Katsoin YLE
1 neliosaisen sarjan UHRI. Se on katsottavissa YLE Areenassa, suosittelen.
Siitä voi sanoa, että se on laatua. Se pureutuu elämän ydinkysymyksiin
elämästä, kuolemasta, vallasta, kostosta, armosta, oikeudesta ja niiden
vaikeudesta. Lopussa runoilija Rumi sanoo ” Vääryyden ja oikeuden tuolla puolen
on niitty, odotan sinua siellä.” Elämässä on hyvä nauttia pienistä asioista,
jos pystyy vaeltamaan nautinnon puolella, mutta jos elämä tuo kärsimyksen,
joutuu miettimään suuria asioita, eivätkä ne jätä rauhaan, siihen on turha
neuvoa. Meillä on täällä jokaisella osamme. On aivan eri asia, jos ei kestä
nähdä ja kuulla toisen tai omaa kärsimystä, silloin nöyryys tulee avuksi, ja
kuunteleminen ilman arvostelua auttaa.
Kuka voi
sanoa itsestään, että hänen vallassaan on ihmisen elämä ja kuolema, mikä
ihmiselle suodaan? Sen tiedämme, että Jeesus on näin sanonut. Toisaalta
Jeesuksen ihmiskuva voi olla kertomus ihmisyyteen, se voi olla kertomus vallan
maailmaan, mitä se voi tuoda tullessaan. Milloin valta nousee niin suureksi,
että se loppujen lopuksi tuhoaa ihmistä itseä ja lopulta muitakin? Tv-sarjan
lopussa tapetun pojan äiti armahtaa tappajan, kun häntä uhkaa kuolema. Onko
tappajan kokema katumus ja tuska teostaan riittävä rangaistus, ja kenellä on
oikeus määritellä kärsimys armoon tai ei kuuluvaksi ja mikä on uhrin oikeus
elämään?
Elämää on
syytä pohtia monipuolisemmin oikean ja väärän kautta. Eikö valta toisen elämän ja
kuoleman antamisesta ole ihmisen suuruuden ja vallan mittaa? Elämänhalun
ymmärtäminen laajemmin ja syvemmin on tarpeen. Usko voi jopa tuhota elämää,
ellei uskalleta katsoa ihmisyyttä elämän kokemuksen kautta, lääketiede todistaa,
että menettäessään elämän mielekkyyden ja sen sisältämän merkityksen itseydessä
mielen tasolla ihminen voi dementoitua ja kuolla siihen. Itsen löytämiseen
mielen tasolla tarvitaan mielikuva, ja että itse säilyisi omana itsenä, se on
kuvaton, sitä voi harjoitella tosielämän kuvien kautta. Se ei ole Jumalaksi
pyrkimistä, vaan oppimista erottelemaan sana, mieli ja tunteet. Jos ihminen
nähdään vain seksuaalisena olentona, kehoaistimusten kautta, ei oikeus elämään
ja itseyteen ole mahdollista elämän mielekkyyden vaatimuksessa kokonaisena
ihmisenä, vaan ainoastaan aistinautinto. Usko vallan välineenä voi viedä pois
ihmisoikeudet, ja se on usein autoritaarisen kulttuurin tulos, jossa on menty
ihmisen ylentämiseen toisen yläpuolelle vallan avulla alistamisen kautta,
roolittamalla ja yhteisöjen arvoasemien kautta. Tällöin nk. lapsi, aikuinen ja
vanhempi minuudessa eivät tule hyvään kontekstiin toistensa ruokkijana, koska
se on roolin alla, ei vuoropuhelua itsessä.
On
pelottavaa ajatella, ettei ihmistä voida auttaa pois kärsimyksestä, vaan
kärsimyksellä pelataan moralisoiden ja kiristäen syyllisyydellä, jopa vaaditaan
kärsimystä. Kärsimystä saa jokainen kyllä ilman sen lisäämistä. Kannatan
tervettä syyllisyyttä, teoistaan on vastattava, mutta ongelmaksi muodostuu se,
että oma syyllisyys ja häpeä siirretään usein toisen kannettavaksi, onko oikein
opettaa siihen. Usko ja uskonnot ovat
äärimmäisen vaikeita tarkasteltavaksi. Ihminen tarvitsee uskoa luottaakseen
itseensä, saadakseen turvallisuuden tunteen sellaiseksi, että hän voi toimia.
Pahimmillaan usko vie pois juuri ihmisyyden mahdollisuudesta kokea hyvää
elämää, kun se riistää itsen oikeuden kokemukseen ja ottaa elämää toiselta ihmisen
kehittämän ylivallan kautta toiseen nähden. Tällöin tieto ei ole perusteena
vaan ihmisen käyttämä valta. Vastuu niin itsestä kuin toisestakin vaatii tietoa
monipuolisesti. Itsetuntemus vaatii oikeutta itseen, ei kenenkään vallan alla,
oikeutta tietoon, auttamisen perusta on tieto, ei valta. Ihmisenä voimme olla
inhimillisesti läsnä ja aitoja, mikä on edellytys toiselle avautumiseen,
turvallisuuteen ja luottamukseen vuorovaikutuksen tarpeiksi.
Oikeus
tekoihin ja toimintaan tulee rakentua sovittuihin asioihin ja sääntöihin, jossa
on selkeä kuva kokonaisuudesta johdonmukaisesti. Miten sitten rikoksen voi
antaa anteeksi, ehkäpä joitain ei voi koskaan, mutta ei ole pakko siirtyä
tuomarin rooliin ja kostoon. Usko Jumalaan kaikkina tekoina voi viedä pois
vastuusta, jopa pahuuteen, jossa hyvyys katoaa. Jos usko on ainoastaan totuus,
se voi antaa valheella kanavan valtaan.
Jäämmekö
Jumala suhteessa riippuvuuteen, jossa pelko hallitsee vai turvallisuuteen ja
ehdottoman rakkauden tunteeseen. Armosta voi tulla sekä negatiivinen että
positiivinen riippuen todellisesta elämästä, mikä meitä ympäröi. Oikeutta
elämään ei vielä ole kaikilla.
Raija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti