sitä, etteikö rikollisuuteen
tule puuttua, mieleltänsä seonnut tarvitsee apua ja ohjausta, mutta normaali
ihminen ei tarvitse jatkuvaa kontrollia ja holhousta. Yhtenäisyyttä tarvitaan, mutta
ei ainoastaan yhtä totuutta. Valitettavasti näissä on paljon valheita,
pinnallisuutta ja arvopolitiikkaa, jossa on vain tarkoitus hyötyä ihmisestä,
ihmisellä on välinearvo. Yliopistoihin, peruskouluun ja lukioihin valitaan
negatiivisesti vaikuttuneita ja arvoista kyseenalaisia aineita, puolueettomuus
ei aina toteudu. Yliopistoissa on koulukuntia, politiikkaa, mikä ei huomioi
ihmisyyden arvoa, eikä luontoa itseisarvona, elämä ei ole arvo.
Monessa
kohtaa olen huomannut, että esim. psykologiaa ja filosofiaa pidetään
hömppäaineina, kuten taidettakin.
Tieteeseen halutaan kovia arvoja, tuottamista ja vallan politiikkaa.
Esim. psykologia on aine, mikä säästäisi huomattavasti yhteiskunnan menoja, jos
ihmiset oppisivat tuntemaan itseään, säätelisivät omia tunteitaan purkamatta
niitä muihin. Filosofia on yksinkertaisesti vain totuuden etsimistä, vaikka sen
viitekehyksissä on kehitetty erilaisia aatteita, jotka pakenevat totuutta,
ihmisyydestä on tehty vallan avulla arvoton, teoriat ovat järjettömiä, kuten
rotuoppi. Nämä aineet ovat ihmisyyden perustaa, ajattelun oppimista, ja sitä
eivät vallanpitäjät usein hyväksy.
Suomen presidentti
sanoi haastattelussa eilen, että hän uskoo yksilöihin. Se on hyvä asia, vaikka
ihminen onkin laumaeläin, mutta sitä tärkeämpää on yksilöllinen kehittäminen,
että ihminen oppii kunnioittamisen taidon. Siitä on meillä kova puute. Kun
minulle tehtiin rikos, en saanut apua mistään. Otin yhteyttä
ihmisoikeusjärjestöihin, presidenttiin, oikeusasiamieheen, olen aina pyytänyt
apua, mutta minulle ei vastattu, minut oli luokiteltu arvottomaksi. Minulta
on vaadittu kunnioittamista muihin nähden, mutta muiden ei ole tarvinnut
kunnioittaa minua.
Kunnioittamisen
oppimiseen ei tarvita ainoastaan arvoja, asenteita ja asemaa, se vaatii kyvyn
kuulla, uskoa, luottaa, tapoja, ja rakenteellisia oikeuksia yhteiskunnassa ja
yhteisöissä kuten yksilöissäkin, laki on niiden turva. Itse koen, että varhaislapsuudessa
äitini opetti minulle tämän, katsomalla silmiin, kuuntelemalla, huomioimalla.
Mutta ei totuutta haluta kuulla, peilautumisongelmassa näkyy toiseen
suhtautuminen laumakäyttäytymisessä. Jos olen kerran suuttunut törkeästä kohtelusta
itseäni kohtaan, sillä on oikeutettu muille jatkuva epäluulo ja vaatimusten
esittämisen oikeus minulta toisten kunnioittamiseen, mutta muiden ei sitä
tarvitse tehdä. Näin valta vain osoittaa sen, että se ei ole ihmisen
ymmärrettävissä toiseen ihmisyyteen, se tuo esiin mielen vastakkaisuusilmiön.
Tämä on myös johtamisen ongelmaa, se on opittu tieteen taholta paradigmana
tutkia asioita, uskoa toisen havainnoinnin todellisuuden ymmärtämiseen. Oikea
ja looginen tieto on oleellista. Mielivaltaiset ajatelmat hajottavat, hyvään
sanakieleen tulee olla oikeus.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti