Kirjoitan
tämän ainoastaan siitä näkökulmasta, minkä sain psykiatriopettajaltani; 97 %
ihmisistä elää mielikuvituksensa mukaan havainnoiden ja tulkiten. Eilen katsoin
dokumentin Alice Milleristä. Olen lukenut hänen kirjojaan muutama vuosikymmen
sitten. Hän oli väkivallan vastustaja ja ihmisoikeuksien puolesta puhuja.
Yllättävintä, että niinkin hieno, kuin hänen uransa kirjailijana ja
psykoterapeuttina oli taistelussa ihmisoikeuksien puolesta, hän ei ollut
kohdannut omia traumojaan, vaan siirsi ne poikansa kannettavaksi. Se ei tee
hänen uraansa tieteilijänä arvottomaksi, vaan kertoo siitä, kuinka vaikeaa
traumoja on käsitellä ja usein vain asian paljastaja tuomitaan, kun ei osata
käsitellä eikä pystytä kohtamaan asioita tunteiden tasolla, vaan suututaan
silmittömästikin ihmissuhteita katkaisten.
Alice Miller
tutki ja kertoi siitä, mitä kaltoin kohtelu ja väkivalta aiheuttaa ihmisyyteen.
Hän analysoi myös Hitlerin persoonan kehitystä. Niin kuin minäkin kerron, koska
toivon, että siitä voisi oppia. Traumat ovat vaikeita selvittää, saada esiin tunnetasolle ja siksi ne usein jäävät ihmisiltä pimentoon. Joskus olen ehkä
kokenut uhriksi joutumista, mutta en ole mielestäni uhriutunut, olen kävellyt
pois suhteista, joissa en ole saanut kunnioitusta, en ole säälin kerjääjä,
minusta asioista pitää puhua, että voimme estää ihmisten tuhoamista. Elämäni
arvoista korkeimpia on ihmisen kunnioittaminen ja kuuleminen. En halua tehdä
hallaholaisia, uhriutua ja hirttäytyä omaan ideologiaani, mikä tapahtuu
muutaman vuoden sisään halla-aholla. Vaikka joku viisas kyllä sanoi, etteivät
fanaatikot muutu koskaan, turha yrittää yksilötasolla, yhteisötasolla
demokratia voi auttaa tiedon avulla. Huonosti hoidettu kasvatus, opetus ja
tunnetaidot voivat viedä käsittelemättömien tunteiden kautta yhteisövaltaan,
mikä tuhoaa ja mikä vaara on niin demokratiassa kuin diktatuurissakin.
Näyttää
siltä, että suurin osa ihmisistä todella tulkitsee tapahtumia mielikuvituksensa
kautta, jossa vallan käyttö on vahvaa ja vie asemareviireihin ja lopulta jopa
yhteiskuntajärjestelmiin, tunkeudumme toisten liiveihin.
Tutkisin
enemmän ja mieluummin niitä heijasteita, joita vuorovaikutuksessa ilmenee käyttäytymisen
myötä, koska ne ovat osa sitä asiaa, mikä liittyy arvotusten ja aseman kautta.
Meitä on moneen junaan, toiset ovat tarkempia havaitsemisessa ja
havainnoinnissa kuin toiset. Näyttää siltä, että jokin käsittelemätön kokemus
heijastuu voimakkaimmin toiseen ihmiseen, kuin jokin merkityksetön asia. Niissä
syntyy suhteettomuutta. Trauman kokenut esim. kertoo vanhempansa
väkivaltaiseksi ja hirviöksi, vaikka vanhempi olisi vain suuttunut kerran
läimäyttämällä persuksiin, niin kokija kertookin vanhempansa hirviöinä. Tällöin
tunnekokemus on lukittunut kokijan tunnemuistiin, eikä hän pääse siitä irti,
kuvat eivät lisäänny kaikkine tapahtumineen ja vivahteineen muistissa asian
kohtaamisen suhteen.
Lukittuneita
tunteita peilataan usein turvallisiin henkilöihin ja tällöin tapahtuu syyllisyydensiirto
viattomaan, hyvä psykoterapeutti osaa antaa tämän tapahtua, koska se auttaa lukkiutumisen
poistoa. Erään lapsen vanhempi oli kovin hylkivä, vaativa, ehdoton ja
valehteleva lapsensa suhteen. Toinen vanhemmista oli lempeämpi ja hyväksyvämpi,
mutta kukaan vanhempi ei koskaan ole virheetön ja tuo tunnelukko lähti
kiertoon, lempeämpi sai lapsen ajatuksissa hirviön leiman ja julmempi sai sokean
ihailun, suorastaan palvonnan. Pelko ohjasi vihamielisemmän kanssa käytyä vuorovaikutusta
ja opetti rajautuneita rooleja, kun taas ahdistus tuli lempeämmän kohdalla
esiin. Näin tavallaan skitsofreeniset piirteet peilautuvat.
Kohtaamisessa
ei kuitenkaan olla ideologisessa tilassa, jossa kommunikaatio tuottaisi sitä
tavoitetta, mitä haluamme. Ihmisten mielentilat, osaaminen ja elämäntilanteet
kohtaloineen kummasti värittää sitä mihin kykenemme. Yksi ystävistäni on niin
arka, ettei hän edes uskalla aina puhua, ei katsoa realiteetti ohjelmia, (en
minäkään aina), yksi elää romantiikan varassa, yksi on jäänyt kiinni kilpailuun
jne. joku on tunteiden johdettavissa. Sosiaalisissa yhteyksissä ja tiedon konteksteissa
syntyneet muistot synnyttävät menneiden aikojen asioita, jotka nousevat
pintaan.
Aggressio on
yksi selviytymisen keinoista, se antaa taistelun eväitä. Psykologisissa
tutkimuksissa tulee usein esiin se, että yksilö lähtee taisteluun silloin kun
ei saa tahtoaan läpi, sitäkin esiintyy ja valtataisteluissa eniten.
Yksilötasolla aggression synnyttää ristiriita tavoitteen/ihanteen ja realismin
välillä ja aggressio on terve kohtuullisena, mutta jos se muuttuu vihaksi, kun
sitä ei osaa tai voi käsitellä, sillä on vaikeammat seuraukset. Itselleni ympäristön
tekemä valhe ja rikos tuotti runsaasti ahdistusta ja aggressiota ja jos sitä
esiintyi nykyhetkessä, reagoin siihen vahvasti. Ympäristön valheisiin on
melkein mahdotonta vaikuttaa, yksilö häviää melkein aina. Parempi olisi pyrkiä
eroon valheesta ja oppia rehelliseksi jo syväoppimisena lapsuudessa. Se ei
näytä onnistuvan, koska meillä on niin kiire oppimisessa ja metodit puoltavat
vain toisia puolia meissä, eikä eriytymistä tapahdu terveellä tavalla
minuudessa, mikä suojelisi ihmisyyttä ja kehittymistä. Koska valhe on myös
puolustuskeino yksilöllä väärin kohtelua kohtaan, mutta myös opittu tapa pelon
vaikutuksessa ja yhteisövalan alla, se ei ole helppoa. Pitkä varhaislapsuus on
siihen paras tae, oikeus itseilmaisuun.
Kasvojen säilytys näyttäisi olevan vahvimpia
valheiden ylläpidossa, niiden menettäminen on monelle rankkaa. Olin niin
vahvasti rehellisyyteen kasvanut, ettei tämä yhteisöliitos onnistunut minulta,
siitä syntyi häpeää, mikä ahdisti ja toi aggressiota. Mutta näyttää siltä, että
joillekin voi kasvaa ylpeyttä siitä, että voi säilyttää kasvonsa, vaikka
valheen avulla ja sisäiset moraalin koodit eivät puhuttele.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti